Annons:
Etikettallmänt
Läst 4694 ggr
Labolina_73
1/11/12, 7:17 PM

med eller utan stamtavla??

http://www.blocket.se/helsingborg/Renrasig_Amstaff_Valp_38049740.htm?ca=11&w=3

fick man länka?? men iaf,,, kolla…. konstig annons eller?

//L

Annons:
Memzo
1/11/12, 7:19 PM
#1

Såg den annonsen för ett par dagar sen. Lustigt att dom inte skriver något om att den är importerad. Annars borde man väll kunna anmäla dom?

LillyB
1/11/12, 8:04 PM
#2

Varför skulle den vara importerad?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

NinniH
1/11/12, 8:12 PM
#3

#2: Därför att den är kuperad, vilket inte är lagligt att göra för estetiskt syfte i Sverige sen många år tillbaka. Så antingen är den importerad eller så är kuperingen troligen inte lagligt gjord.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

LillyB
1/11/12, 8:17 PM
#4

#3: Jo det vet jag, men det förekommer mycket "hemgjord" kupering och vissa tar sin hund utomlands och gör det. Så att den är importerad är inte säkert, men nog var det en skum annons alltid! Tyvärr kryllar det av dom på blocket. :(

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

[Empisen]
1/11/12, 8:26 PM
#5

När vi ändå är inne på blocket annonser så måste jag bara påpeka en annons jag såg idag.. Det stod att mamman var Ataxi clear men pappan Ataxi carrier. 
Varför använder man hanen i avel då? När han bär på den hemska sjukdomen..
Kanske "inte är någon fara" när dom "bara" är carrier, utan värre om dom är affected och används i avel..

Är inte helt hajj på den här sjukdomen.. Men är det verkligen så smart undrar jag?

Kan länka till annonsen om så önskas.

NinniH
1/11/12, 8:30 PM
#6

#5: I och med att mamman är clear, så kan ungarna som absolut mest bli carrier och därmed inte drabbade själva. Så länge man se till att para carrier med fri, så händer inget. Skulle man däremot para carrier med carrier så kan vissa av ungarna få det.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
Mischa
1/11/12, 8:32 PM
#7

#5

Antingen så anser uppfödaren att hanen är så bra att det uppväger att han är carrier och kommer föra detta vidare och att man får vara vaksam på det.

Eller så skiter man helt enkelt i att han är carrier för det påverkar inte kullen.

Hur vidare det är smart eller inte handlar väl om åsikter men jag tycker det är korkat rent allmänt att använda djur som är hälsopåverkade även om det inte påverkar individen eller deras avkomma, man tänker inte mycket på rasen i helhet och framtiden  eftersom en ras inte har en oändlig genvariation…förr eller senare kommer man bita sig själv i svansen när avelsmaterialet är så urholkat pga att man tidigare inte tog sjukdomarna på allvar och tillät sig själva avla på bärare av olika sjukdomar.

≧◔◡◔≦

Labolina_73
1/11/12, 8:37 PM
#8

men vadå kuperad? det är han ju inte iaf…

Loveradio
1/11/12, 8:39 PM
#9

#8 Hunden i annonsen har kuperade öron.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Labolina_73
1/11/12, 8:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

bild

Labolina_73
1/11/12, 8:40 PM
#11

hahahahahahahahahahah ojsan,,, jag kollade på svansen..

Labolina_73
1/11/12, 8:40 PM
#12

flåt….. ;-)

[Empisen]
1/11/12, 8:41 PM
#13

#6 & #7 Okej, ja jag tycker det lät lite konstigt.. 
Blev lite förvånad bara.. 

Men jag håller med dig Mischa.

Annons:
Loveradio
1/11/12, 8:41 PM
#14

#10 Svansen är inte kuperad, nej. Men öronen är det ;)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
1/11/12, 8:41 PM
#15

#8 Jo, öronen.

Labolina_73
1/11/12, 8:44 PM
#16

jo det såg jag ju,,,,  men när man pratar kuperad tänker jag automatiskt på svansen,, även om det heter så även på öronen,,,

jag föredrar ju dock "vanliga" öronen.. ;-)

[Empisen]
1/11/12, 8:46 PM
#17

Vad menas med att, djur får inte användas i avel om: "De är eller med stor sannolikhet är bärare av recessivt anlag i dubbel uppsättning för sjukdom." 
Betyder det att i det här fallet, pappans mamma eller pappa också måste ha det för att det ska vara olaglig avel? Men det måste väl någon av hans föräldrarna ha.. För att han har kunna bli carrier? Eller är jag ute och cyklar nu Glad

[Empisen]
1/11/12, 8:47 PM
#18

Hoppas det är okej att jag diskuterar det här i den här tråden… ? TS får säga till annars.. :)

Mischa
1/11/12, 9:00 PM
#19

#17

Det innebär att det är otillåtet om föräldrardjuren har anlag som i dubbel uppsättning ex. ataxi dvs att båda föräldrar är bärare tolkar jag texten som, för att bli bärare måste anlaget finnas i släkten det stämmer.

Är hunden bärare så kommer det nånstans ifrån, ett recenssivt anlag kräver dubbel uppsättning dvs från båda föräldrar för att ge utslag… medans ett dominant anlag kan bryta ut ändå, vissa sjukdomar ex. HD som är en utvecklingsstörning nedärvs dessutom polygent, det är flera gener som samverkar hurvidare resultatet blir och därför kan ex. HD-fria hundar komma från defekta föräldrar och vice versa.

≧◔◡◔≦

[Empisen]
1/11/12, 10:36 PM
#20

#19 Åh okej, jag förstår. :)

Annons:
Labolina_73
1/11/12, 10:43 PM
#21

#18 helt oki,,,, :-)

det menas att en carrier och en fri kan få carrier, men det i sin tur är ingen fara för kullen,,

jag vet inte hur stor avelsbasen på bullraserna ör att man kan ta bort alla carrier på en och samma gång,,,

på kattsidan har vi gjort så att man får avla på carrier av GSD IV om man parar med en som är fri, men att ungarna ska testas och redovisas innan leverans om dom är carrier eller fria. alla behöver inte bli carrier i en sådan kull,, men vissa kan,, därför kollar man så man vet vilka som är carrier eller ej.

så gör man iaf på skogkatten,,,

själv avlar jag inte på skogkatter som är carrier för att där tycker jag inte att vi behöver,, vi har ganska stor avelsbas där.

//Linda

Upp till toppen
Annons: