Annons:
Etikettundersökningar
Läst 1857 ggr
Emelie
11/8/13, 12:16 PM

Könsbunden aggressivitet

När det kommer till bullhundar pratas det ju mycket om könsbunden aggressivitet, alltså att hunden kan ha svårt för hundar av samma kön. 

Hur upplever ni som har bullhundar detta? 

Berätta gärna om egna erfarenheter, samt vilken ras det gäller.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annons:
Emelie
11/8/13, 12:27 PM
#1

Själv har jag erfarenhet kring detta då min föredetta Staffordshire Bullterrier hane inte gick ihop med andra hanar. Innan jag hade lärt mig läsa honom rök han ihop med en Norsk Buhunds hane. Som tur var slutade det bra denna gång, men det lärde mig att alltid vara ett steg före honom. Han reagerade väldigt starkt på väldigt haniga dominanta hanar, men kunde utan problem träffa på hanar som var lite mindre dominanta. 

För övrigt känner jag att det behöver spridas mer kunskap inom detta område till hundfantaster i Sverige. Folk som har denna typ av hundar behöver lära sig mer om sin ras och just könsbunden aggressivitet då jag tror att många helt onödiga hundslagsmål skulle kunna förebyggas på det sättet.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

NinniH
11/8/13, 3:27 PM
#2

Har två Staffordshire bullterriers hemma, tik på 2 år samt en hane på 3 år. Vad gäller dessa två så handlar det väldigt mycket om vilka individer de går ihop med, snarare än kön.

De kommer till exempel bra överens med svärföräldrarnas rottisar, som är en tik på ca 8 år och en hane på ca 7 år (har jag för mig). Däremot kommer de inte särskilt bra överens med svågerns rottisar, tik på 4 år och hane på 1½. Skillnaden är helt enkelt hundspråket. Grim är väldigt tydlig i sitt språk och ogillar hundar som inte kan läsa andra hundar. Är det en hund han tycker blir för mycket visar han det och vill sen gå därifrån. Förstår inte den andra hunden det och exempelvis skäller samt följer efter eller är sådana som fjäskar när han tittar och fortsätter när han vänder ryggen till, så kan han ryta ifrån. Men med hundar med tydligt hundspråk funkar det kanon oavsett kön.

Evi har jag hittills bara märkt av en enda tik hon faktiskt skällt på och det var en annan staffetik. Just den tiken kunde ha problem med andra och Evi som i vanliga fall inte bryr sig började spänna sig hon med. I övriga fall brukar hon snarare krypa på rygg inför allt och alla.

I och med att vi vet vilken typ av hund som Grim inte tycker om, försöker vi undvika att han träffar sådana helt enkelt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Mischa
11/8/13, 7:22 PM
#3

Kände inte att någon av alternativen passade in. 

Min hund diskriminerar inte, hon ogillar alla lika mycket🙂

≧◔◡◔≦

pv60
11/8/13, 10:42 PM
#4

Vår äldsta avskyr små, bjäbbhundar…😈

sunnys
11/9/13, 9:12 AM
#5

Nej jag har inte varit med om detta. Min staffe är typ hög på livet, älskar allt som alla! :)


Lilllens
11/9/13, 5:37 PM
#6

Rottisen går ihop med de flesta hundar, hon gillar dem inte, men det funkar. Småhundar bryr hon sig inte alls om. Däremot hade hon väldigt svårt för en kastrerad amstaffmix jag hade hand om förut, förmodligen för att han var kastrerad och hon blev förvirrad.

Annons:
Chilli10
11/10/13, 10:59 AM
#7

Inga av alternativen passar på min heller. Min bastard avskyr alla mer eller mindre. Ettriga småhundar och fluffiga hundar är dock extra avskyvärda.

Amstaffen är inte aggresiv på det sättet och det är definitivt inte könsbundet, vilket jag inte sätt många bull/terrierhundar vara. Snarare att det blixtrar till från ingenstans å så är det kört om man inte är med.

Vad gäller tex rottis är det väl betydligt  vanligare med just könsbunden aggresivitet, står med i rasstandarden om jag inte minns fel. Är uppväxt med en som inte tålde andra hanhundar öht.

PeerS
11/10/13, 11:32 AM
#8

Är beredd att hålla med #7.

Överlag så verkar hundaggressivitet vara vanligare, inte just mot samma kön.

Wellcraft
11/10/13, 11:36 AM
#9

De flesta amstaffhanar har avskytt andra hanar, medan tikarna har gått ihop med alla hundar.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Chilli10
11/10/13, 11:59 AM
#10

Ett tillägg gällande amstaffs, känner spontant även gällande vår hane att de ser en "förtjusning" i form av pip och att han gnyr och att han blir väldigt exalterad över andra hundar, men jag vet att han inte bangar en fight vare sig med andra hanar eller tikar som svarar upp om han skulle få chansen.

Ska jag dra slutsatsen att han tycker det är kul att slås? - Jo antagligen.
Är han för den sakens skull aggressiv? - Nej inte ett dugg!

Chilli10
11/10/13, 12:00 PM
#11

#9 De du haft då eller pratar du generellt?

Ixectrona
11/10/13, 12:25 PM
#12

Inte jag, Wikus älskar alla hundar.
Hans okastrerade syskon är alla mer eller mindre könsaggressiva, så deras ägare påstår att det bara är för att Wikus är kastrerad som han gillar andra hundar, men jag tror det har med uppfostran och personlighet att göra också. Vissa av syskonen var bossiga redan som valpar, medan Wikus var bara glad och lekfull.

Loveradio
11/10/13, 4:47 PM
#13

Har inte märkt av någon könsbunden aggressivitet hos min Boxer. Dock ska det finnas detta problem inom rasen men exakt hur utspritt det är vet jag inte.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Annons:
Emelie
11/11/13, 8:19 PM
#14

Gällande min gamla hane så var hans könsaggressivitet troligtvis kopplad till hur dominant han var mot andra hanar, då det just bara var andra dominanta hanar han hade problem med. Detta började redan från väldigt tidig ålder, då han också blev könsmogen väldigt tidigt.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Bullemor
11/14/13, 6:39 PM
#15

Ganska vanligt med könsbunden agressivitet hos Bullterrier, dock allra vanligast bland hanar. Många blir dessutom värre ju äldre de blir. I många fall klarar de dock av att uppföra sig så länge de är kopplade och inte på hemmaplan, men enbart för att matte/husse säger det. Finns även en hel del som ogillar alla hundar, oavsett kön. Något man bör vara medveten om när man skaffar rasen. God socialträning och aldrig erbjudas tillfälle till gruff kommer man långt med.

Upp till toppen
Annons: