Annons:
Etikettallmänt
Läst 3876 ggr
Chilli10
2/22/12, 12:15 PM

Ni med flera hundar

Hej!

Jag har en liten fundering. Ni som har flera hundar hur gör ni med leksaker, ben och dylikt?

Tänker främst om hundarna skulle böja bråka om sakerna. Undviker ni det geonom att inte ha sånt framme? Eller vänjer dig kanske hundarna vid att "dela med sig"?

Tror du att pelar det in vilka raser hundarna är?

Annons:
NinniH
2/22/12, 12:56 PM
#1

Här bråkas det faktiskt ingenting om varken leksaker eller tuggben, utan snarare busas det friskt med dem. Får de varsitt tuggben så vill de gärna ha varandras, men det är inget bråk om dem på det viset. Mina två älskar att leka med leksaker ihop. Däremot när vi var till deras kompis (som nu ej bor kvar = ingen mer regelbunden lek), fick de inte ha några leksaker eftersom det blev tjaffs. De fick bara leka med varandra och det funkade finfint.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

[Empisen]
2/22/12, 12:59 PM
#2

Mina hundar respekterar när den andra har ett ben, Silas har fösökt sno åt sig benet några gånger från Hugo, men då får han ett morr & ett naffs, sen går han där ifrån och tar ett annat ben.
Så det har aldrig varit nå problem Glad

Tror inte det spelar någon roll vad hundarna är för ras.

LillyB
2/22/12, 1:14 PM
#3

Skönt att se att det går bra för er! :D Får jag hem irländaren så kan det kanske bli lite tjaffs eftersom hon troligen inte haft så mycket mat eller egna saker tidigare, men jag hoppas det går lika bra som för er! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
2/22/12, 1:24 PM
#4

Härligt att det går bra. :)

Kalli
2/22/12, 2:35 PM
#5

Här ligger ben och liknande oftast framme. Tiken är inte särskilt intresserad av leksaker men bestämmer hon att hon vill ha något respekterar hanen det utan problem. Ibland har jag ju dock andra hundar på besök och då tar jag bort något om det verkar som om hanen blir för vaktig.

axilur
2/22/12, 4:49 PM
#6

Hos oss ligger det vanligtvis ingenting framme hela tiden, utan vi slänger fram ett par prylar då och då om dagarna, beroende på vad hundarna verkar vara på för humör och så.

Får de tuggben så tar de varsitt och lägger sig en bit på avstånd från varandra. Den som ätit upp först, oftast vuxenhunden, går gärna fram till den andre, oftast valpen då, och liksom väntar på att han ska tröttna på att tugga på sin sak så att hon kan ta och äta upp den också.

Men något bråk blir det aldrig, inte om leksaker heller även om de gärna leker med en sak tillsammans trots att de fått flera olika saker. Det är också helt problemfritt att en av oss människor stoppar dit handen och tar saken ifrån dem, t.o.m mitt i en lek i värsta fall. Då släpper båda två. Ingen är vaktig om prylar överhuvudtaget faktiskt.

/Anneli

Annons:
myra82
2/22/12, 5:16 PM
#7

Mellan hundarna är det inga som helst problem med ben eller leksaker men de får bara ben ute pga att myra vaktar sina ben till tusen mot katterna och då käns det bättre att de får ha bena ute så att det inte sker någon "olycka".

Chilli10
2/24/12, 6:59 AM
#8

Tack för era svar! :)

[Howard]
2/24/12, 6:32 PM
#9

Ingenting i varken mat eller leksaksväg ligger fram. Better be safe than sorry..

Chilli10
2/24/12, 8:30 PM
#10

#9 Om du hade hundar av en annan ras, skulle du tänka annorlunda då?

Har du någon gång testat att ha leksaker o dylikt framme eller har du alltid kört på "better be safe than sorry"?

[Howard]
2/24/12, 9:52 PM
#11

Jag skulle nog aldrig ha saker liggandes framme om jag har två hundar oavsett ras faktiskt. Hundar är ju djur och man kan aldrig förlita sig på deras instinkter till fullo.

Jag har inte testat det, jag har fått erfara genom lösa hundar ute vad som skulle ske, och troligtvis värre med mina egna hundar, om dom nu väl skulle få för sig att börja slåss om en leksak/matbit. Dom får leka/träna med mig var för sig själv, och äta gör dom i varsitt rum eller i sina burar med dörrarna stängda under tiden dom äter endast.

Chilli10
2/24/12, 10:06 PM
#12

Ja det är ju sant. Jag tycker att det är svårt det där. Jag känner att jag vill att hundarna ska få kunna leka lite med någon leksak eller tugga på något ben när de känner för det.

Samtidigt vill man ju inte att det ska vara orsaken till ett eventuellt bråk.

Ä det inte jobbigt att ha dem så fördelade? Eller är det ett val som kommer automatiskt med valet av den rasen?

Det är väl hane och tik du har?

[Howard]
2/24/12, 10:21 PM
#13

Det är något man får vara inställd på att ev. kan behöva göra i framtiden med denna ras eller öht sort utav hundar.

Jag har inga förväntningar på att dom ska gå att ha ihop resten utav deras liv utan problem. Jag vet mer än väl att det kan ändras imorgon eller om 4år lika gärna, men det är något man får vara förberedd på med dessa raser.

Annons:
Chilli10
2/24/12, 10:31 PM
#14

Tack för ditt svar. När de lämnas ensamma antar jag att du har dem separerade också?

Banankaka320
2/25/12, 4:39 PM
#15

Har allt löst på golvet, leksakerna blir mest populära när en av hundarna tar en och leker. Men dem bråkar aldrig:)


Chilli10
2/28/12, 2:09 PM
#16

#15 Är det en rottis o en kines du har? :)

Jenna_Nord
2/28/12, 3:01 PM
#17

Här ligger allt framme, både ben och leksaker. Mina hundar har aldrig bråkat med varandra. Dom respekterar varandra när dom har ben, men försöker sno ibland när den som har benet tittar åt ett annat håll ;)

De kan ibland ha dragkamp om benen men det går väldigt lugnt till :) Så inga problem här. Och skulle aldrig få för mig att lägga undan allt eller serparera mina hundar. De har så otroligt mycket glädje av varandra!

Mvh Jenna

Banankaka320
2/28/12, 5:41 PM
#18

#16 Japp :)


pv60
2/29/12, 9:54 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Här finns allt framme. Inget kiv när "bästisen" schäfern Bamse hälsar på Bella - Amstaff/pitbull. Snarare är det så att när en tuggar så tittar den andra på, sen byter de. Nästa tuggar och den första tittar på. Ganska lustigt att se faktiskt.

Vi skulle heller aldrig acceptera nåt annat beteende. De får även mat, sida vid sida, fastän Bamse inte bor här. Snälla vovvar, helt enkelt.

pippa__
3/1/12, 11:41 PM
#20

Mina sköter sej också med grejer och mat nuförtiden. Dom har haft sina duster förr… Man kan ju aldrig vara säker så ett halvt öga har jag på dom när dom äter ben..

Annons:
tezzla
3/4/12, 8:52 PM
#21

jag har inget framme, min jrt är så fixerad så det skulle inte gå att ha leksaker, han blir stressad, ben får dom, är jag hemma så kan dom äta ilag, det är grabbarna som kan byta/dela, men det har aldrig varit något mellan som och dom har snart levt ihop i 3 år, lämnar jag dom ensamma så delar jag av i olika rum och då får dom tugga ensam

när dom äter så äter så är det heller inga problem, den som ätit klart går ut ur köket

Fjordell
3/6/12, 7:51 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Här ligger alla leksaker framme dygnet runt. Benen brukar också få göra det, om de inte hunnit ta slut. Ibland får jag dock ta benet ifrån Ester, för hon brukar gilla att reta Jackson som jättegärna vill ha just det benet, haha. Men det är inget bråk eller så, bara lite trist att höra på en hund som gnäller tills hans får benet. Flört

Jackson är renrasig amstaff, medan de två tikarna är border collie-mixar, mor och dotter :)

På bild;

Telma, Jackson & Ester

L8sson
3/7/12, 4:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#23

Hemma hos mig ligger allt framme, inga problem. Har aldrig haft såna problem med någon hund. Men mina hundar är jädrigt samspelta, hade en jourhund en gång som hette Tjejen. Tjejen vaktade mat och hade ett stort "ha" behov, dett är mitt inte ditt!

Jag började med att ge henne mat med mina hundar som får sin mat utomhus på sommaren över gäsmattan, så de får söka och äta tillsammans. detta tog ett tag för henne att acceptera att man delade på maten, man åt tillsammans men efter 2-3 dagar matstrejk så började hon äta med mina hundar som tyckte att hon var ju konstig, mer mat åt oss!!

Jag tror att om hundarna blir mer sammansvetsade, äter mat tillsammans, äter ben ihop, varför inte äta på ben tillammans som vi gör här hemma? Leker med samma leksak, inte kampen om vem som är starkast utan springer runt med den och tuggar tillsammans.

Chilli10
3/7/12, 8:57 PM
#24

Tack för era svar! Det är roligt att läsa hur ni har det/gör med era hundar.

#23 Det låter bra, så skulle jag helst också vilja ha det. Tror också att det är bra att de kan samsas och dela med sig. :)
Chilli är nog på ett ungefär som du skriver om Tjejen. Får se hur/om hon ändrar sig när en till hund flyttar in.

Olga RW
3/9/12, 12:31 AM
#25

Jag har aldrig märkt ett behov hos mina hundar av att dampa inne med grejjer. De får leka ute några stycken åt gången. Eller så leker vi i belöningssyfte. MAO har vi inte lekskerna framme hemma hos oss.

Brukar ge mina hundar råa ben av lagom storlek som de äter upp rätt så omgående. Så det ligger inga ben framme heller.

Håller med Howard - better safe than sorry.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Upp till toppen
Annons: