Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 6027 ggr
[Howard]
1/18/12, 10:36 AM

Shar-Pei

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den till höger är resultatet på avel efter utseende och utan selektiv utsållning ibland avelsdjuren.

Annons:
Ixectrona
1/18/12, 10:45 AM
#1

Ok. Och diskussionen är?

(Jag känner igen båda hundarna förresten. Bone-mouth typen till vänster är en finsk hund, importerad från Kina, och den till höger är den mest extrema bild som går att finna på internet. Dock tyvärr en skrytbild från en uppfödares hemsida.)

Hör de ens till bullhundar förresten?

Maliiin
1/18/12, 10:59 AM
#2

#1 Shar pei hör till bullhundar i fokus ja..

Jag tror ts vill visa hur fruktansvärt fel aveln går. För inte kan man väl tycka att det går rätt till när man nu för tiden får skicka många shar pei till veterinär när de inte är alltför gamla för att de har så mkt skinn att de inte ens ser.

Då tycker iaf jag att man borde vakna till och inse att aveln kanske inte går rätt till..

[Howard]
1/18/12, 11:11 AM
#3

#1

Båda hundarna är utav rasen Shar-Pei.

För övrigt, hur kan en hund bli finsk hund om den är ifrån Kina ?

#2 Instämmer helt med dig. Dagens avel, i största fall, utställningsaveln är helt åt skogen.

LillyB
1/18/12, 2:03 PM
#4

Ja det är sjukt, finns ju tyvärr många raser som är i samma situation :/

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
1/18/12, 5:15 PM
#5

TS: Har du lov att använda bilderna? Om inte, ber jag dig att i fortsättningen länka bilderna. Tänk på upphovsrätten Glad

Lilllens
1/18/12, 5:54 PM
#6

Man kan ju undra varför man vill att hundarna ska ha så mycket onödig hud. Kan ju knappast vara "användbart"? Hemskt är det.

Annons:
[Empisen]
1/18/12, 6:21 PM
#7

Det är så fel.. Men tyvärr sant. 
Inte bara aveln på Shar pei som gått åt skogen dock.

Mischa
1/18/12, 7:21 PM
#8

Det är väldigt intressant att gå tillbaka till utseendet när raserna användes och avlades för sin ursprungsuppgift och se likheten hos andra raser med samma uppgifter trots att det inte finns något större släktskap.

En bonemouth tycker jag påminner mycket till utseendet av en tidig bulldog, BnT etc.

≧◔◡◔≦

LillyB
1/18/12, 8:01 PM
#9

Hur svårt är det att få tag i en bonemouth i Sverige? Finns de inte alls eller existerar de här?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Ixectrona
1/18/12, 10:11 PM
#10

Jag tror inte de finns i Sverige alls, däremot i Finland.
Vill jag inte att nästa hund är liten, och om jag står ut med en korthårig till, så blir det nog en Bone-mouth import. Flört

Chilli10
1/18/12, 10:31 PM
#11

#10 Gud vad fin den på startsidan var :) Visste inte ens att det fanns denna typ av Shar-Pei nu, trodde alla var rena rama skrynkelpaketen.

Loveradio
1/18/12, 11:01 PM
#12

Ja det är fruktansvärt hur utställningsaveln förstör raser. Finns så många exempel. Schäferns räkryggar, Bulldoggarnas svårigheter att föda naturligt och andas osv.

Bonemouthen såg mycket hälsosammare ut än Shar-Pein! Tycker man ska lägga ner aveln på Shar-Pein och låta den typen (sönderavlade) dö ut och istället avla på Bonemouthen.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Ixectrona
1/19/12, 1:00 AM
#13

De har ju tyvärr fortfarande vissa problem, men det vore definitivt ett steg i rätt riktning att avla mot den mer klassiska typen, och kanske även korsa in Bone-mouth i dagens variant.

Det kanske skulle kunna rädda rasen från att avregistreras/förbjudas, vilket nästan känns som något som borde göras i dagens läge…

Förresten har man t.o.m funnit en länk som kan binda amyloidos, rasens största problem, till skrynklorna. (Här har vi hemsidan till uppfödaren som nämndes i det där inlägget… titta bara på alla valpar med stygn i ögonlocken.)

Rasen hade ju nästan dött ut när ett rop från Kina nådde västvärlden - man visade upp söta, jätteskrynkliga valpar i tidningar, och "alla" var såklart tvungna att skaffa sig en sådan undersöt (uppfann jag ett nytt ord nu?) liten skrynkla.

Sedan ville man behålla skrynklorna på de vuxna också, och resten är historia…
Ta en titt på Thai Ridgeback Dog förresten, och jämför dem med en klassisk Shar-Pei.

Titta sedan på TRD-valpar. Ser de inte ut lite som Shar-Pei?

Annons:
Chilli10
1/19/12, 7:11 AM
#14

#13 De såg rätt lika ut faktistk. Du som skriver att du är intresserad av Bonemouthen, vet du hur de är i sättet/mentalitet, vad de kan användas till, osv? :)

Ixectrona
1/19/12, 10:52 AM
#15

Nja, jag har frågat runt lite, men jag får inga vettiga svar.
Kanske mest för att folk i Sverige har ingen erfarenhet av den traditionella varianten, men de ska i stort vara samma ras, det är mest bara kroppen som skiljer. (?)

Andra sidor.

http://www.kynon.gr/en/puppies/en (De har både traditionella och moderna.)

http://www.sharpeiclubhk.com/hist.html

http://www.hkshar-pei.com/index.cfm?pageid=126

http://ilovesharpei.blogspot.com/2009/02/traditional-shar-peihistory-of-shar-pei.html
Här pratar de om hur det som kallas "Chinese Shar-Pei" är en västerländsk produkt.
Men det är bara i USA de kallas "Chinese Shar-Pei", förkortat CSP (något jag finner oerhört irriterande att läsa… det finns bara en Shar-Pei, onödigt att specificera vilket land den kommer ifrån Tungan ute), i resten av världen kallas den bara Shar-Pei.

Jag skulle älska att ta med en bone-mouth på en utställning och få se domarens min. Cool

Men å andra sidan vet jag just inte om jag skulle vilja registera den - skulle det ens gå att registrera hunden som blandras, skippa alla SKK-aktiviter därigenom, och slippa den höga försäkringskostnaden? För den gamla varianten är ju mycket friskare men registrerar man den som Shar-Pei måste man fortfarande betala den snordyra försäkringen.

I filmen har vi båda typerna tillsammans.

Chilli10
1/19/12, 7:16 PM
#16

#15 Okej. Hur är den vanliga då? :) Jag tror inte att jag har träffat någon Shar-pei öht. 
Kollade länkarna, speciellt i första fanns det ju mkt info :)

Haha ;)

Angående försäkringen så vet jag inte riktigt hur det är. Chilli är försäkas hos folksam som amstaff, först skrev jag blandras iom att hon ju räknas som det, men då fick jag hem ett papper att hunden var tvungen att reggas som amstaff och det inte var två olika raser.
Så det svaret fick jag, medan någon annan fåt info att de skulle reggas som blandras om de inte har stamtavla. Så jag vet inte riktigt..

Ixectrona
2/2/12, 10:30 AM
#17

Nu sjunker jag så lågt att jag kopierar texten rakt av från boken "HUND." (ja, med punkt).
Detta då den boken har bra rasbeskrivningar. Tack för den här texten går till Annelie Isaksson.

Shar pei är en aktiv och smidig hund, som inte kräver allt för stor plats. Den är modig och stark, och ska ha ett stabilt temperament. Rasen är väldigt bunden vid sin familj och deltar gärna i alla dess aktiviteter. Däremot är den ofta reserverad mot utomstående.
Det är fortfarande mycket vakt kvar i hunden och den skyddar gärna både hem och familj. Jaktlusten har däremot minskat, även om en del individer fortfarande kan ha intresse av att jaga. En Shar pei är något av en livsnjutare och ligger gärna på varma platser som en solfläck på golvet eller framför en öppen spis. När hunden själv vill älskar den att bli ompysslad och ha nära kroppskontakt.

Shar pei kräver tidig social träning för att bli tillgänglig för obekanta. Det finns mycket kvar av forna tiders vakthund i rasen och den blir lätt reserverad. Som valp ska den rör sig i egen takt, gärna i kuperad terräng och man ska vara försiktig med promenader. Den vuxna hunden behöver få röra sig fritt dagligen och aktiveras några gånger i veckan. Lämpliga aktiviter kan vara freestyle, agility och lydnad. De flesta är också både roade av och duktiga på att spåra, ett arv från deras tidigare jakthundsbakgrund.

Shar pei är bestämd och envis, så en konsekvent men vänlig uppfostran är av vikt. Annars finns det risk för att hunden sätter gränserna i familjen. Att tvinga sin Shar pei till något fungerar inte. Vänliga metoder med för hunden rätt motivation ger bästa resultat.

Upp till toppen
Annons: