Annons:
Etikettallmänt
Läst 1819 ggr
sunnys
2012-05-09 11:39

vilka frågor

ska och titta på staffevalpar om ca 2 veckor. Har tidigare besökt en kennel för en tid sedan men det kändes som jag ställde för lite frågor blev liksom för upptagen med alla valpar som sprang omkring.

Men nu undrar jag om ni kan hjälpa mig komma på lite frågor? :)


Annons:
Bullemor
2012-05-09 11:44
#1

Det är ju lite svårt att svara på vilka frågor DU vill ha svar på, men försök fråga om ev. hälsotester på föräldrar/linjer. Kanske vad uppfödaren har för förväntningar på dig som ev. valpköpare?

Passa på att fråga om föräldrarnas mentalitet. Hur de är till vardags.

Även om man träffar mamman (och kanske pappan) så kan det vara svårt att få en vettig uppfattning om hur de är när det inte är valpar i huset.

Kanske finns det någon tidigare valpköpare från kenneln/ samma kombination som du kan få kontaktuppgifter till för att se hur det funkar för dom?

NinniH
2012-05-09 11:59
#2

Precis som #1 säger så är det svårt att skriva exakt vad du bör fråga eftersom det beror på vad du har för krav. Enklast är att du skriver ner dina frågor på ett papper och ser till att ha en liten "frågestund" precis innan du får gosa valp, annars är det lätt att det glöms av som du själv skrev. Eller att du har med dig någon som kan hjälpa dig komma ihåg. I mitt fall så ställde både jag och sambon en del frågor till uppfödaren och hon en del till oss.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Olga RW
2012-05-10 01:44
#3

Förutom bra tips du redan fått, skulle jag rekommendera att inte lämna något besked ang. valp när du hälsar på för första gången hos uppfödaren. Jag föder själv upp och det kommer eventuella framtida valpköpare hit och hälsar på då och då. Och det är klart att man blir tagen av alla trevliga hundar man får träffa och pussa på, söta och busiga valpar, kaffet är gott och fikat smakar bra… Man vill ha en hund helst igår och vill gärna boka en valp, kanske till&med betala handpenning eller hela köpesumman på en gång… Det är bra att åka hem och sova på saken hur bra det än må kännas, fundera över om det är något mer man undrar osv. Iaf jag brukar alltid skicka hem folk utan att lämna något besked om de ska få valp eller ej, så att de har möjlighet att tänka igenom allt ordentligt och höra av sig med ev. vidare frågor och funderingar. En del uppfödare (av egen erfarenhet som valpspekulant) kan försöka pressa en lite till att tinga en valp på en gång alt. är lite väl ivriga på att sälja in sina valpar istället för att ge en objektiv bild av kullen och de enskilda valparna, var uppmärksam och ställ gärna mer detaljerade frågor. Hoppas det inte blev OT nu :)

Kolla gärna upp föräldrahundarna och kennelns tidigare kombinationer på HundData och AvelsData, kanske du får mer underlag till din frågelista :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

vallhund
2012-05-11 09:41
#4

+ 1 Olga!

De flesta frågor torde finnas svar på på hemsidan eller i valpannonsen, typ att uppfödaren uppfyller kraven på valphänvisning http://www.ssbtk.se/empty_8.html

Samt om föräldradjuren har "Övriga meriter, som Mentalbeskrivning (MH), HD/AD röntgen, L2Hga/Hc info (bör alla avelsdjur ha), ögonlysning, lydnad, bruks mm uppmuntras.

Min fetmarkering.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: