Annons:
Etikettträning-och-inlärning
Läst 2028 ggr
nnataliekarlsson
10/31/13, 8:57 PM

Bryta gamla vanor

Hej! Min amstaff tjej har den senaste tiden börjat bete sig lite annorlunda och av det jag läst på internet så kan det bero lite på att hon kanske inte vet vem som bestämmer. Det är jag och min pojkvän som har henne tillsammans och vi bor fortfarande hemma så vi har henne hos honom då jag alltid sover där. 

Men nu till problemet, hon har börjat få "damp" här hemma, springer runt i lägenheten i full fart med leksaker, hämtar skor i hallen som hon springer med och tycker vi ska jaga henne och hoppar på oss om hon inte får uppmärksamhet. 

När vi hämtade henne när hon var liten var hon misskött och självklart tyckte man extra synd om henne och hon blev ju direkt min lilla bebis. Har alltid gosat med henne i sängen osv. Hon har absolut inte fått göra vad hon vill men hon har fått göra mycket andra kanske inte tycker hundar får göra och därför har hon kanske blivit lite bortskämd. Men den senaste tiden har både jag och min pojkvän blivit hårdare mot henne. Försöker få henne att förstå att man t ex inte får äta sina ben i sängen utan hon ska göra det i sin egen säng osv, men sen blir det dubbla budskap eftersom hans föräldrar låter henne göra det mesta. 

Men mina frågor är, hur ska vi bryta hennes gamla vanor?  Och hur visar man att det är vi som bestämmer och inte hon? Och vad kan hennes "damp" bero på?

Hoppas ni förstår vad jag menar och vad jag försöker få hjälp med, och om det är någon som ska komma med några dumma kommentarer så kan ni hålla dom för er själva. Vi försöker som sagt bryta hennes vanor för hon ska bli en bättre hund. :)

Annons:
Littlem
10/31/13, 10:41 PM
#1

Hur gammal är hon?
Tycker det låter som en vanlig understimulerad terrier valp som hittar på saker för att roa sig och få ut sin energi :)

Vad gör ni för att få henne o göra sig av med energi?  Är hon valp ska hon ju inte gå så långt men det går o göra mycket hjärngymnastik, det är bra för att få dem lite lugnare, och behövs, speciellt med terriers då de behöver använda hjärnan mycket.

Att vara hård och "visa vem som bestämmer" är ju inget jag förespråkar. Att vara konsekvent däremot är viktigt!  Gäller inga ben i sängen, då är det inga ben i sängen, aldrig nånsin. Nångång. Däremot är hundar oftast inte dummare än att de kan koppla att de får göra en sak på ett ställe men andra regler på andra ställen. Dock är det ju lättare om alla gör likadant :)

Ge henne nog med motion för hennes ålder, och hitta sen på aktiviteter där hon får använda hjärnan. Gömma godis i papprullar/gamla strumpor/burkar osv. Lägg små spår.  Kör klicker och lär henne kontrollera sin kropp t.ex. Balansera på lådor osv. Bra för hennes självförtroende och bra för kroppskontroll :)

Här har du en bra artikel om berikning: http://draghundcenter.se/?page_id=579

vallhund
11/1/13, 6:34 AM
#2

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Mischa
11/1/13, 6:00 PM
#3

Tycker också det låter som en ung hund som roar sig själv.

Det finns sällan behov att hitta på regler eller överdriva bara för sakens skull, det viktiga är att ni är konsekventa med vad som än som gäller, för hundens del är det oviktigt vilka regler som finns, men finns dem så ska de följas.

≧◔◡◔≦

nnataliekarlsson
11/1/13, 7:33 PM
#4

#1 och #3, hon är 1 år och har nyss börjat bete sig såhär. 
Vi är ute och går en runda på cirka 20-40 minuter på morgonen och kanske 1-2 såna promenader till per dag. Sen i närheten av där vi bor finns en inhägnad gräsmatta där vi brukar släppa henne ungefär 40-60 minuter per dag där vi kastar bollar m.m. till henne så understimulerad är hon inte. Vi brukar också köra mycket hjärngympa som ni skriver och gömmer godis osv. 

Så det är förmodligen inte det, och det som är konstigt är att hon aldrig betett sig så tidigare, och hon vet om att hon inte får hämta skor och allt hon hämtar. 

Igår kväll var hon verkligen extrem. Var ute och gick en runda med henne, direkt vi kommer in så rusar hon i full fart in i vardagsrummet och hämtade min mobil(?) och sprang iväg med den. När vi väl fick tag i henne så var hon fortfarande helt galen, sprang fram och tillbaka i lägenheten och samtidigt som hon springer så hoppar hon rakt in i människorna som är "ivägen" och det gör ganska ont när hon väger 25 kg. Och när man tar tag i henne så börjar hon bita i händer och armar och hon biter hårt vilket hon aldrig gör annars. Det går inte att få stopp på henne så igår fick vi bära in henne i hennes säng och hålla fast henne tills hon lugnat sig, sen när hon gjort det så släppte vi henne så låg hon kvar i sin säng men direkt man skulle klappa henne så började hon bita och skälla igen. 

Blir galen på henne!!!

Mischa
11/1/13, 7:39 PM
#5

#4 

Fast den "aktivering" du nämner är mycket fysisk, uppvarvande och kanske inte lika utmanande för din hund som hon har behov av(?) hon är fortfarande ung.

Testa på någon lite mer koncentrationskrävande aktivitet som spår.

Leker ni även inne?

≧◔◡◔≦

nnataliekarlsson
11/1/13, 7:49 PM
#6

#5 Vi har försökt gömma godis utomhus som hon ska spåra men hon är inte ett dugg intresserad av godis. Finns det något annat man kan köra spår med? Som hon kan vara mer intresserad av? 

Nej vi leker inte inne, hon kan ligga och tugga på sina leksaker själv men vi leker inte med henne, hon leker bara själv isåfall.

Annons:
Mischa
11/1/13, 8:13 PM
#7

#6 Antingen kan man personspåra eller viltspåra (hunden spårar en djurskank).

Man behöver inte belöna med godis, en belöning är ju det hunden uppfattar som en belöning, i erat fall kan det handla om ex. en leksak som hon får kampa med på slutet.

Spår är en enkel och tacksam form att aktivera hunden på, främst för att det inte stressar/jagar upp hunden negativt (så som bollekar kan göra) och dels för att det ofta är mycket berikande för hunden att få i uppgift att spåra.

Finns säkert hur mycket som helst att googla på när det kommer till spår, men jag hittade en ganska enkel video som exempel. http://youtu.be/IcjYHgbp6Co

≧◔◡◔≦

nnataliekarlsson
11/1/13, 8:24 PM
#8

#7 tack! Får kolla in videon så får vi se hur det går. Tack igen för tipsen!! :)

Mischa
11/1/13, 9:24 PM
#9

#8 No prob ;)

Det är väl knappast så att det är en universalmetod för att bota överaktiva unghundar, det kan mycket väl vara det omvända att hunden är överstimulerad och förväntar sig att det skall hända saker hela tiden. 

Vissa bulle- individer kan ha väldigt lätt för att varva upp och inte ha kännedom om hur man varvar ned.

≧◔◡◔≦

[poppy91]
1/11/14, 2:22 PM
#10

Hon är tonåring, att hon inte skulle förändras på något vis alls under de här åren (valp till könsmognad till, till slut, vuxen) är osannolikt. 

Dominans och "alfa" tänkande är en beteendeteori man totalt slagit hål på, och sådant tycker jag inte du ska tro på eller agera utefter i din hundhållning. Läs på från bra, relativt färska källor. Man kan lära sig så otroligt mycket och hundägandet blir ännu roligare när man får en djupare förståelse för hundens beteende :)

Som sagt, tonåringar är jobbiga…Oavsett art. Varför tror du de flesta blockethundar är runt året eller runt några månader? Jo för att folk fattar efter att tag att valpar är jobbiga, och efter ett tag att unghundar är jobbiga ;) 

Jag är ju personligen ingen big believer av mental aktivering, om man inte märker att hunden behöver använda hjärnan och ger sig själv en uppgift om man inte ger en åt den, som många bruksraser gärna gör om man låter dem gå ostimulerade. Men prova att spåra med henne, kanske är det det som behövs, whatever works liksom. Och oavsett så älskar de det och det är lätt att göra.

Jag tror det är vanligt tonårsstrunt hon sysslar med, och att hon behöver jobba mer fysiskt. (Det hon får hade inte ens min pyttelilla terrier stått sig på, då får hon problembeteenden som ett brev på posten..) Det är muskelhundar…man behöver bara se på hundens byggnad för att inse att en del av deras syfte och därmed krav förmodligen är att jobba med kroppen.

Håll ut och vet att det blir bättre, och att vi alla går igenom detta i olika utsträckning. Ta hjälp av instruktör om du inte står ut.

SLCH
1/14/14, 12:38 PM
#11

Det är endast understimulering som är ditt problem. Jag hade samma problem tills jag insåg hur mycket en ett åring behöver, mer kommer det.

Det bästa tipset jag kan ge dig är socialt umgänge med andra hundar och massa spring.

Min dam som nu blivit två och mamma, kan springa runt lös hela dagen. Hon är oftast med mig på jobbet där jag alltid har henne lös. Hon springer runt som hon själv önskar och hittar på massa olika aktiviteter. Ibland springer hon även iväg och letar upp en hundkompis i chefens flock. Trots detta har hon ork att leka någon timme med sin man och dotter på kvällen följt av en trettio minuter lång promenad. Men hon sover gott om nätterna och det är aldrig något problem att ta sov morgon ;)

PeerS
1/14/14, 6:51 PM
#12

Hunden behöver inte alls umgås med andra hundar, det fungerar helt okej att stimulera hunden själv.

Lyssna inte på trollet, aka SLCH.

SLCH
1/15/14, 12:39 PM
#13

Självklart kan hunden stimulera sig själv. Menar endast att det kan underlätta för en själv.

Troll? hahaha Skitstövel, aka PeerS

Annons:
nnataliekarlsson
1/18/14, 8:39 PM
#14

#11 hon leker ofta med andra hundar och understimulerad är hon verkligen inte. Jag fick höra att hon var överstimulerad och nu räcker det med 1 lång promenad per dag och att hon får springa lite lös i hundhänget varje dag sen är hon lugn resten av dagen. Så allt har löst sig nu. :)

Upp till toppen
Annons: