Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 3303 ggr
Tina
1/15/13, 1:04 PM

Amstaff med HD/ED fel

Denna tråd ligger även på Amstaff.iFokus

Jag funderar på att ta mig an en amstaff som behöver omplaceras ganska akut. Det gäller en familjemedlems hund, så jag känner hunden mycket väl.

Hunden ifåga är en tik, 6,5 år gammal. Det enda jag oroar mig över (för hunden är otroligt trevlig) är hennes hälsa. Hon är röntgad med resultatet HD: C och ED: 1. Nuvarande ägaren menar att hon inte märkt att hunden haft ont eller på annat sätt lidit av detta. Vad jag vet har hunden inte fått någon speciell behandling (varken i form av träning eller medicin). Hunden väger något kilo för mycket och är ganska omusklad (den aktivering hon fått har i princip varit korta kissrundor).

Jag har kollat bakåt i hennes stamtavla i 3 led och endast 2 hundar är röntgade:
Hennes mor har HD: D och ED: 1
Mormors far har HD: D och ED: 2 
Hälsostatistiken bakåt ser alltså inte så bra ut.

Jag vill ju inte gärna ta mig an hunden om risken är stor att hon kommer behöva diverse behandlingar som kommer utvecklas till en dyr affär. Jag lever ett ganska aktivt liv med min aussie och tanken är att amstaffen ska kunna hänga på.

Jag har själv ingen erfarenhet alls av HD/ED fel. Någon här som har erfarenhet av det på amstaff? Finns risken att felet förvärrats ytterligare av en omuskad och överviktig kropp?

Tips på något annat jag bör tänka på om jag väljer att ta denna amstaff som omplacering?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Annons:
Bullemor
1/15/13, 7:33 PM
#1

Jag antar att hon röntgades som1-11½ åring och på fem år så kan det förståss ha hunnit hänt saker. Vill du veta mer säkert hur hennes leder ser ut idag så är det nästan bara att röntga henne igen som gäller.

Det finns hundar som lever hela livet utan några symptom av sina "C'n och 1:or", och sen finns det förståss andra vars symptom kommer tidigt och som får börja äta smärtstillande i ganska ung ålder.

Vad hennes "förfäder" hade för resultat är egentligen oväsentligt då hon är en omplacering som ändå inte skall användas i avel. Muskler och lagom hull är naturligtvis viktigt, men tänk på att ta det lugnt i början så hon inte överanstränger sig.

Huruvida du ska ta dig an hunden eller ej kan nog bara du avgöra. Att hitta bra hem till en medelålders am.staff är inte jättelätt.     Antigen så låter man hunden ha ett aktivt och meningsfullt liv, så länge hon kan (trots sina leder). Eller så får man väl försöka hitta ett hem där hon kan fortsätta att ta det lugnt och inte aktiveras så krävande.

vallhund
1/16/13, 4:36 AM
#2

Överviktig, omusklad AST med HD/ED problem behöver typ pensionärsboende o rehab. Viktnedgång o uppmuskling på sikt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Tina
1/16/13, 1:51 PM
#3

Ja hon röntgades som drygt 1,5 åring. Ang. hälsostatistiken bakåt så vet man ju aldrig vilka andra hälsoproblem som uppfödaren blundat för när denne tydligen inte brytt sig ett skvatt om HD/ED resultat.

Jag hoppas kunna övertyga ägaren om att, utöver hälsokoll hos veterinären, ta hunden till en fysioterapeut för en friskvårdsbesiktning där jag kan få tips om hur jag bör lägga upp träningen.

Egentligen vet jag inte hur pass överviktig hon är. Jag har ju en helt annan typ av hund själv och har lite svårt för att känna och bedömma kroppen på en amstaff.

Om det är någon här som har bra koll på olika linjer av amstaff får ni gärna PM:a mig! Skulle vara kul att veta vad för "typ av hundar" hon har bakåt. En bekant menar att hon har en "fin stam" (?) men på vilket sätt hon menar vet jag inte.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: