Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 4306 ggr
Podarcis
2/4/13, 9:13 PM

Lätta staffar?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon här inne som har tips på uppfödare i norden som föder upp staffar med mer terriertyp? Letat runt lite och hittat några få men de allra flesta verkar vara inne på sattare djur.

Vet ni någon kennel får ni gärna skriva en rad. Är inte i valpköpartagen nu men det kommer bli en staff till förr eller senare och det är skönt att ha hunnit kolla runt ordentligt tills dess :)

Annons:
[Madlene]
2/4/13, 9:35 PM
#1

Bilden du la upp ser inte ut som någon rastypisk staffe, då svansen inte ska vara böjd. Och baktassarna ser förfärliga ut. Kolla här på Rasklubbens hemsida på olika uppfödare: http://www.ssbtk.se/empty_136.html

Waymore_Hoss
2/4/13, 9:59 PM
#2

Jag känner till kennlar som föder upp en lättare typ av staffar men jag skulle inte rekommendera någon av dem. Det är oerhört få uppfödare oavsett exteriörinriktning som håller måttet så se till att läsa på innan ditt hundköp.

Podarcis
2/5/13, 12:49 AM
#3

#1 Mkt medveten om hur en rastypisk staffe av idag ska se ut men nu var det ju inte precis det jag sökte efter i första hand eller hur? Bryr mig faktiskt inte nämnvärt om hur mkt eller lite böjd svansen är så länge den fyller sin funktion. Jag har kollat alla svenska kennlar på rasklubbens hemsida (dock har inte alla hemsidor, delvis darför jag skrev här till att börja med) och ytterst få avlar på något annat än i mitt tycke alldeles för tunga hundar. 19/20 kg o 39/40 cm i manken är faktiskt inte heller särskillt rastypiskt men sådana hundar verkar det avlas friskt på iaf.

Av ren nyfikenhet; vad är det du inte gillar med baktassarna? Skulle tro att du kanske lurar dig lite på bilden där så nämnligen. Hunden på bilden har föräldrar med fina utsällningsmeriter (något du verkar sätta mkt värde på? Flört) och har många goda kvalitéer utöver svansen.

#2 Tack för att du svarade på den faktiska frågan! Antar att det är något särskillt du tänker på när du inte vill rekomendera de du känner till. Slarv med hälsoaspekter? Skicka gärna ett pm om du vet någon man bör hålla sig borta ifrån! (Antar att det kanske är lite ofint att skriva det i tråden).

Olga RW
2/5/13, 7:55 AM
#4

Jag skulle isf kolla i England och Holland.

Min personliga uppfattning är att SBT av terriertyp ofta avlas mycket på just utseendet, precis som moderna utställningshundar alltså.

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Podarcis
2/5/13, 9:12 AM
#5

#4 Ja, jag var rädd för det :)

Finns en hel del snygga djur längre söderut men jag avskräcks lite utav att inte enkelt kunna åka och träffa hundarna så som man skulle vilja. Tycker dessutom att inavelsgraden är skrämmande hög utomlands många gånger.

Är helt okej med mig om de är avlade på utseendet sålänge man inte tummat på mentalitet o hälsa. Jag är inte ute efter en supergame kamphund utan vill ha just en typisk glad, fånig staff, bara en med lite luft under buken och som inte gränsar till en belgian blue.

Waymore_Hoss
2/5/13, 10:27 AM
#6

Min starkaste invändning mot den lättare typen är egentligen den som Olga nämner. I praktiken är det exteriöravel mot en lättare typ där det slarvas med hälsotesterna. En del uppfödare av den lättare typen verkar dessutom tro att så länge man avlar på den lättare typen så får man en sundare hund med bättre arbetsförmåga.

Har inga specifika uppfödare att avråda från utan se till hälsotesterna och MH-resultat och kan du inte läsa ett MH-diagram så lär dig det. En del lite lättare linjer har nämligen dragits med en del rädslor.

Tänkte också slänga in en åsikt om aveln i England och Norge. De har ett pitbullförbud och Holland har också fram tills nyligen haft det. Detta har fått till följd av staffarna blivit ett pitbullsubstitut där målet helt enkelt varit att de lättare staffarna ska ta pitbullens plats. På sina håll kan man ifrågasätta renrasigheten och aveln i övrigt är sällan särskilt genomtänkt utan så stor och pitbullik som möjligt verkar vara ledordet.

Annons:
Waymore_Hoss
2/5/13, 10:40 AM
#7

Annars om du kan tänka dig att åka till Holland så ska det hållas ett event där i Juli med både staffar och pitbulls. Om du kollar på fb-sidan så kommer det också hållas fler events innan dess. 28 april ska det hållas ett annat event och där är domaren som ska döma staffar oerhört kunnig vad gäller den lättare typen(Ian Draper).

http://www.facebook.com/HollandApbtNationals

Mischa
2/5/13, 10:43 AM
#8

Håller med både #5 och #6

Var noggran och prioritera hälsa och mentalitet först och främst, det avlas mycket på utseende utan hänsyn hälsa.

Rent spontant kan jag nämna ballstaff som iaf. röntgar, verkar bry sig om hälsa och har en del avkommor som visat framfötterna i andra tävlingssammanhang än utställning.

≧◔◡◔≦

Olga RW
2/5/13, 3:08 PM
#9

Jag är inte helt 100 på om detta gäller SBT också, men iaf AST ska genomföra godkänd MAG-test (temperament test) i Holland för att få användas i avel. Holländska hälsoresultat känns också tillförlitliga. Det var iaf inga problem att regga in HD/ED på SKKs HundData på hanen som jag parat med där borta :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Podarcis
2/6/13, 7:31 PM
#10

Tack för alla bra svar! Jag ska nog söka vidare på en bredare front o se vad som går att hitta ute i Europa. Holland verkar spännande. Har mestadels goda erfarenheter när det gäller holländare och djurhållning och de brukar vara relativt öppna med ev. problem och dyl. Självklart kommer jag inte låta mina skönhetsideal förvrida skallen på mig totalt :) Hälsan och mentaliteten är naturligtvis viktigare än utseendet.

Det är sorgligt när uppfödarna, som trots allt borde ha mer vett gällande genetik än gemene man, avlar enbart på utseende. Oberoende av om jag letar efter staffe, schäfer eller italiensk vinthund (och oavsett exteriöra preferenser) så kommer jag bara att köpa hund av någon som faktiskt bryr sig om djuren de föder upp. Och bryr sig det gör man (tycker jag) genom att avla på sunda och friska individer med genetiska förutsättningar för lika sunda och friska valpar.

allevo
7/7/13, 11:53 AM
#11

Hur gör man för att hitta uppfödare av AST i utlandet?

Bara googla AST + valt land och hoppas hemsidelänkarna är seriösa uppfödare?

Eller finns det hemsidor med "guide/hjälp anvisningar" hur man går tillväga, för att hitta seriösa uppfödare utomlands?

shaneekung
7/8/13, 10:50 PM
#12

får man fråga varför du ska importera? finns det inga hundar i landet som intresserar dig? Är det nån linje eller nån speciell avel du är ute efter?

allevo
7/10/13, 6:33 PM
#13

Ren nyfikenhet jämfört hur det går till med andra djur som importeras.

Annons:
[Madlene]
7/10/13, 11:15 PM
#14

#11 Besök kenneln, ta det därifrån..

Bullemor
7/15/13, 11:23 AM
#15

Egentligen ingen skillnad att importera hund jämfört med att köpa i Sverige, bortsett ifrån avståndet, pappersarbetet, transporten och språket.  Det är ju VAD man köper som räknas, inte vart ifrån hunden kommer. Men vet man inte vad man vill ha så kvittar det ju vart ifrån man köper.

Upp till toppen
Annons: