Annons:
Etikettövrigt-och-ot
Läst 3975 ggr
Chilli10
1/25/12, 9:23 PM

Sysselsättning

Vad har du för sysselsättning?

På ett sätt en lite OT fråga, men jag är mest nyfiken på det eftersom det har en hel del att göra med hur man gör med hunden om dagarna. Hur mycket man hinner aktivera hunden osv.

Så, går du i skolan, jobbar, arbetslös osv osv ? :)
Ni är kanske flera i hushållet, vad gör de? 
Hur gör ni med vovven om dagarna?
Har ni någon plan om det skulle bli förändringar?

Annons:
Chilli10
1/25/12, 9:25 PM
#1

Jag jobbar på en teknisk support hos en internetleverantör, ger support via mail. Just nu endast dagtid mellan klockan 7:45-16:30. Cirka var tredje helg jobbar jag 9:45-16:30.
Sambon jobbar också dagtid, som montör. Hans tider varierar lite, ibland kan han börja 7, men standard är 8-16:30. Ibland halvdagar.

Så just nu kan man väl säga att det inte är optimalt på något sätt. 
Trots att det är skönt med samma tider (man får ju bra rutiner mm) så ser jag gärna att jag får börja jobba lite varierande tider igen.

Chilli får antingen vara hemma med en promenad mitt på dagen. Annars så har min syster, pappa eller sambons föräldar henne delar av eller hela dagen.

För det mesta sköter hon sig bra när hon är ensam, ibland kan någon grej bli tuggad på även fast hon har tuggben och leksaker.
Om hundvakt inte skulle gå att ordna eller om det tex skulle bli problem att ha henne ensam skulle jag skaffa en dagmatte till henne. :)

Chalin3
1/25/12, 9:37 PM
#2

Just nu är jag tyvärr arbetslös. Jobbar till och från på fruktodlingen som min sambo är anställd för att driva. Om vi jobbar båda eller när jag får ett annat jobb så är han med på fruktodlingen. Ibland är han med och springer omkring i inhägnaden, men ibland fungerar inte det. Om vi båda kör traktor eller träden besprutats nyligen eller under skördesäsongen när vi är ganska många så har vi byggt en hundgård som han kan vara i. Hundgården finns också på jobbet, håller just nu på att bygga ett isolerat hundhus så han kan vara i vintertid (ja även på sommaren)

Eftersom här inte direkt kryllar med hunddagis så har det varit förutsättningen för att kunna skaffa hund att han kan följa med till jobbet. Hariofs blivit mer och mer sugen på att öppna ett hunddagis, för behovet finns, men känner miglite feg än för att börja förverkliga dom planerna…..

NinniH
1/25/12, 9:43 PM
#3

Tyvärr arbetslös jag med. Jobbar för att komma in på sjuksköterskelinjen. Misslyckades denna gången, så nu siktar jag in mig på hösten.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chilli10
1/25/12, 9:49 PM
#4

#2 #3 Åh vad trist att vara arbetslös Rynkar på näsan Dock så blir det ju mycket tid över till hundarna! Å andra sidan kan man ju bli rätt lat när man är arbetslös, jag blev iaf det.. Hade dock inte hunden då.

Det skulle vara skönt att jobba 70-80% för att få mer tid till annat.

Chilli10
1/25/12, 9:50 PM
#5

#2 Men hunddagis kan väl vara bra idé? :D Vad är det som stoppar dig? :)

Loveradio
1/25/12, 10:04 PM
#6

Förut pluggade jag på gymnasiet, gick på ett naturbruksgymnasie och läste djurård med hundinriktning. På skolan har dom ett hundstall där elever kunde ha sina hundar. Så jag hade med honom varje dag till skolan. Så fick han sitta i hundstallet (varje hund har egen hundgård som så dom kan gå ut och in som dom vill genom hundlucka), så gick jag och tittade till honom på raster och håltimmor. Och på lunchrasten så gick jag en promenad med honom. Funkade bra, jobbigt bara att åka buss med honom. Är ju lite krångligt med hund. Var även tvungen att byta buss i stan.

Nu är jag arbetslös fram tills efter sommaren då jag troligtvis ska börja på Komvux. Det positiva är ju att jag har all tid till hunden och att han slipper vara ensam, något han har svårt för. Skulle jag få jobb så får jag lösa det på nåt sätt. Ska troligtvis ställa upp som dagmatte åt två hundar eftersom jag inte har nånting bättre för mig och så tjänar man ju lite extra pengar.

#2 Åh jag skulle också vilja starta hunddagis i framtiden Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
thilda-
1/25/12, 10:14 PM
#7

jag jobbar på ett äldreboende och jobbar ganska mkt för att " bara vara spring vik" … ibland blir det lite för mycket Skäms och akillez är ensam hemma och jag går hem o rastar honom under min rast beror lite på hur min sambo jobbar

tezzla
1/25/12, 10:41 PM
#8

vi jobbar båda två, min jrt är hos mamma fast han kan vara hemma utan problem, men han är så bra sällskap med hennes dvärgpudel så han är där på dagarna

killen jobbar på däckverkstad och är även ute på jobb på vägen och på¨olika företag, ska han på närmare leveranser så brukar han ta med en hund ibland om det rör sig om några timmar, Rex älskar att vara med i bussen, när han får sitta fram med sitt bilbälte, jag jobbar på äldreboende men är inte inom vården, jag är aktivtetsansvarig, följer med på resor av olika slag, hjälper till vid fika/mat, läser tidn mm

dom stora är hemma, båda kmr hem 1 timme på lunch, rastar, ger mat sen sker all träning på kvällen, vi ägnar flera timmar på kvällen och helger åt hundarna, vissa dagar är någon med mig på jobbet, vilket är populärt och hundarna är helt slut efter en hel dag med folk som ska klappa och se alla tricks dom kan

jag har även en bror som jobbar halva året, han bor granne med oss, han brukar komma och gå med hundar och även mysa i soffan och göra dom sällskap någon timme, ibland hela dagar!

jag blir arbetslös nu 14 feb och har ingen aning om hur det kmr se ut sen, de senaste året har det varit såhär, innan har jag varit arbetslös en tid sen pluggat på distans för att kunna vara hemma mer med hundarna, men sålänge hundarna är unga och behöver hundvakt så ställer mamma upp, det har hon gjort med alla mina

NinniH
1/25/12, 10:43 PM
#9

#4: Oja, det är verkligen astråkigt att vara arbetslös. Flört


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

LillyB
1/26/12, 12:46 AM
#10

Jag är arbetslös, men inte sysslolös. :) Har nyligen gått en hjullastarutbildning med gott resultat och nu ska jag eventuellt påbörja en hundinstruktörutbildning! :D Har lån beviljat och väntar bara på besked om ansökan, men det fanns platser kvar och jag uppfyllde kraven så jag hoppas på det bästa! Vore ju en dröm att få jobba med hundar i framtiden. Det ger kanske inte så mycket pengar och jag kanske inte kan leva på det, men har jag tur kanske jag kan utveckla det inom bevakning/polis/försvaret och jag får såklart jobba med något jag älskar vilket är viktigt för mig. Sen får jag väll gifta mig rik! ;)

Är som sagt hemma med Liston i stort sett helatiden, men då jag jobbade i somras/höstas så var det mest nattjobb vilket var ultimat för Liston! Började kl 00:30 då Liston var så trött att han knappt orkade pussa mig hejdå, sen sov han hela natten och vaknade då jag kom hem strax efter kl 09:00 då jag slutade. Nu för tiden försöker jag alltid få upp honom kl 9 för att ta medicin och äta frukost, men han är svår och sover helst till minst kl 11, så trots att det var många timmar på natten så tror jag inte att han märkte att jag var borta. :) Då jag jobbade dag eller eftermiddag så fick han antingen vara hemma ensam om det bara var några få timmar eller så fick han vara hos min mamma om det var ett längre pass. :)

Om jag nu ska gå hundinstruktörutbildningen så blir det fre/lör/sön i ett år och då kommer han få vara med och utbilda mig. :) Sen ska jag hitta ett passande jobb de andra dagarna och eftersom jag bor ensam och inte vågar förlita mig på andra då det kommer till mitt hjärta så kan det bli klurigt, men det är sånt som alltid går att lösa på något vis! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
1/26/12, 9:10 PM
#11

#6 Blev det pudlarna? :)

#8 Skönt att kunna ta med hundarna på jobbet. Det är ju faktiskt drömmen att kunna göra det :) Sambon kommer ev kunna göra det när han får egen bil, men det beror på lite vad arbetsgivare mfl säger om saken. Vi får se :)

#9 Kanske inte jättetråkigt. Beror ju på i vilken perspektiv man ser det Flört Tidsmässigt = kanon. I princip hur mkt fritid som helst ju.
Ekonomiskt = inte lika kul. Tungan ute

#10 Åh, det låter jätteskoj ju! :) Hoppas på att det bli av. 
Ja, helst skulle man ju vilja vara med dem hela tiden. Men tyvärr så gå ju inte det alltid.

Jag har jobbat på mitt jobb i snart 2 år, börjar bli lite långtråkigt. Har iofs lite nya arbetsuppgifter sedan i oktober, så det är lite bättre. Men det är ju inget jobb jag vill jobba med hela livet.. Har dock funderat på vad jag ska plugga vidare till mer än 3 år och inte kommit fram till vad ännu, så jag väntar ett tag till Tungan ute

NinniH
1/26/12, 9:25 PM
#12

#11: Syftar väl mest rent ekonomiskt. Tungan ute


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chalin3
1/26/12, 9:26 PM
#13

#4 jo det hade varit roligt. Vad som stoppar mig? Troligtvis mest jag själv.

Annons:
Maliiin
1/26/12, 10:15 PM
#14

Jag har varit arbetslös ett tag nu. Men idag började jag på nytt jobb som jag har fram till kanske mitten av sommaren iaf.

Jag börjar runt 8.30 och har en timmes lunch som jag kan ägna åt dogsen. Sen jobbar jag ett par timmar till efter det.
Jag har turen att bo mittemot jobbet. Så jag behöver bara gå över gatan :D  
Vi har även hundgård så tanken är den att jag ska låta dem va i hundgården fram till lunch sen får de vara inne efter lunch.

Efter jobbet har jag ju hästar som ska tas omhand. Så då är hundarna med till dem och de är med och springer när jag rider/kör.

Min sambo ligger ute och jobbar mån-torsdag så han kommer ta hundarna fre-sön om jag jobbar.
Då har han med dem till skogen osv.

NinniH
1/26/12, 10:24 PM
#15

#14: Lyx att ha jobbet tvärs över gatan!


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Mindless]
1/27/12, 1:39 PM
#16

Jag jobbar på sjukhem, så min hund är med mig hela dagarna. Han är verkligen uppskattad av patienterna och man ser verkligen hur de livas upp av att bara ha en hund i närheten.

Texas har inget emot att sitta i någons knä och åka rullstol och bli klappad hela dagarna :)

Maliiin
1/27/12, 1:41 PM
#17

#15 Ja det kan jag hålla med om att det är lyx :D Nästan för bra för att vara sant ;)

Loveradio
1/27/12, 5:38 PM
#18

#11 Just nu vet jag inte hur det blir med dom. Kvinnan som äger dom har inte hört av sig. Vi skulle ju träffas för nån vecka sen men då hade hon fullt upp med jobbet så hon hade inte tid. Sen har jag mailat henne och vi skulle ha träffats förra helgen, men då hörde hon inte av sig igen. Jag vet inte om hon förväntar sig att jag ska ringa henne? Men det ska ju inte jag behöva göra, det är ju hon som söker dagmatte. Så jag vet inte hur det blir nu. Många har ju hört av sig till mig ang. dagmatte och dom är nog i större behov av det än vad hon verkar vara :S så ja, hör hon inte av sig i helgen så kommer jag att ta kontakt med nån av de andra som sökte dagmatte.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
1/27/12, 7:10 PM
#19

#18 Okej vad trist.. Men tur att du har andra som är intresserade :D Jag skulle inte heller vänta längre om jag vore du.

Loveradio
1/28/12, 10:35 AM
#20

#19 Ja det är kul att kunna välja och vraka :) och se vad som passar mig bäst.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
Chilli10
1/28/12, 10:49 AM
#21

#20 Ja precis :D Faktiskt väldigt bra idé att vara dagmatte när man är arbetslös. Om jag blir det igen skulle jag försöka hitta någon daghund. :)

Loveradio
1/28/12, 10:53 AM
#22

#21 Ja man tjänar en slant (tar man 100 kr per dag så blir det ju faktiskt 500 kr i veckan) och så får man ju prova på hur det är att ha en till hund samtidigt som det är väldigt roligt. Plus att ens egna vovve får en kompis att leka med om dagarna Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Chilli10
1/28/12, 11:17 AM
#23

#22 Ja eller hur. Bara positiva grejer :D

Royalz
1/28/12, 2:46 PM
#24

Jag är arbetslös men har praktik genom arbetsförmedlingen (slaveri). Har två dagar kvar på en djuraffär jag varit i tre månader. Men nu måste jag hitta ett nytt ställe.

Valpen skaffade jag på en lördag och från måndagen har hon varit med varje dag i butiken. Den senaste veckan har hon varit hemma då jag ensamtränat henne. Går super och hon lägger sig och sover direkt typ (har filmat). Den stora är också hemma.

Jag är även dagmatte mån-tor. Har varit det åt samma hund sen i maj 2011.

Skulle även kunna tänka mig att ha en till dagmatte hund om jag fick praktik på eftermiddag/kvällen. Extra inkomst är alltid bra för oss stackare som blir utnyttjade av arbetförmedlingen och f-kassan.


Chilli10
1/28/12, 2:53 PM
#25

#24 Kan hålla med om att det i stor utsträckning är slaveri iom att de flesta aldrig får något jobb ändå. Dock ger det ju en del erfarenhet, och det är ju bra när man ska söka jobb framöver. Man kan ju även få bra referenser om man gjort ett bra jobb.

Dock så tyckte jag när jag var arbetslös och fick bidrag av f-kassan att det var ganska mkt för att inte göra någonting knappt. Något möte i veckan mm. Sista månaden hade jag praktik som var utbildning, sedan fick jag jobb och där är jag kvar än ^^

Fick ca 2700 kr i månaden iaf. Men då måste man ha gått ut med godkänt gymnasiebetyg, annars blir det ju mindre. Hade ju bara haft studiebidrag på ca 1000 kr/månad innan så 2700 tyckte jag som sagt var ganska mkt. Sen är det ju såklart ingenting man klarar sig på om man tex flyttat hemifrån. Men å andra sidan bor man ju oftast hemma innan man fått sitt första jobb..

Tycker i vilket fall inte att man ska se sig som ett offer, även fast det kan vara svårt, jobbigt osv många ggr.

pv60
1/29/12, 4:57 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

Vi jobbar olika skift så det är alltid nån hemma. Här är ett ben precis gömt i härlig mylla.

Chilli10
1/29/12, 5:07 PM
#27

#26 Vad skönt! :) Söt vovve Glad

Annons:
Lilllens
1/31/12, 2:00 AM
#28

Jag går gymnasie och hunden bor landet med mommo och moffa 16 mil bort tyvärr :/

Chilli10
1/31/12, 11:04 AM
#29

#28 åh, det måste kännas långt.. Blir det på helgerr o så ni träffas då eller?

zickan
1/31/12, 2:53 PM
#30

Min ena hund har rätt svår separations ångest och svår att lämna hemma själv. Förr gick det inte ens att lämna honom hos någon annan människa heller, även om han kände dom. Försökte bara bryta sig igenom ytterdörren och leta efter mig, eller försöka sticka när de är på promenad.
Hände lite saker under blandrashundens valp period(ej bullhund). Pga hur han mådde så valde jag hunden före jobbet. Sade upp mig från ett fast arbete med bra bostad i sthlm. Köpte bostadsrätt på landet i västmanland. Var billig hyra så jag klarade att gå arbetslös i nästan ett år innan jag hittade ett vettigt arbete. Dvs ett där jag fick ha med honom.
Så nu har jag jobbat som personlig assistent hos samma brukare sedan 2008. Personen har själv haft rottis så kravet från dennes sida var att min hund skulle följa med på arbetstid. Pga hunden fick jag jobbet kan man säga.
Jag flyttade närmare och bor nu 5 mins gångväg från arbetet. Valde därför att chansa och äntligen skaffa min dröm hund efter alla år. Så nu har jag två hundar. Även en bullterrier. Den tjejen på 1½år är helskön och lätt att lämna ensam vid behov.
Både med på jobbet. Jag kan gå ut på kort turer lite som jag vill. Leka med dom rätt mycket.

Mellan min lght och jobbets. Så bor numer två kompisar på varsitt håll. Ene älskar att ta en lång tur och brukar låna med en av mina hundar. Andra har just flyttat in, fd hundägare som saknar hund. han har sagt åt mig att han gärna tar nån hund ibland om jag vill träna den andra eller behöver hundvakt.
Utöver det så har jag min chef med stor tomt och greyhound uppfödning och min ena hunds pappas ägare på samma plats. Skulle jag bli av med jobbet så har jag lite backup planer :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lilllens
1/31/12, 10:29 PM
#31

#29 Det är verkligen tråkigt, vill ha henne här men känns taskigt att ta hit henne och tvinga henne att bo i stan, samt ha henne ensam några timmar om dagen när hon istället kan bo i byn och springa lös med moffa hela dagarna :)

Ja jag åker dit väldigt ofta, på helger och lov Skrattande

Upp till toppen
Annons: