Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 1933 ggr
[hannahwolgast]
12/1/12, 12:34 AM

kloinfektion?

min hane på ca 1 år har vita klor men har nu på senaste tiden blivit röd i början av klon, vet någon vad det kan bero på?

Annons:
Chilli10
12/1/12, 9:21 PM
#1

Han har troligen svamp (på tassarna, mellan trampdynorna) som även kan gå ut och synas på klorna.

[hannahwolgast]
12/1/12, 10:22 PM
#2

hur får man bort det då??

[Madlene]
12/1/12, 10:51 PM
#3

Man går till veterinären och kollar upp det. Men troligen är det som chilli säger, svamp.

Bullemor
12/3/12, 7:01 PM
#4

Se till att torka torrt ordentligt när ni varit ute. Det är fukt/slickande som är grunden till svampen.    Torka av klorna/mellan tårna med äppelcidervinäger eller tvätta tassarna i klorhexidinshampo varje dag under en period. Köp Pevarylpuder och pudra mellan tår och trampdynor när tassarna är torra.

Det är inte farligt med svamp på klorna men det kan skapa irritation och dra igång massa onödigt slickande. Det kan vara lite envist att bli av med, särskilt den här årstiden, men skam den som ger sig. Lycka till!

dizzi
2/18/13, 7:52 PM
#5

rugga upp svampen med sandpapper o köp Atamon, svampa in tassen o låt sitta kvar, behandla i 1 v, svamp kommer mestadels av slickning av tassen, så det är "förbjudet" det som kan hända är att klokappseln blir svag o kan gå av

Loveradio
2/18/13, 10:34 PM
#6

Potatismjöl kan man också pudra torrt med.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
Annso_
2/20/13, 7:16 PM
#7

Vet att denna tråd är några månader gammal men
4# är ditt sätt effektivt ? Min hund har lite svamp i sin tass och har tyvärr ingen lust att slänga ut minst 1500 kr hos vetten som går att åtgärda själv..

Chilli10
2/20/13, 9:32 PM
#8

#7 Vi har testat med det och får helt klart resultat. :) Beror ju på hur ihärdig man är med.

Annso_
2/20/13, 9:35 PM
#9

Vart köper man Pevarylpuder ??

Det är ju inte så mycket utan bara en liten bit längst emot stora trampdynan som är röd, så borde kunna få bukt med det :) Han visar inga tecken på att det stör heller för han gnager eller slickar inget alls

Loveradio
2/20/13, 9:39 PM
#10

#9 Apoteket. Du kan testa potatismjöl annars.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annso_
2/20/13, 9:50 PM
#11

okej, ska man använda äppelcidervinäger och puder/mjöl varje gång man vart ute ?

Bullemor
2/20/13, 10:00 PM
#12

#7 Jodå visst fungerar det. Gammal, beprövad metod.

 Till vardags, tex. vid slaskväder, så kan man även använda barnpuder som förebyggande. Tycker det fungerar bättre än tex. potatismjöl, och billigare än Pevarylpuder.

Att köra med Atamon på missfärgade klor som Dizzi nämner ovan är också en gammal hederlig "huskur". Klart värt att prova innan man besöker veterinären.

GL HF :)

Upp till toppen
Annons: