Annons:
Etikettfoder-och-skötsel
Läst 3623 ggr
[Howard]
2012-09-05 01:58

Detta är vad era hundar äter.

Detta är vad era hundar äter och hur det tillverkas.

Annons:
[Howard]
2012-09-05 02:00
#1

Ännu ett klipp.

thilda-
2012-09-05 16:09
#2

usch, är glad över att ha bytt till voh

Lilllens
2012-09-05 18:26
#3

Snuskigt.

mejamylove
2012-09-05 18:36
#4

nästan bara spannmål :o

Podarcis
2012-09-05 20:40
#5

Håller med om att spannmålshalten helt klart kan ifrågasättas i de flesta torrfoder men de finns faktiskt de som är helt okej. Att det däremot skulle vara blä o äckel tycker jag inte. All produktion ser väl ut ungefär såhär, även när vi pratar humanföda. Lite snyggare yttre kanske men samma skit antagligen.

Sen måste jag ju bara säga: båda klippen är ju samma film, bara olika speaker-röster :)

Podarcis
2012-09-05 20:44
#6

Nån som gillar chips?

Annons:
[Howard]
2012-09-05 20:53
#7

Om man tänker utefter det naturliga så är inget torrfoder okej imo, men alla ger sin hund vad dom anser vara "bäst" för den ju.

Podarcis
2012-09-05 23:23
#8

Självklart, naturligt är alltid bäst. Frågan är väl vad naturligt är för ett djur som varit domesticerat i 15000 + år. Hade jag valt något slags ideal så hade det väl varit vargen. Frågan är väl vad mina hundar (och grannar) hade tyckt om att jag två-tre gånger i veckan slängde ut ett älgkadaver på gården samt lät hundarna strosa runt i skogen o käka blåbär. Faktum är att jag hoppas på att kunna göra detta inom några år. Kommer dock byta ut älgarna mot kaniner, råttor o höns. Och visst, det finns "lättare" alternativ som t.ex. barf mm. men jag känner själv att jag inte är tillräckligt insatt eller har tillräckligt med tid för att "blanda" mitt eget foder. Superbra för er som har den tiden o skaffar er den kunskapen naturligtvis, men jag vidhåller att det finns hyggliga torrfoder på marknaden för den som inte kan/vill. Har själv prövat bl.a. Orien och Brit care med bra resultat. Inget vargkadaver men ändå.

Vill även tillägga att inte alla kanske är lämpade att själva framställa foder utan gör bäst i att hålla sig till helfabrikat. Det finns mer dumskallar i världen än ni kanske anar och även om torrfoder inte är perfekt så håller sig de flesta hundar i bra skick på det. Har sett flera hundar som ätit "barf" o som mått förjävligt. Kankse inte så konstigt när barf-fodret visar sig vara rå köttfärs o ett vit-piller…

Susanna_w
2012-09-06 10:20
#9

#8 Men man behöver ju inte barfa, funikar ju även bra med färskfoder.

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Lilllens
2012-09-06 13:40
#10

"_Har sett flera hundar som ätit "barf" o som mått förjävligt. Kankse inte så konstigt när barf-fodret visar sig vara rå köttfärs o ett vit-piller…"

_Förstod inte alls vad du menade nu, att barf skulle vara något dåligt? Alla som barfar ger väl inte hunden rå köttfärs och ett piller varje dag?
Om man gör det och tror att hunden ska må bra av enbart äta det så har man inte mycket kunskap, och enligt mig skulle det inte ens räknas som barfning, bara nått hitte-på…

Podarcis
2012-09-06 21:30
#11

#9 Absolut, men det finns en massa färskfoder på marknaden med o långt ifrån alla är bra, ganska mkt som med torrfoder. Knappast alla som är naturliga o spannmålsfria direkt. Hade kanske själv använt färskfoder om jag haft en frys som rymde mer än fyra glasspinnar och min hund inte ratat allt jag testat hittills.

#10 "Om man gör det och tror att hunden ska må bra av enbart äta det så har man inte mycket kunskap, och enligt mig skulle det inte ens räknas som barfning, bara nått hitte-på…"

Min poäng precis, det är inte barf, men tyvärr är det den nivån många av Sveriges hundägare ligger på kunskapsmässigt. Därför känns det lite lurigt att skriva på ett internetforum att alla som kör torrfoder vill sina hundar ont (nu är det ju ingen som skrivit så men det känns lite som den allmänna inställningen). Sitter fel person o läser så kanske han eller hon slänger ut sitt Royal Canin eller Hills och börjar utfodra med prinskorv (för det är ju riktigt kött i det!) till sin stackars jycke.

Jag är inte på nått sätt emot färskt foder av olika slag men känner att alla kanske inte måste lägga av med torrfoder för det. Just på grund av alla mindre pålästa (läs: IQ-befriade) hundägare i Sverige så tror jag att det gör mer nytta än skada att en och annan hund får lite för mkt spannmål i kosten.

Hoppas jag inte gjort nån upprörd genom att påstå att det finns korkade hundägare men tro mig, jag träffar MÅNGA hundägare varje dag, och de flesta heter inte Einstein i efternamn.

Peace out!

Chilli10
2012-09-07 09:28
#12

Visst är principen densamma, men lite beror ju på VILKET torrfoder man väljer att ge sin hund också. Dvs hur mkt spannmål osv det är i fodret.

#11 HAHA, du har så rätt! Man ser och hör saker varje dag som bekräftar det du säger, och inte minst får en att tappa hoppet om hundsverige eller åtminstone "sällskapshundsverige".

[Howard]
2012-09-07 13:43
#13

Det finns ett helt gäng med "träningsexperter" inom seriösare sporter som tex WPn också.

Man ska använda 314 olika tillskottsmetoder och saker och 8 olika oljor typ.

Annons:
Chilli10
2012-09-07 14:11
#14

#13 Öh, det finns det säkert!? Vet inte vart du fick detta ifrån? Har inte påstått eller sagt något om det.

Tänkte främst på människor som inte vet ett jota om hundar men ändå ska ha hund, typ bara för att.

[Howard]
2012-09-07 18:53
#15

Jo, men imo så ingår dom i samma kategori som folket som stoppa i sina hundar 200 tillskott bara för att typ.

Chilli10
2012-09-07 19:54
#16

Dessa har jag väl inte stött på än, men då behöver jag inte bli förvånad om/när jag gör det. Å andra sidan brukar jag inte prata om fodertillskott med så många. :P

Lilllens
2012-09-07 20:26
#17

#11 Då förstår vi varann :)

Ixectrona
2012-09-08 09:39
#18

Som om alla torrfoder är samma sak. Och jag ger aldrig mina djur torrfoder med spannmål i, alls.

Och jag lovar att det ser rejält snuskigt ut när våran mat tillverkas också.

vallhund
2012-09-09 03:52
#19

Tja, jag tillverkar både min egen o hundarnas mat o jag kan inte se något snuskigt i det.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

L8sson
2012-09-12 00:01
#20

är glad att jag ger min hund Vom og hundemat känns bra för mig som ägare att ge den maten till min hund.

Annons:
[Bullen300]
2012-09-27 21:19
#21

så jag kan själv äta det där?Skrikandes

Upp till toppen
Annons: