Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 11711 ggr
Hiro
2013-07-28 22:29

Pitbull uppfödare i Sverige?

Jag undrar ifall det finns någon seriös uppfödare i Sverige som föder upp renrasiga pitbulls?
Jag är bara en nyfiken själ, har redan en fin fin vovve ;)

Annons:
Chilli10
2013-07-28 22:31
#1

Ja det förekommer. Huruvida de är seriösa eller ej går ju att diskutera. :)

Hiro
2013-07-28 22:34
#2

#1 Det är väl "den lilla detaljen" om oseriösa/seriösa ;)

Chilli10
2013-07-28 23:15
#3

Flera testar sina hundar, det var det jag syftade på. Det är ju frågan om man vill stödja sådan avel eller ej.

Sen finns det säkert flera hundar "pitpull"-uppfödare..

Hiro
2013-07-28 23:38
#4

Men finns det någon reggad uppfödare med rr pittbulls som driver en bra avel?

Jag är nyfiken på att kolla på en pitt kennel och se hur den ser ut, vet du någon som har en hemsida på engelska? Nån engelsk uppfödare? o.O

vallhund
2013-07-29 06:34
#5

Finns ett forum någonstans huruvida folk är seriösa eller inte är svårt att veta, nog ännu svårare att få in en fot om man inte har kontakter, de gör knappast reklam för sig.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Chilli10
2013-07-29 08:40
#6

Reggade vartdå? Som vallhund skriver är de svåra att få kontakt med om man inte är känd i de kretsarna. Ännu mindre tror jag att de skulle låta någon komma och titta på deras kennel. Ska finnas någon dokumentär från en finsk pb-uppfödare. Vet dock ej vart den finns att titta på.

Annons:
Mischa
2013-07-29 09:29
#7

Vad är "seriösa" avelskriterier/bra avel i dina ögon när det kommer till apbt?

Det finns några som har/haft hemsida men som är mer eller mindre inaktuella, likaså har den uppfödare som #6 nämner en hemsida.

Men det beror ju väldigt mycket på vad man är ute efter.

≧◔◡◔≦

vallhund
2013-07-29 09:46
#8

Synd att Howard har loggat ut sig från iFokus, han kunde det där mycket bättre.

Jag har sett den dokumentären o jag skulle inte köpa hund därifrån, de satsar på gameness i sin avel, samt är beredda att hjälpa till att få in hundarna i GB som Boxerkorsningar.

För många år sedan så fanns det en artikel i HundSport som beskrev ett MH som gjordes  av SBK i samarbete med ett gäng reggade, renrasiga APBT, mycket fina resultat överlag på de jyckarna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

shaneekung
2013-07-29 15:53
#9

Det beror helt på vad man vill ha för hund, uppfödaren i finland skulle jag aldrig ta en valp ifrån även om jag fick betalt. Han är inget mer än en peddler. Och dom som vet dom vet. I Sverige lär du inte hitta en seriös apbt uppfödare på nätet, gäller att känna rätt människor och på så sätt få kontakter. Alla har sin egna syn på vad som är seriöst eller inte, så det är igentligen bara du själv som kan välja vad du anser är seriöst. Och på forumet Vallhund länkade till så har det erbjudits apbt valpar och vuxna hundar till salu, hurivida seriösa eller inte vet jag inte.

Hiro
2013-07-29 20:14
#10

Ehm jag skall försöka svara på alla samtidigt, jag är inte intresserad av pittbull alls att köpa en varken till mig eller kollar för någon bekant. Jag är nyfken på att kolla på en webbsida där de föder upp sunda, friska, mentalt stabila och rastypiska hundar

Olga RW
2013-07-30 20:03
#11

Varför just pitbull då? Kolla igenom länkarna på Amstaff Klubbens sida, eller plöj dig igenom uppfödarlistan hos någon annan rasklubb, om det är sunda och rastypiska hundar du vill se :)

__________________________________________
PL & SE UCH Wood Forest An EZ Perfect Ten "Tenny"
KBH JV-08 Amazing Dragoness Blue Florida "Ami"
FI & SE UCH Stand Strong Back In Business "Fjant"
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Bullemor
2013-07-30 20:54
#12

#10 Rastypiska PB's ser ju inte nödvändigtvis ut på ett visst sätt eftersom de avlas framförallt på sina "arbetsmeriter". Någon speciell rastyp går ju därför inte att fastställa. I en vanlig hundägares ögon så kanske de inte ens skulle kunna kallas mentalt stabila i alla situationer. Att försöka hitta en engelsk uppfödare av PB' är nog ganska knepigt eftersom de är förbjudna i England. Är man tilltalad av hundtypen så är det nog enklare att vända blicken mot AmStaffarna.

shaneekung
2013-07-30 22:38
#13

Finns uppfödare av uställnings hundar i EU, dom är främst i Italien och i Spanien. Men ska man ha en utställningshund så kan man lika gärna köra på Amstaffen. Vad jag har förstått så är inte du ts efter en hund? utan bara information? Sök lite på google så lär du hitta rätt mycket.

Annons:
Hiro
2013-07-30 22:54
#14

Jag är bara nyfiken hur en sida för en seriös pt kennel ser ut that´s all

shaneekung
2013-07-30 23:08
#15

En sida som ser seriöst ut kan lika gärna ha en oseriös ägare! ;)

Hiro
2013-07-31 00:44
#16

#15 Eftersom jag inte har för avsikt att varken köpa valp eller tipsa om någon PT uppfödare till någon så spelar det ingen roll vem som är bakom den seriösa sidan ;)

Bullemor
2013-07-31 08:55
#17

Men då kan du väl lika gärna kolla på vilken kennelsida som helst? Då kvittar det väl att det är PB? 🤔

Hiro
2013-07-31 10:42
#18

#17 Jag har kollat många raser men jag är nyfiken hur just en PT uppfödare visar rasen för valpköpare :o

Bullemor
2013-07-31 16:29
#19

Jag googlade, tog första sökträffen och hittade denna kennel. Huruvida de har bra hundar, eller inte, har jag absolut ingen aning om. Verkar vara mer showtypen..   http://www.caragankennel.com/

Skiljer sig väl inte markant från någon annan hemsida…

Hiro
2013-08-01 02:34
#20

#19 hahah den enda sidan jag tittat på xD Men jag tror jag är nöjd här innan någon hittar på att jag söker en valp ;) Jag har lyckats kika omkring lite…

Annons:
Waymore_Hoss
2013-08-02 17:21
#21

Som tidigare nämnts kommer du inte finna något större antal apbt-uppfödare från Sverige på nätet. Det finns någon enstaka och där är det peddlervibbar. Generellt sett gäller det att ha rätt kontakter om man vill få tag i en välavlad APBT.

Angående Dunkel så ägnade han sig aldrig åt någon direkt illegal verksamhet. Däremot ville han gärna ge sken av att han ägnade sig åt den typen av avel och detta ledde senare till att han fick en del problem.

Artikeln i hundsport har jag för mig är från 1998 eller 1999, har den liggandes någonstans.

vallhund
2013-08-02 17:33
#22

Årtalet kan stämma, trodde det var något år senare. Flyttat sedan dess så jag lär inte hitta aktuellt nummer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

boer
2013-08-16 11:37
#23

off the chain heter dokun.

Upp till toppen
Annons: