Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 7179 ggr
LillyB
2012-01-12 20:08

Känsliga hjärtat...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Långpromenaden i skoterspåren slutade inte så bra idag. Märkte att Liston får skavsår av täcket och efter att ha busat ute i djupsnön med familjens hund så började han även blöda mycket från tassarna.
Någon som varit med om såhär känslig hud med någon annan hund tidigare? Funderar på om det finns något sätt man kan stärka huden på? Tex tillskott i fodret, salva, eller liknande?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
LillyB
2012-01-12 20:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Kanten är inte speciellt vass, men sträv nog att orsaka detta på ca 30 minuters lek.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
2012-01-12 20:10
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Bak fick han skav av att banden åkte ner ibland. Ni ser ju, ingen päls alls i stort sett.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

LillyB
2012-01-12 20:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Och såhär såg det ut där han stått en liten stund, från tassarna. 3 av 4 tassar hade blödande sår då vi kom till bilen. Jag ska nu beställa slädhundsskor åt honom då jag förstått att det verkligen inte funkar utan.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

AnneN
2012-01-12 20:12
#4

Ajdå, tycker att jag känner igen detaljerna på täcket och tror att det är ett precis likadant som jag har till Velvet. För henne har det aldrig varit några problem med att det skavt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

NinniH
2012-01-12 20:43
#5

Aj aj, ser inte skönt ut det där. Även om mina är känsliga, så är de inte sådär känsliga. Dock inga tips på vad du kan göra för att stärka upp huden odyl.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chilli10
2012-01-12 21:01
#6

Aj, det ser inte bra ut Obestämd Har aldrig sett något liknande och har tyvärr inga tips att ge. Hoppas att du hittar något som hjälper!

Annons:
Kalli
2012-01-12 21:08
#7

Men lilla gubben då. Tyvärr har jag inga tips, jag gav Trams Viacutan när han blev lite tunnhårig och tyckte det fungerade men huruvida det har någon större effekt på så känslig hud har jag ingen aning om. Vet att en del använder tassalva också på vintern men exakt hur eller om det hälper vet jag inte.

Annars kanske ett täcke man knäpper  runt magen skaver mindre vid frambenen och att man får strunta i att trä på snörerna till bakbenen? Kanske i något mjukare material som fleece, ull? Det kommer väl visserligen inte vara vattentätt men åtminstone skydda lite mot kylan. Eller en overoll under täcket? Så att täcket inte ligger direkt mot huden?

Har som sagt ingen egen erfarenhet, bara spånar lite fritt och du har säkert tänkt på det mesta. :)

Mischa
2012-01-12 21:11
#8

Oj, det var inte dåligt vad det skavde :/

Som tillskott vet jag inte vad du kan använda som skulle kunna göra huden tåligare.

Men jag tänker att en ex. overall eller täcke i fleece under kanske underlättar för huden att återhämta sig.

≧◔◡◔≦

Loveradio
2012-01-12 21:35
#9

Aj aj… jag tänker lite som Micha. Fleece är ju mjukt och skaver inte. Kanske Hurttas fleeceoverall kanske skulle vara nåt?

Angående att stärka huden tänker jag på hundschampo? Här finns lite olika schampon för känslig hud. Just det här schampot ska tydligen vara mjukgörande och återfuktande.

Finns också detta schampo som rekomederas till hundar med extra känslig och skadad hud. Kan ju vara värt att testa?

Kosttillskott kanske du skulle testa att ge honom. Finns ett som heter AnimalCare Omega skin för hundar med känslig hud.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Loveradio
2012-01-12 21:37
#10

Ang. salva kanske du kan höra med din veterinär vad dom rekomenderar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
2012-01-12 23:38
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Skönt iallafall att ni sluppit detta allihop! :) Och Liston tackar för lyckoönskningarna!

#4: Okej! Näe jag har inget att klaga på angående täcket, det är jättebra. Men det krävs så minimalt lite för att Liston ska få skav. :/

#7: Hm, det som funkar på päls bör funka på hud också. Hur som helst så skulle han behöva mer päls om det är möjligt. Hur fungerade Viacutan? Ska kolla upp tassalva! Har dock provat olika salvor utan resultat, men minns inte vilka. Viktigt är ju att det inte finns något vatten i salvan, då fryser det och blir värre.
Hur menar du med sån man knäpper runt magen? Knäpper detta täcke runt magen, eller menar du någon annan typ? Skulle kunna prova att inte dra på honom bakbensremmarna men troligen ligger inte täcker på lika bra och håller värmen eller glider. Men prova duger! :)
Sökte en overall i fleece till honom i höstas men det gick inte att hitta. :( Eftersom han är så kraftig och kompakt så passar nästan inga täcken och speciellt inga overaller, de flesta är gjorda efter tex border collie-typen och om han ska få på sig den så blir den aaalldeles för lång i kroppen så den släpar dom en brudklänning efter honom haha. :P
Skulle vara om man hittade någon som specialsydde eller hade "bulloveraller". Bara fleece blir alldeles för kallt och ull är svårt att hitta, har inga som helst sykunskaper så där är det ganska kört. :P
Tack för alla idéer!! :)

#8: Ja, en fleeceoverall skulle vara bra, men som sagt så hittar jag ingen som passar hans kroppstyp. Har du något tips på vart det skulle kunna finnas? Sen får det inte vara några sträva kanter på fleeceoverallen heller, kanske blir svårt att hitta. Men värt att leta! :)

#9-10: Tror jag testat Hurttas overall men den blev för lång i kroppen. :/ Skulle ju kunna prata med djurbutikspersonalen om dom kan ha något att beställa hem som skulle passa?
Tack så mycket för tipsen!! Ska kolla in de där länkarna! :) Brukar inte schamponera honom så ofta då jag vill bevara hans huds fetter, men är det ett väldigt bra schampo så kan jag ge det ett försök! :)
Ska kontakta min veterinär! Men oftast brukar dom rekommendera sina egna grejer och jag har aldrig upplevt att det hjälpt riktigt förr. :/ Men även där, värt att ge det ett försök! :)

-------------------------------

Det här täcket är det. Inget fel på täcket dock, det är superbra! Men eftersom Liston är så känslig så blir det fel.

Där jag ringat in kan man även se hur bandet åker ner på benet och orsakar skav, förstår inte varför det blir så. Skulle kanske flytta fästena för banden så de inte glider ner?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Flubben
2012-01-13 00:25
#12

Ett tips om du är bra på att sy är att sy ditt egna täcke, då kan du ju fixa de perfekta måtten och använda det matrial du vill ha :)

LillyB
2012-01-13 01:17
#13

#12: Tack för tipset! :) Men tyvärr är jag helt värdelös på att sy och har ingen symaskin eller så :(

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Flubben
2012-01-13 01:31
#14

#13 hmm det var synd.. Du känner ingen som du kan ge denna uppgift då? Tungan ute Hoppas det löser ig i alla fall :)

LillyB
2012-01-13 01:40
#15

#14: Tyvärr inte, min mamma isåfall men hon har nog fullt upp med annat. :) Får kika på internet om det kanske finns någon! Tack! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

thilda-
2012-01-13 13:16
#16

aj aj aj ser inget bra ut!! men på dessa senaste bilderna som du la in nu så ser det ut som att täcket är galet för stort!

LillyB
2012-01-13 15:03
#17

#16: Ja det är stort men det är medvetet och oundvikligt. Dels för att han ska kunna ha ett till täcke under vid mycket kallt väder samt att det ska täcka ordentligt runt sidorna och bak eftersom han är så känslig för vind mm. Också oundvikligt då det mindre täcket var alldeles för litet på vissa ställen så det hade skavt ännu mer på bakbenen och fram. Hellre för stort än för litet. "Galet för stort" är däremot överdrivet.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Labolina_73
2012-01-13 15:27
#18

men fyyyyyyyy stackars lilla Liston….

ska kolla vad alla skrivit…

//Linda

Kalli
2012-01-13 15:49
#19

Ärligt talat har jag ingen aning, blev rekommenderat det på något hundforum och testade och fann att det verkade hjälpa Trams. Vet även andra som blivit hjälpta (hunden har fått mer/tjockare päls) men det är inte säkert att det fungerar på Liston för det. Finns att köpa på Apoteket i alla fall men är tyvärr inte jätte billigt.

Täcken man knäpper runt magen, alltså som inte går mellan frambenen utan bara drar runt magen. De skyddar såklart inte lika mycket fram på bogen och mellan benen men de kanske inte skaver lika mycket heller? Typ ett sånt: http://www.hooks.se/product.aspx?productid=045088&deptid=196&sortType=sortPopularitet&sortOrder=DESC

Anågende fleeceoveroller går det garanterat att få en uppsydd efter hans mått Googlar du borde du hitta en hel del, tycker jag ser annoner om det hela tiden. Sen blir det kanske lite dyrare, fast brukar inte vara några orimliga priser. Kan det ju vara värt om han både slipper frysa och slipper skavsår.

LillyB
2012-01-13 16:39
#20

#18: Ja, lillgubben min :(

#19: Okej! :) Ja, pengarna är av mindre betydelse. Han är värd så oändligt mycket för mig så behöver han något så köper jag det, det är mitt ansvar. :)
Vet inte om knäppningen är problemet, men ska googla och se om jag hittar något bra ställe man kan specialbeställa en fleeceoverall! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Labolina_73
2012-01-14 00:35
#21

men aloe vera creme borde ju funka..

jag har en vän som kan mycket om detta, jag pratar med henne och återkommer så fort jag vet mera.

stackars lillkillen,, och dej såklart som måste se honom så..

kram Linda

pius314
2012-01-14 00:35
LillyB
2012-01-14 00:55
#23

#21: Är rädd att Aloe Vera fryser och blir kallt på honom, men det kanske inte blir det?
Vore jättesnällt! :) Tar tacksamt emot alla tips jag kan få!

#22: Tack så mycket! Jag ska läsa igenom tråden! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Strumpan
2012-01-14 17:54
#24

Du skulle inte kunna sätt på luddtunnel som man sätter på grimmor (på hästar)? De kostar nästan ingenting, typ 40kronor.

Mvh Jenny

LillyB
2012-01-14 21:59
#25

#24: Hmm.. du tänkte till banden på bakbenen? Intressant tanke! Isåfall får jag klippa loss ena fästet på bandet, trä på tuddtunneln och sy fast igen. Det var ingen dålig idé! :D Kanske kan klippa sönder en luddtunnel och sy fast som skydd längst fram där det skavde också.
Värt att kolla upp, tack! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

thilda-
2012-01-14 22:05
#26

#25 bruka vara kardborre på endel

LillyB
2012-01-14 22:08
#27

#26: Ah! Tänkte jag inte på! :) Mina kusar har aldrig behövt så tänkte inte så långt.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Strumpan
2012-01-14 22:17
#28

#25 jo precis, till bakbensbanden. Det finns även de som inte har kardborr Glad

Du skulle även kunna ta sånna och kanske limma på dem på kanterna på täcket eftersom de oxå skaver. Det blir väl kanske inte så snyggt men förhoppningsvis slipper hunden skavsåren Glad

Mvh Jenny

LillyB
2012-01-14 22:28
#29

#28: Okej! :D Då tar jag nog utan kardborre, ifall det skulle bli så att kardborren börjar skava. Man vet aldrig med så känslig hud! :)
Ja precis, komfort och välmående före utseende! :)
Stort tack!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Strumpan
2012-01-14 22:38
#30

Skrattande

Mvh Jenny

Upp till toppen
Annons: