Annons:
Etikettraser
Läst 9942 ggr
Ixectrona
9/17/12, 12:23 PM

Chongqing Dog

Tänkte bara upplysa om den här rasen för de som inte känner till den, och om det finns fler här som är som mig och vill veta om praktiskt taget varje ras som finns. Flört

http://www.chongqingdog.eu/
http://www.chongqingdog.org/en/index.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_Chongqing_Dog

Tied to tree
Framifrån
Festival 1
Festival 2
Festival 3 (Skitsöta Kyss)
"The Chinese Chongqing Dog is a very rare breed which is considered by many as ugly and scary. But the dogs are actually very cute and like posing for camera."
(Fotografen till de sista bilderna.)

Många tycker säkert att de är strykfula då de ser så annorlunda ut, men de är bara det - annorlunda. De har en något Staff-Bulldoggsliknande kropp och huvud, men med ståöron, vilket väl är anledningen till att de ser så konstiga ut.
(Hade de haft vippöron hade folk säkert inte tyckt de varit fulare än någon annan moloss. Oskyldig)

Själv tycker jag de ser jätteroliga ut, men då gillar jag de som ser "lättare" ut, med mindre massa och överskottsskinn (vissa ser nästan ut som Bulldoggsmastiffer med allt skinn och massa).

Jag är dock inte så säker på deras temperament och användningsområde, och det tycks bara finnas en kennel i Europa än så länge. Rynkar på näsan
De har även importerats till USA och Kanada, men mer än det vet jag inte.

Nu kommer folk säkert klaga och gnälla på att vi tar in ännu fler ovanliga raser, "Finns det inte tillräckligt redan?", men det tyckte nog folk när vi började ta in Shar-Pei och andra "udda" raser också, raser som idag är helt etablerade. (Sedan får man hoppas att det som hänt med Shar-Pei - överavlandet - aldrig händer med Chongqing Dog, eller någon annan ras igen.)

Annons:
Chilli10
9/17/12, 12:58 PM
#1

Ja, de såg ju sannerligen annorlunda ut. Tungan ute
Är den typ "halvnaken"?

Ixectrona
9/17/12, 3:26 PM
#2

Nja, de har snarare extremt kort, "sammetsliknande" päls som är så kort att den ibland ser "avskavd" ut. Jag tror inte de är så olika från en ursprunglig Shar-Pei eller Thai Ridgeback Dog, men jag kan inte säga säkert då jag varken träffat TRD eller Chongqing. Flört

Bullemor
9/17/12, 4:38 PM
#3

Visst ser den "skoj" ut, men beskrivningen av temperamentet var inget som tilltalar mig personligen. Gillar hundar som är mer öppna i sättet. Risken för hudproblem med den pälsen låter inte heller nåt kul…Kan inte hitta om rasen är FCI-godkänd, men jag antar att den inte är det pga. den lilla populationen.

Skall man ta in en helt ny ras till landet så skall man tänka sig för ordentligt innan, så man inte börjar med "andra sortering". Kan tänka mig att kunskaper i kinesiska även skulle underlätta i det här fallet Flört

Chilli10
9/17/12, 8:23 PM
#4

#2 Ah okej :)

Mischa
9/17/12, 9:57 PM
#5

Faktiskt enda kortnäsa jag finner intressant.

≧◔◡◔≦

thilda-
9/17/12, 10:02 PM
#6

Jag känner en som i sin tur känner flera stycken med Chongqingdog..

den är en naturlig vakthund med instinkt bara.
han känner till de flesta och vet av många och några är mycket aggressiva mot människor och vissa är normala…

Du var varmt välkommen ner till Tyskland till hans gård så kan du få ta reda på resten självv ( haha… ) skrev han

Annons:
thilda-
9/17/12, 10:54 PM
#7

och dom används då som Sport hundar (spår m.m)
men även till att vakta Till och Familjehundar men jag använder en bandog till och denna hund har en mycket civil karaktär
och tränas även till att jaga och söka efter vilt

thilda-
9/17/12, 11:00 PM
#8

och används en del till ipo eller som " personlig vakt " gissar jag på men inte alla av dem

[Bullen300]
9/27/12, 9:11 PM
#9

såå sööt :3

Ixectrona
9/28/12, 10:36 AM
#10

#6 - Finns de i Tyskland? Jag trodde de enda i Europa fanns i Kroatien (tror jag det var)?

thilda-
9/29/12, 4:42 PM
#11

ska finnas några enstaka i tyskland

Ixectrona
9/30/12, 12:40 AM
#12

Har han du nämnde några kontaktuppgifter, som en hemsida?

thilda-
9/30/12, 6:56 PM
#13

han finns på facebook

Annons:
Lyan
2/17/16, 9:14 PM
#14

Väldigt gammal tråd som jag råkade hamna i av en slump. Lite kul då min lillebror berättade att hans tjejs släkting tydligen har plockat in/ska plocka in denna rasen till Sverige. Blir det den första tro?

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Mischa
2/19/16, 9:14 PM
#15

#14 Skulle tro det. Har inte hörttalas om någon annan som faktiskt genomfört det.

≧◔◡◔≦

Lyan
2/19/16, 9:38 PM
#16

Spännande! Ska fråga ut henne lite mer när jag träffar henne nästa gång!

Vänliga hälsningar Emmy
*Min hemsida  *Satin och satinsjukan  *Färggenetik
Svarar jag inte på PM? Påminn mig! Jag glömmer lätt

Upp till toppen
Annons: