Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 4621 ggr
Chilli10
2012-01-11 18:27

Krav på hälsa odyl

Hejsan! Glad

Tänkte höra med er vad ni tycker om hälsan hos våra kära bullhundar.
Vissa av raserna så som tex Rottweiler har ju flera krav för att man ska få avla på dem och regga valparna hos SKK. På rottweilerklubbens hemsida står dessa riktlinjer: (men riktlinjer antar jag att de menar krav, men är inte 100?)

  • Höftleder och armbågar utan anmärkning (A eller B)
  • Korning/MT-mentaldel eller MH 12-24 månader
  • Korning/MH, exteriördel
  • Lägst 2:a pris i kvalité vid officiell utställning efter 15 mån, eller utställd på SSU med lägst SG i klassen 18-24 mån och över.
  • Från och med årsmötet 2008 skall också minst ett (1) av föräldradjuren vara ögonlyst ua

Medan andra raser som amstaff inte har några som helst krav (mer än att båda föräldrarna är reggade såklart).

Vilka krav tycker du borde finnas för att avla på … ? (ta en ras som exempel)

Jag tycker det är konstigt att flera raser inte har några krav alls Obestämd
Vad tycker du? Allmänna tankar kring detta?

Annons:
myra82
2012-01-11 18:40
#1

Tosan har heller inga krav men jag har ställt ut, MH testat och skall röntga henne ändå. Jag tycker man ska göra detta med alla hundar oavsett ras just för att kunna "matcha" ihop rätt hundar.

NinniH
2012-01-11 18:47
#2

Jag tycker absolut att det borde finnas fler krav. Det största svaret man verkar få när man frågar varför det inte är krav, är "att det inte är något problem i nuläget". Men jag kan tycka att det är väl då det är bra att införa kraven, så att det inte hinner bli några problem! Jag skulle gärna se mer krav på "min" ras staffen. Som jag redan skrivit tidigare så är statistiken så att hälften av alla staffar som gjort HD-röntgen (mellan -03 och -11) har faktiskt C eller sämre. Under denna period har knappt 1000 staffar genomgått röntgen. Dock är det nästan en tredubbling i antal som genomgår HD-röntgen nu jämfört med 2003. Nu känns det som det börjar bli lite OT-babbel. Kort sagt så tycker jag att det är bättre att börja införa krav nu, innan det blir ett problem och måste åtgärdas då. Förebyggande tänk helt enkelt.

Jag kommer göra HD/ED-röntgen på båda våra, samt att jag kommer göra MH med dem. Tiken är redan ögonlyst, så det är avkryssat i listan.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Loveradio
2012-01-11 19:20
#3

Jag tycker också att det är konstigt att vissa raser inte har några krav. Jag ser gärna att alla bullraser röntgas och MH-testas.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
2012-01-11 20:01
#4

Tycker också helt klart att det ska ställas så höga krav som möjligt på alla raser, detta borde SKK ordna. Med riktlinjer menar dom bara att uppfödarna bör följa det, men det finns inga krav.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Labolina_73
2012-01-12 10:50
#5

tassar då jag oxå gärna ser mera krav på dessa rasers hälsa.

Helt galet som jag ser det att man inte har som krav att tex röntga hundarna när man vet att det visat både c och d på hd..

//Linda

Mischa
2012-01-12 15:07
#6

Skall det ske någon ändring så är det ju via rasklubbarna.

≧◔◡◔≦

Annons:
Chilli10
2012-01-12 21:13
#7

Hittills verkar ju alla vara ganska så överens. Känns som att alla raser (ffa stora) borde kolla höfter och armbågar, samt att man inte avlar på individer med för dåliga höfter.

#2 Det är ju dumt att de tänker/säger så. Det är väl innan det är ett problem man ska göra något åt det så att det inte blir ett problem..

#4 Okej då vet jag :) Men några av dem är väl krav?

#6 Kan rasklubbarna ordna det själva, måste inte SKK stå bakom för att det ska kunna bli krav?

Mischa
2012-01-12 21:38
#8

#7

Vet faktiskt inte riktigt hur självständiga dom kan vara, men det är ju där det måste börja och åsikterna ändras.

≧◔◡◔≦

LillyB
2012-01-12 23:05
#9

#7: Nja, riktlinjer är bara riktlinjer, likadant om dom skriver "bör". Hade det varit krav på något så hade dom skrivit "krav" eller "ska".
Kan däremot tänka mig att klubben kan bli väldigt tvära om någon uppfödare totalt struntar i riktlinjerna, vad dom gör då vet jag faktiskt inte.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
2012-01-13 19:38
#10

#8 Ja, det är ju sant.

#9 Okej. Men då finns det eg inte krav hos några raser eller?

LillyB
2012-01-13 20:03
#11

#10: Det vågar jag inte svara på. Men det är nog väldigt olika i varje klubb hur dom gör och vad dom accepterar. Inom vissa raser är dom säkert väldigt noga med hälsan och de som inte testar blir väldigt kritiserade av andra kennlar och klubben, medan man inom vissa raser inte bryr sig lika mycket om hälsan och de flesta struntar i att testa djuren utan konsekvenser. Vore intressant att ta reda på hur det verkligen ser ut!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
2012-01-13 21:05
#12

#11 BC har godkänt vallhundsprov som krav för att valparna ska reggas iaf.

Angående dessa riktlinjer som jag skrev i #0tror jag att rasklubben tex inte gör valphänvisning mm till uppfödare som inte följer dessa.

Chilli10
2012-01-13 21:12
#13

Detta står i RAS för rottweilern.

"Svenska Rottweilerklubben/AfR:s rekommendationer
Nuvarande avelsprogram;
Riktlinjer för avelsrådgivning och valphänvisning

Föräldradjur: - Höftleder utan anmärkning - Armbågsleder utan anmärkning. -
Exteriörbeskriven av för rasen godkänd exteriörbeskrivare. -
Utställning lägst 2:a pris i kvalitetsklass efter fyllda 15 månader. -
MH mellan 12 och 24 månader där hunden inte är belastad med dis- kvalificerande fel i momenten 1a, 1c, 6d, 7b, 7c, och 10 och eller Korad. -
Inavelsgraden i kombinationen får ej överstiga 7 % för rekommendation och hänvisning."

_http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-rottweiler.pdf?epslanguage=sv
_

Annons:
Chilli10
2012-01-13 21:19
#14

Från RAS för amstaff.

"Avelsstrategi

Hälsa:Då Amstaffen tillhör gruppen numerärt liten ras och förhoppningsvis kommer att förbli liten emedan den oundgängligen behöver kunniga och ansvarsmedvetna ägare så kommer vi även framgent att vara i hög grad beroende av det internationella samarbetet. Rasens hälsotillstånd kräver för närvarande inte några direkta åtgärder eller bekämpningsprogram. Vi rekommenderar att man röntgar sina hundar officiellt. Vi rekommenderar också att man i görligaste mån använder HD fria hundar i aveln. Se tabell nedan. Hudproblem av sannolikt allergisk karaktär förekommer. Självfallet bör hund med hudproblem inte användas i avel.  Mål: Klubben skall i samarbete med uppfödarna bevaka HD & hud frågan, lämpligtvis med hjälp av uppfödarmöten för att försäkra sig om att tillståndet inte förvärras. En hälsoenkät bör skickas ut så att den är bearbetad och genomgången tills det är dags att revidera detta dokument. Det skulle ge värdefull information om hälsolägets utveckling."

http://www.skk.se/Global/Dokument/RASdokument/RAS-american-staffordshire-terrier.pdf?epslanguage=sv

Om man jämför de för rottis o amstaff så tycker jag att man märker ganska stor skillnad i utformningen.

NinniH
2012-01-13 21:23
#15

För staffarna så står det kortfattat att det inte upplevs som något övergripande problem inom rasen när det gäller ex HD/ED. Sen står det också att 51% av förra årets röntgade staffar är "påverkade", 32% har ED-"påverkan". Inom 5 år vill de att antalet som gör MH samt röntgar för HD/ED skulle öka och vara minst 20% av årsregistreringen av staffarna.

http://ssbtk.se/empty_24.html

För mig känns det lite synd att inte kalla det övergripande problem när så stor % av de staffar som genomgår HD-koll faktiskt har C eller sämre. Men, man får väl se det positivt att det faktiskt är som mål att hälsokollarna inom rasen ska öka. Bara hoppas att så blir fallet.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

zoolatri
2012-01-13 21:50
#16

Jag är rätt hård och tycker inte att det är seriöst att avla på höfter som är sämre än a och b. Jag har kollat runt lite på staffekennlar och det verkar svårt att hitta någon som inte använder hundar med iaf c-höfter:( Jag gillar det inte alls! Så liten är väl inte avelsbasen?

LillyB
2012-01-17 03:01
#17

Mailade på en annons om staffevalpar och frågade om föräldrarna var HD/ED röntgade. Fick detta som svar:

"Hej Lilly, nej faktiskt inte och förklarar varför;

Man behöver ännu inte röntga staffar pga att det här inte är de stora problemen med dem.

Armbågar har en enda av alla staffar haft utan anmärkning enligt statistiken.

Höfter har flera uppfödare jag pratat med sett som ett problem att utföra och fått felresultat. Jag röntgade min ***** (mormor till valparna). Som många Staffar kämpar de emot i ryggläge och vid röntgen måste tiken ligga absolut stilla. Följden blir att man som på min ***** ger så mycket lugnande att resultatet blir fel. ***** fick A på första höften och andra C då hon vid andra höften fått så mkt lugnande att musklerna släppte, då blir röntgen automatiskt fel. Omröntgen med korrekt resultat hjälpte inte då SKK inte ändrar resultatet! En för avel mycket lämplig hund får fel stämpel och man börjar avla på egenskaper som för rasen är mycket sämre.

Av dessa skäl och att de hanar jag parat med inte är röntgade har jag avstått men kommer nog bli tvungen röntga till slut pga trycket trots att jag ser skäl emot fokusera på detta just för staffar. Man kan inte låta bli att undra varför man inte diskuterar de rassjukdomar som finns? Tandbortfall och demodex är några. Vissa får ökande andningsproblem med allt kortare nos t.ex. Bättre fokusera aveln på det som är problem på riktigt. Man börja para bara utifrån höfter inte hud, bett, andning m.m. som inte ens uppges i faktauppgifter!?

Ursäkta många ord men sett avel förstöras på en annan ras i min närhet pga missriktad fokus så ville förklara varför.

Mina valpar har mycket friska föräldrar! Linjer som lever länge och aldrig varit sjuka. T.ex.  ******* och ****, och hennes mamma har aldrig varit sjuka eller haft problem på något sätt med hälsan eller leder. ******* ger en outstanding mentalitet, lättlärda, lydiga, stabila! Man blir helt kär i dessa fina valpar.

_MVH ***********" 

--------------------------------------------------

_Vad säger ni staffekunniga om detta? Stämmer påståendena? Det jag reagerar på är att h*n påstår att höftproblem inte är vanliga hos rasen trots att statistik visat att hälften av alla röntgade staffar har C höfter eller sämre. Jag läser det som att man hellre avlar på oröntgade hundar man inte har en aning om hur höfterna ser ut på, för att man inte vill riskera att få "fel resultat". Det tycker jag faktiskt är riktigt skitdåligt!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

SamanthaJones
2012-01-17 08:18
#18

Jag kan inget om rasen men kan säga som så att påståendet om att det blir fel för att de ska ligga på rygg o vara lungnade är ren o skär jä*la BULLSHIT!

Jag har arbetat tillräckligt länge för att veta att detta inte har med resultatet att göra. När en hundstår rakt upp och ner, då är hunden i rätt position, eller hur?! När hunden står vanligt så finns det en spänning i musklerna men den är väldigt marginell då de inte behöver kämpa för att hålla benen rätt. Ligger de på rygg o inte är lungade så blir det en extrem spänning i musklerna vilket gör att höften drar ihop sig. Många uppfödare vill därför röntga utan sedering/lugnande för att de vill ha ett annat resultat (mer positivt?)

Jämför bara med dig själv, om du står rakt upp och ner - inte jätte jobbigt va? Men om du ligger på rygg o försöker hålla benen högt upp i luften - du spänner dig lite mer va?

Det finns ju en anledning till att SKK har infört att djuren måste ges någon typ av avslappande medel innan röntgen. Dock inte sagt hur mkt vilket gör att vissa tar bara ngn droppe.

men iaf. Det är min åsikt om den delen.

Kan oxå tillägga att Prins sövdes rejält inför röntgen (mer än brukligt) och han har A-höfter…

Vänligen

Sofia

 

Medarbetare på brukshundar

NinniH
2012-01-17 11:28
#19

Jag har läst det där tidigare att de hellre avlar på oröntgat än att få ett icke önskvärt resultat. Men jag ser det som så att hellre att man vet att det är ex en C-höft, för då kan man ev kombinera det därefter (dvs med fri höft). Bättre än att låta det vara oröntgat och hoppas det är bra höfter och så är det egentligen två C-höfter man kombinerat.. Det är bättre att veta, kort och gott. Men, nu verkar det som att det ska läggas in en motion på rasklubbens årsmöte, om att införa krav på HD/ED-röntgen. Tyvärr har jag inte hunnit bli medlem ännu och hinner inte innan tiden för att skriva på går ut, annars hade jag faktiskt gjort det. Hoppas att så många som möjligt väljer att stå bakom denna motion.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

LillyB
2012-01-17 16:48
#20

Som jag trodde då! 

#18: Ja din förklaring lät betydligt mer trovärdig. Skönt att Prins var fri!! Ska röntga Liston inom kort också, nervöst… :S

#19: Hoppas verkligen verkligen att det går igenom!! Om jag köper staffe så kommer jag iaf endast att köpa en vars föräldrar är röntgade. Att köpa en vars föräldrar inte är rötgade känns alldeles för riskabelt.

Mitt svar till h*n blev iaf att jag inte vill stödja dennes typ av avel och varför. Får se om h*n svarar.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Chilli10
2012-01-17 19:48
#21

#19 Det låter ju väldigt bra. Hoppas det går igenom :)

#20 Du måste skriva sen om/vad han svarar :P

Chilli10
2012-02-08 09:37
#22

Lilly, har uppdödaren svarat något? :)

[Howard]
2012-02-09 10:59
#23

SBT-aveln är något som bara går utför i detta land. I år så röstade 39Kennlar/uppfödare emot HD/ED röntgen(motionen) för att registrera valpar.

Bara det bevisar vilken standard rasen kommer ha dom närmsta åren.

Chilli10
2012-02-09 13:22
#24

Trist. Vet du hur många som röstade för?

NinniH
2012-02-09 15:36
#25

Jag läste diskussionen inne på Staffinfo-gruppen på Facebook efter årsmötet och flertalet var missnöjda att det röstats emot. Eller som jag förstod det på diskussionen därinne så blev det inte ens en röstning om motionen, utan den avslogs. Jag kunde dock inte ta mig på mötet, så jag var inte där och kan ha missuppfattat det som stod i diskussionen.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: