Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1891 ggr
BARFmycat
2012-02-21 10:20

Om du kunde, skulle du BARF:a?

  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

  2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

  3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

  4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

  5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

Jag kommer inte att kommentera era svar i tråden (luften är fri), är enbart intresserad av att veta hur den allmänna uppfattningen är.
Jag håller på med ett projekt nu och era svar skulle vara mycket värdefulla för mig!
Svarar naturligtvis på frågor om ni vill, antingen här eller i PM.

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Annons:
[Howard]
2012-02-21 20:29
#1

1 : Jag halvbarfar för tillfället, fodax vissa dagar och barf andra. Minst en gång i veckan. Ingen utav hundarna har problemet med det.

2. Bara positivt !

3. Förtillfället, tillgången på barf-produkter. Dock skall det lösas genom egen uppfödning.

4. Jag skulle åtminstone ge det ett försök och se hur via hundarna tycker om det samt fungerar på det. Allting handlar om priskostnaden jämfört med div andra färskfoder osv.

5. Antingen för att folk är lata, och inte orkar fixa och dona det lilla med maten som kan komma att behöver

Eller, så finns inte kunskapen och ibland finns okunskapen där och man tror att en hund skall och bör äta endast torrfoder.

Susanna_w
2012-02-22 11:23
#2

1. Ja absolut.

2. Tycker det är toppen.

3. Det som hindrar mig just nu är att min hund går på allergifoder (3 veckor kvar) för att senare gär en utredning på vad han är allergisk emot.

4. Absolut, om det är bra!

5. Tror det mest handlar om lathet eller osäkerhet.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

LillyB
2012-02-22 13:27
#3
  1. Ja, absolut!

  2. Jag tycker det är jättebra, så naturligt som möjligt är alltid bäst enligt mig!

  3. För tillfället så är det mest platsen i frysen som är för liten, kan också erkänna att jag är lite smått lat att ordna med allt som behövs just nu. Men jag ger så likt BARF jag bara kan.

  4. Det köper jag redan, Vom og Hundemats olika sorter :) Jag ger det till både min hund och mina katter, och det funkar helt fantastiskt på alla! De med magproblem fick fina magar och den taniga katten är nu kraftig och fin. Jag saknar dock ingredienser i det, det känns inte så totalt komplett som BARF, men det är ändå väldigt bra!

  5. Jag tror att den största anledningen är okunskap, folk ger sina djur olika sorters torrfoder med olika syften och tror att det är det bästa man kan ge. Bra för tänderna, innehåller allt de behöver, och reklamerna ser ju bra ut! Endast de som verkligen sätter sig in i djurens kost och läser på når fram till vad BARF är. Och där kommer nästa problem, att det är så himla krångligt att köra helt på och att det ska ta sån plats. Hade det funnits helt färdiga frysta portioner så hade jag inte tvekat en sekund, och då hade det varit lättare för "vanligt" folk som inte är så insatta att också prova. Lättare för butikerna att sälja det, osv, osv.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

BARFmycat
2012-02-23 09:54
#4

Tack alla för jättebra svar!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

zickan
2012-02-24 03:28
#5

Skumt. Svarade i tråden men mitt inlägg har försvunnit :-P

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2012-02-24 03:46
#6

1. Jag skulle nog ge mer barf om jag hade kunnat mer. Men jag tror inte jag skulle klara av att helbarfa från rena råvaror. Många anledningar. Virrig som person, komma ihåg att ta fram från frysen. Ena hunden kan inte lämnas ensam, så handla sker inte ofta. 4 fack i frysen som inte ger mycket plats.

2. Alltid gillat konceptet. Själv uppväxt med det från familjens hund där föräldrarna aldrig gav torrfoder.

3. Svaret på fråga nr 1.Som just nu håller på att lösas. Nyflyttad kompis till området har en helfrys som jag kan få låna något fack utav. Efter lusläsning på barf iFokus så har jag tom vågat ge rå kycklinklubba till dom i helgen.

4. Jag har gett den äldre hunden i nått år. Men pga frys brist och svårighet att handla ofta. Så lade jag ned. Precis börjat med färskrullar igen. Blandar färsk foder och torrfoder för tillfället.

5. Som med allt annat. Bristande kunskaper, bekvämlighet eller helt enkelt inge lust. Förr fanns inte ens torrfoder. Men när det kom och tog över så verkar barfen ha glömts bort. Mina föräldrar barfade våran boxer. Där var det inge torrfoder inte. Men när man själv skaffade för 6 år sedan så var torrfoder det ende man skulle ge.
Nämnde man att man gett en rå köttbit när man lagade till sig själv. Så fick man höra på fan hur dålig hundägare man var. Men har sett att information om barfning har börjat sprida sig, och med det även fler som vågat testa.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Wand
2012-02-24 11:29
#7
  1. Om du hade kunskapen att BARF:a, och om ditt djur åt det du gav utan problem, skulle du göra det då?

    Ja, det skulle jag.  

  2. Tycker du att konceptet med BARF är en bra idé, eller motsätter du dig mot det?

    Det är rakt igenom bra - Vargar äter inte behandlade foderkulor innehållande spannmål och ris, varför skulle då deras hundsläktingar "må bättre" av det? Barf är naturligt. 

  3. Om du i dagsläget skulle vilja BARF:a men inte gör det, vad är det som hindrar dig?

    Pengar och att hantera rått kött i alla former. Att köpa en liten filébit på ICA är ju en sak, hahaha, men det är nog gränsen för mig. Jag skulle t.ex aldrig kunna ha en orm, då man matar dem med möss, råttor och övrigt. 

  4. Om det fanns ett färdigt kompletterat foder att köpa som är rått, ungefär som rått blötfoder utan spannmål, skulle du köpa det då till ditt djur?

    Om det funkade med min ekonomi, så ja. 

  5. Har du några övrigs synpunkter eller åsikter på varför BARF inte är vanligare än vad det är idag?

    Jag tror att det handlar om människors okunskap och bekvämlighet. Häromkring köper man det billigaste fodret man hittar på närmaste mataffär och tror att det duger till sina fyrbenta vänner oavsett vad det innehåller, och skulle man berätta för dem att det finns bättre foder för några kronor extra, eller framförallt barf, så skulle de tro att man var galen. 
    Sedan kan det nog också hänga i pengar, som i mitt fall.

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Podarcis
2012-02-27 20:57
#8

1. Ja, varför inte?

2. Grundidén är bra men jag tror inte att de flesta hundar lider av att äta annorlunda än vargen då de varken lever som, eller har en exakt fysionomi som denna.

3. Dels platsbrist då jag bor i lägenhet med liten frys, men framförallt brist på tid och kunskap. Näringslära för människor är svårt nog. Jag kan mitt torrfoder hyffsat och vet vad min hund går bra på där, men att själv sätta ihop en kost med rätt mineraler, spårämnen, aminosyror, fettsyror, vitaminer, kolhydrater, proteiner mm känns mig övermäktigt. Att veta vilka ämnen hunden behöver är en sak men att veta vad som innehåller vad och hur mkt av det, där börjar det bli jobbigt.

4. Kanske när jag bor annorlunda och min hund fungerade bra på det.

5. Ganska enkelt egentligen. BARF i olika former har alltid funnits, men i.o.m. att färdigfoder kom in på marknaden och faktiskt var både lättare att hantera och i många fall fungerade bättre (eftersom den stora massan av folk inte var tillräckligt insatta eller hade tiden och energin till att få det rätt själva) så har det fått en stark genomslagskraft. De allra flesta hundar (inte alla) funkar kanon på ett bra torrfoder. De skulle säkert fungera ännu bättre på BARF men för de flesta räcker kanonbra ganska långt.

BARFmycat
2012-02-28 09:15
#9

Tackar ödmjukast för era svar, jag har nu kommit upp i 19 A4-sidor med material! Och mer ska det bli!Skrattande

Hälsningar Sarah Siverman, fd. sajtvärd BARF I Fokus
www.BARFmycat.com, kontakt: Sarah@BARFmycat.se
~ Ej längre aktiv på iFokus ~

Upp till toppen
Annons: