Annons:
Etikettallmänt
Läst 4270 ggr
LillyB
2012-03-23 10:08

Tittat på valp!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har påbörjat mitt sökande efter hund nummer två! :) Var igår till Oden-Staff Kennel (hemsida) och tittade på deras två veckor gamla valpkull, gosade med deras fantastiska hundar och utbytte frågor/svar. Kärade ner mig totalt i en stor och kraftig kolsvart tikvalp med lite vitt på bröstet.

Det kändes väldigt bra faktiskt! Båda försäldrarna var helt galet härliga och just mamman blev jag otroligt förtjust i då hon var väldigt lugn, pussig och go! Gillade uppfödarna och de bor väldigt nära mig, och det är ju väldigt bra att ha sin uppfödare nära om man skulle behöva hjälp eller så. Ögonlysta ua, L2GHA clear, 0/0 armbågar, men.. C höfter. Är väldigt kluven då allt känns så himla bra annars och uppfödarna var så övertygande om att det inte är någon fara med C på just staffen då de har sån kraftig muskulatur runt höfterna, de är ganska små så de belastas inte som större hundar, lägger 70% av vikten på frambenen, osv. De hade också en tik med E höfter som var importerad och såklart inte användes i avel, och hon sprang och rejsade på som bara den helt obekymrat (men det visar sig väll såklart i högre ålder), vilket fick mig att fundera på hur illa det då kan vara med C.

Är som sagt i stadiet där jag bara tänker och tänker och tänker, diskuterar med mig själv i huvudet och försöker komma fram till något. Men det är svårt då de positiva sakerna är så många och det jag alltid tänkt är dåligt (C) blir osäkert. Känner mig bara nollställd.

Ska iallafall hälsa på igen snart och så får vi se vart detta landar. Inget bestämt och inget uteslutet, ska höra mig omkring, passa på att prata med en väldigt duktig veterinär då jag ändå ska dit och röntga katten på måndag, följa med kenneln ut på promenad, prata mer med dom, osv. Men allt kändes som sagt mycket bra annars.

Behöver ingen het diskussion då jag inte tänker göra något ogenomtänkt, men ni får gärna säga vad ni tycker och tror. :) Känner ni kanske till några hundar från Oden-Staff?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Mischa
2012-03-23 11:08
#1

Du får ta bort mitt inlägg om det är opassande, men jag kan inte låta bli att bli beklämd över uppfödare som försvarar och ursäktar avel på HD-hundar och menar att dom inte blir påverkade.

Min hund rejsade i vintras runt med sina furunkulosdrabbade tassar så att snön färgades röd av blod, jag vet att hon har ont…det är inte alltid hon visar det och absolut inte när hon har roligt.

Vi kan inte säkert veta hur en HD-drabbad hund mår, vissa verkar må fint med hjälp av fodertillskott, motion och smärtstillande andra märker man inget på och en del får somna in tidigare pga smärta.

Men vi vet att det är en genetisk utvecklingsstörning av höftleden, och det skall inte behandlas som "normalt" eller felfritt inom någon ras för det är det inte.

≧◔◡◔≦

LillyB
2012-03-23 11:42
#2

#1: Ja, du har ju helt rätt i det du säger, som vanligt. :/ Jag pendlar helatiden mellan att det är fel fel fel och att jag inte vet och att det kanske kan gå. Det är väll hoppet som stör min hjärnaktivitet kanske, just för att allt kändes så himla bra annars och jag verkligen fastnade för henne. Samtidigt så är Liston väldigt sjuk, och en till hund med problem skulle bli väldigt jobbigt känslomässigt och mentalt. Men jag ska iallafall träffa dom igen samt prata med veterinären, han är väldigt klok och rakt på sak.
Kommer som sagt inte göra något ogenomtänkt iallafall. Är jag lika osäker framöver så väntar jag med valp. Men det är så himla svårt att hitta de som avlar på A och B höfter häromkring och de jag hittar planerar inga fler kullar. Då är det neröver sthlm mm som jag skulle kunna hitta, men då blir det svårt att hälsa på flera gånger. Det är väll oftast de med mer terrier som har bra höfter och lättare fysik, men mentalt så söker jag en staffe med mer bulle i.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Mischa
2012-03-23 12:04
#3

#2

Du kommer säkert att göra det som är rätt för dig, du om någon vet hur det känns att leva med en sjuk hund. Visst kan man få en fullt frisk hund från defekta hundar också, det är inte skrivet i sten men det är just den inställningen som många uppfödare har som retar gallfebern på mig.

Precis samma argument används inom andra HD-drabbade raser ex. eng bulldog där normala höfter knappast ens existerar, men å andra sidan så är väl HD kanske bland dom ev. mildaste av problemen inom den rasen(?) och att det är den inställningen som smittar av sig.

Visst är det svårt att hitta uppfödare som använder sig av helfriska hundar, och med den inställning som många har så lär det ju inte gå mot det bättre heller.

≧◔◡◔≦

LillyB
2012-03-23 12:23
#4

#3: Ja, precis. Jag kommer inte göra något dumdristigt, men hoppas gör man ju.

Så sant så.. :/ Bör väll egentligen se mig om efter de få uppfödarna som avlar på friröntgade hundar och stödja deras avel. Hittar jag inga så överväger jag att se mig omkring bland Bullterrieruppfödarna. Men där är väll HD problemen minst lika vanliga, för att inte tala om alla andra problem de har.
Suck.. tänk om alla bara kunde avla på helt friska hundar. Vad lättsamt det skulle bli!

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

NinniH
2012-03-23 13:37
#5

#4: Det finns några som avlar på HD-fritt. Gå in på staffinfo.se och under "valpar" så finns det några få.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

LillyB
2012-03-23 13:46
#6

#5: Har varit in där och letat upp några :) Ska kontakta de som bor inom ett rimligt avstånd.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Loveradio
2012-03-23 14:23
#7

Trist med höfterna! Alltid är det nåt. Men jag håller med Mischa i det hon skriver. När Liston har så mycket problem så känns det nog tryggare att köpa en hund från en kennel med friröntgade hundar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

LillyB
2012-03-23 16:12
#8

#7: Ja, det är väll lite därför man betalar den summan för en renrasig hund, att den ska va så frisk som möjligt.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Chilli10
2012-03-23 16:12
#9

Har båda hundarna C rakt igenom?

Har de fått valpar tidigare, hur ser deras höfter ut?

Jag vet inte riktigt hur jag skulle göra, men jag har fått lite av den bild som uppfödaren beskriver - att typ staff och amstaff inte påverkas så mkt av "dåliga"/sämre höfter. Huruvida det stämmer eller inte är ju dock svårt att veta.

LillyB
2012-03-23 16:43
#10

Ja, båda är C/C. Det är tikens första kull och hanen tror jag hade haft valpar tidigare, men minns inte riktigt faktiskt. Kan kolla det nästa gång jag åker dit. :)

Känner nog att jag ska vänta och försöka hitta en valp från friröntgade föräldrar. Jag ska ju trots allt vara väldigt aktiv med den osv, så vill att den ska kunna röra på sig. Men känner väldigt starkt för den där valpen så det är svårt. :/

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

NinniH
2012-03-23 16:49
#11

Även om rasen just nu inte anses har några problem, så har ändå 50% av alla röntgade staffar C eller sämre..


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mischa
2012-03-23 16:54
#12

#10

Kolla även statusen på kullsyskon till föräldrarna (om det existerar) för det kan ha inverkan på resultatet.

≧◔◡◔≦

LillyB
2012-03-23 17:12
#13

#11: Det är oacceptabelt mycket :(

#12: Okej, tack! Gjorde det på en gång och nu kommer hela alfabetet.
Pappan som är C har fått en avkomma med D och en är ej röntgad. Han har en A och en B som kullsyskon samt ett par som ej är röntgade.
Moderns kullsyskon är ej röntgade och detta är hennes första kull. Hennes pappa (valparnas morfar) har A. Valparnas farfar är B.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

Annons:
Mischa
2012-03-23 17:18
#14

#13

Så tråkigt när det inte röntgas, men är man rädd för att se vad som kan dölja sig så är det lättast att inte göra det.

Det värsta (tror jag) är att hade det varit bettfel, kroksvans eller annat synligt och "orastypiskt" som satt käppar i hjulet för en ev. utställningskarriär så hade det varit fruktansvärt, medan en hund med "bara" C-höfter är avelsvärd.

Sjukt är vad det är (och jag talar inte om den enskilda uppfödaren som nämns utan den generella inställningen till HD)

≧◔◡◔≦

NinniH
2012-03-23 18:44
#15

#13: Absolut att det är det. Tyvärr verkar många (långt ifrån alla tack och lov) tycka väldigt negativt om HD-röntgen. Syns det inte, finns det inte. Jag vet med mig att nästa staffe kommer bli efter fria föräldrar.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

LillyB
2012-03-24 19:59
#16

#14: Ja, det är väll så många fungerar. De har en grymt snygg hund som de vill avla på, men är rädd att röntgen ska visa så dåligt resultat att de får dåligt rykte om hunden används. Riktigt trist, önskar att man kunde införa lite hälsokrav på staffen. Skumt att SKK säger att de arbetar för att hålla raserna friska men inte ställer några krav på uppfödarna och att uppfödare bland alla möjliga raser säger att de avlar på friska hundar men att de inte ens röntgar, eller helt enkelt avlar på dåliga höfter.

#15: Ja, många försvarar det också med att HD-röntgen är en orättvis undersökning för staffar, att reslutatet beror på vem som undersöker plåtarna, mm. Mycket man hör är också "ja men dom flesta staffarna har ju C", tycker dom att det gör det hela mer rätt? Eller "det är ju inte ens krav på att röntga dom"… nähä, men gör det ändå?!

Känner iallafall att min valpsjuka börjar lägga sig och klokheten börja komma fram igen. Blev så förtjust i valpen så jag ville ju att det skulle finnas ett kryphål, men då man verkligen tänker på det så är det ju så självklart att det inte är okej.

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

NinniH
2012-03-24 20:37
#17

#16: Men eller hur. Problemet försvinner inte för att man väljer att blunda för det. Att det inte är krav att röntga anser jag vara just därför man ska röntga, för att slippa att problemet sprider sig och det till slut blir krav. Som sagt, jag kommer själv hädanefter enbart köpa från friröntgade föräldrar just för att jag inte vill att det ska bli ett problem inom rasen och bli krav.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

pippa__
2012-03-25 00:26
#18

Jag hade nog vänt mej till en annan kennel. Tycker som Mischa att dom har lite "fult" tänk..sen hade jag aldrig köpt hund från ett ställe där man tar in besökare när valparna är 2 veckor heller :/

Olga RW
2012-03-25 11:29
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#19

Det kan vara väldigt stor skillnad på C och C, C är en väldigt "bred" HD-grad. En del C är mycket nära B och vid ex.vis bättre positionering av hunden hade mycket väl kunnat läsas av till B. En del C är mycket närmare D. Jag personligen ber alltid om att få mina hundars röntgenplåtar, det är även något jag visar för mina valpköpare och förklarar vad SKK tittat på och jämför med de olika graderingarna som finns.

En bokstav behöver inte betyda att hunden kommer att få problem, det är högst individuellt. En C-hund som har bra statistik bakom sig och kanske till&med hunnit få lite statistik på avkomman, kan vara mycket mer avelsvärd är en A- eller B-hund som saknar statistik runt om eller att det ser mindre bra ut i släkten eller hos avkomman. Jag önskar att vi hade BLUP även på raser utan registreringskrav avseende HD/ED, HD/ED-index ger en mer rättvis bild av varje individ än en bokstav.

Det är väldigt mycket som är inblandat i en HD-grad - de genetiska förutsättningarna (ej enbart föräldrar), utfodring och aktivitet under tillväxtperioden, sederingsmedel man använder vid röntgentillfället, veterinärens skicklighet när det kommer till positionering av hunden, hur pass bra eller mindre bra veterinärens utrustning är som är avgörande för röntgenbildernas kvalité, vilken avläsare plåtarna hamnar hos på SKK… Det är väldigt många punkter som spelar in och många av dem styrs av den mänskliga faktorn.

Här är en bild på en hund med C/B, skillnaden på höfterna är mycket marginell. C höften är alltså mycket närmare B.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Upp till toppen
Annons: