Annons:
Etikettbet-ende
Läst 3174 ggr
Annso90
2013-12-01 16:59

Omöjligt?

Nu har jag läst lite på den här sidan. Är alla bullhundar aggressiv mot andra hundar? Är det omöjligt att ha två st utan att det blir slagsmål? Någon här som har två st tillsammans och vill berätta? Endel säger att det inte alls går och andra säger att de funkar jätte bra :O

Annons:
NinniH
2013-12-01 17:21
#1

Alla är individer. En del har svårt för andra hundar av samma kön, en del är har svårt för hundar överlag och en del bryr sig oftast inte.

Jag har två staffar (staffordshire bullterrier) hemma, en hane på 3½ och en tik på 2½ år. Dessa två är som ler och långhalm och fungerar kanon ihop. De har inga problem med hundar av samma kön och inga större problem med andra hundar. Enda gången det blir problem är om det är individer som är ostabila och exempelvis inte kan läsa av andra hundar, dvs inte förstår när mina säger ifrån att det räcker. Första responsen från mina är att de säger ifrån och går iväg, är det då någon som inte fattar och följer efter så blir ju slutresultatet att det smäller. Så den typen av individer håller jag borta från mina två.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annso90
2013-12-01 21:05
#2

Okej, tack så jätte mycket för ditt svar!

Mischa
2013-12-01 21:22
#3

Ursprunget spelar ganska stor roll för hur många hundar reagerar och agerar.

Det är liksom inte märkligt om en ras med kampbakgrund väljer att svara upp eller uppmana till slagsmål med en annan hund i större utsträckning än de flesta andra raser som ex. varit avlade för att fungera väl med artfränder, och slåss dem så slåss dem oftast effektivt därför är det så viktigt för hundägaren att inte vara allt för naiv och besitta kunskap som kan förebygga tråkiga incidenter.

Det måste inte alltid vara ren hund/könsaggressivitet utan kan handla om resursförsvar eller stress där lek slår över till allvar. Dock får man heller inte glömma bort hur individuellt det kan vara…

≧◔◡◔≦

Waymore_Hoss
2013-12-02 17:33
#4

Vill du ha en hund du kan släppa i den lokala hundrastgården? Vill du ha en hund som kan hälsa på andra hundar av samma kön ute på promenaden? Välj en annan hundtyp.

Är det ovanstående inget problem så kan man givetvis ställa sig frågan om man vill ha två hundar. Mitt råd i de fallen är att skaffa hundar av olika kön med ett par års mellanrum. Men det är ingen garanti för att inget någonsin kommer att ske.

Emelie
2013-12-02 18:37
#5

Som de andra sagt. Allt handlar om individer. Du kan ha jättetur, och vovven du skaffar kan funka utmärkt med andra vuxna hundar, eller så har du otur och kan inte alls ha denna hund tillsammans med andra vuxna hundar. 

Vill du vara 100% säker på saken så får du köpa en vuxen omplacering som du vet går ihop med andra hundar. Köper du valp är det 50/50, går som sagt aldrig att veta hur hunden kommer bli när den växer upp.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Annso90
2014-01-18 15:45
#6

Oj har glömt att svar. Jag ska inte köpa en undrade bara. Tack för svar!

Annons:
SLCH
2014-01-21 10:35
#7

Jag har tre bullhundar som funkar super med varandra och har gjort under hela tiden vi haft dem :)

Ixectrona
2014-01-26 19:36
#8

Självklart inte omöjligt.👍

Visst, en del har att göra med individer som folk säger här, men jag säger att det har ännu mer att göra med hur du som ägare hanterar hundarna. Har du ingen koll eller struktur alls kommer hundarna köra sitt race och det kommer bli totalkalabalik. Så lär det bli oavsett vilka hundar du har, men raser med blodsport i bakgrunden blir såklart lättare mycket mer våldsamma.

Är du däremot en bra ledare (nej, det är inget fult ord, det är helt enkelt den som bestämmer vad som händer i hemmet, vilket förhoppningsvis alla ansvarsfulla hundägare gör…), har regler och väluppfostrade hundar, ska det inte vara något problem ens att ha en flock pitbulls.

Och som sagt, har du noll koll kan du få ett gäng mördarlabradorer.

Lär hundarna att man får helt enkelt inte bråka, de vet sin plats och så är det med det, svårare än så är det inte.

Tillägg

Tänk: En person har två slumpmässiga muskelhundar och säger att det går jättebra, en annan person har två slumpmässiga muskelhundar och säger att det inte alls går. Då måste person 2 göra något fel, för inte kan man väl säga att person ett gör något fel?

Sedan kan man göra det onödigt svårt för sig själv, utan att nödvändigtvis göra något helt fel, om man ex. har två eller fler okastrerade hundar av samma kön och i samma ålder.
Och det gäller också att hundarna passar varandra, har man mer än en dominant individ (som sagt, framförallt om de är i samma ålder och kön) kommer det bli svårare.

PeerS
2014-01-26 21:10
#9

#8

Kryp tillbaka under den Cesar-sten du kom ifrån, tack.

Btw, har du ens träffat EN Pitbull Terrier?

Novelia
2014-01-29 00:16
#10

#9 

Hon använder ordet "ledare", och att vissa provoceras av detta lilla simpla ord är så himla skrattretande/intressant/patetiskt. Stor SUCK för människor som ser allt svart eller vitt. Eller var det kanske dominans du reagerade på? ….. Oavsätt.. 

Jag säger såhär: Bullhundar har ju en lättare tendens till att ha "problem" med andra hundar jämnförelsevis med en del andra raser. Men man kan ju ge dom bästa förutsättningar för att det ska gå så bra som möjligt. Exempel på det: kastrera (inte alltför sent), låta hunden träffa andra hundar i vardagen, träna, ligga steget före vid lek så att det inte eskalerar osv. Och jag tror faktist att det är mycket upp till ägaren att forma hunden. Sen spelar andra faktorer också in såsom gener, tiden hos uppfödaren mm. Hunden blir mycket vad man gör den till och det gäller även detta.

I have no sympathy for people without empathy

vallhund
2014-01-29 06:07
#11

#10 Dags att läsa på lite?

https://docs.google.com/file/d/0B4A3F6ijmUCoZjYzOWYyZjYtOWIyOC00Yzc2LWEzMDctYTY1ZDZmZWZlNzlh/edit?hl=en&pli=1

http://dogma.nu/artiklar/den-missuppfattade-dominansen/

http://dogma.nu/artiklar/flockbildning-och-ledarskap/

http://www.svartbergs.se/pdf/Forstarkning%20Brukshunden.pdf

http://www.svartbergs.se/lasvart.html

Fast det är klart, kan man inte uppfostra sina hundar så kan man ju kastrera dem med alla risker som det innebär, ju tidigare kastrering destu större risk för patologiska förändringar, länksamling finns här.

Om man tror att hundar blir vad man gör dem till så är man mer än lovligt naiv, vi vallar inte med Borzoier, vi skaffar inte Goldens för att vakta vår boskap, gissa varför?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Novelia
2014-01-29 09:20
#12

#11förstår för det första inte hur du tolkar mitt inlägg när du lägger upp ditt på det där sättet? för det var verkligen rasernas ursprung jag syftade på (missa inte sarkasmen i den meningen) .jag är väl medveten om det där. Läser du vad jag skrev så ser du att det står "bullhundar har lättare tendens till att få problem med andra hundar jämnförelsevis med en del andra raser". Vad tror du jag syftade på då? Kan det vara rasens tidigare användningsområde som faktist ställer till det. Ja. Jag använder själv positiv förstärkning och dominerar inte min hund. Men FAKTUM är att likaså som bordercollien har vall i sig pga lång målinriktad avel så har alla hundar även ett ursprung innan dess. Lika lite som du kan ta bort att hundar visar uppskattning genom att slicka, vänder ryggen till för att visa förtroende, svansviftning osv så har dom även en aning "rangordning/dominans" i sig. Jag vet inte vad jag ska använda för ord utan att du kokar över pga missförstånd. Man kan mena ledare och man kan mena ledare på ett helt annat sätt. Jag ser det som att jag vägleder min hund i vardagen, det här är inte okej och det är såhär vi beter oss osv. Sen vet jag inte om det gör mig till ledare eller bara helt enkelt den som hjälper till att anpassa hunden in i samhället för en funherande vardag tillsammans med mig och andra. Du borde även läsa på om kastrering och alla saker som det faktist förebygger/är bra för. Det finns även statistik på att kastrerade hundar lever längre som du kan leta fram om du så önskar. Ska man inte avla på hunden så finns det heller ingen anledning till att låta den gå från period till period i "frustration". Det kan både vara stressigt och övrigt jobbigt. Det handlar inte om att man inte kan uppfostra sin hund, det handlar om att ge dom bästa förutsättningarna.

I have no sympathy for people without empathy

Waymore_Hoss
2014-01-29 10:43
#13

#11

Så kastrerade hundar lever längre? Är en högre ålder något som ska eftersträvas till varje pris? Handlar det inte främst om att hunden under sin livstid(oavsett livslängd) ska ha en god livskvalité snarare än att uppnå en hög ålder till varje pris? Dessutom ska man ha klart för sig vilka positiva effekter för välmåendet/mentaliteten könshormoner faktiskt har. Det finns en stark koppling mellan testosteronbrist och rädslor och de flesta hundar som biter människor gör detta just pga rädslor.  En kastration av en hanhund kan alltså leda till att hunden får ett sämre välmående och får fler rädslor eller förstärker redan existerande rädslor.

De bästa förutsättningarna, vilka är de? Att snabbt få en foglig hund som ägaren klarar av? Är det inte då bättre att redan från början köpa en hund av en ras som man klarar av? Givetvis finns det alltid undantag där enstaka hundar skulle må bättre av en kastrering men undantagen ska inte leda till att generella förhållningssätt förändras.

Annons:
SLCH
2014-01-29 11:38
#14

Med tanke på att alla ska mena att hunden ska användas för det avlen avser borde det inte vara problem att ha flera hundar av någon ras då hundar är flock djur?

Novelia
2014-01-29 12:25
#15

#13 självklart är det bättre att köpa en ras man klarar av. Är man seriös och vettig så skaffar man sig inte en ras man inte klarar av. Men det blir inte alltid som man tänkt sig och även en "lätt" ras kan ha avvikande individer utan att jag för den delen syftar på något som har med kastrering att göra. Sen förutsätter jag att hunden som lever längre gör det för att den är frisk då jag hoppas att man älskar sin vän såpass mycket att man låter den somna in när tiden är inne för denne. Skulle gärna vilja veta hur du vet att kastration leder till fler rädslor samt förstärker rädslor? Är det en slutsats du har kommit fram till själv? #14 om nu dominans inte existerar så ska det ju aldrig vara några problem att ha vilka individer som helst tillsammans? Ingenting jag tänker själv utan bara en allmän fråga hur ni ser på det. För att svara på din fråga: alla djur är individer. Även om dom är flockdjur så innebär inte det att dom funkar med allt och alla. Sen kan jag tro att det funkar bättre med just flocken men kanske att det kan uppstå problem när någon hund utifrån ska presenteras. Funkar inte 2 hundar ihop som bor tillsammans så kan man ju reflektera länge över varför, men vissa tror helt enkelt inte att det skulle bero på dominans eller rangordningsproblem eftersom att dom två sakerna inte existerar i hundvärlden, om jag har förstått det rätt?. (Återigen, en neutral reflektion och ingenting som har med mina åsikter att göra). Så vad tror ni anledningen är att hundar kanske inte fungerar ihop?

I have no sympathy for people without empathy

SLCH
2014-01-29 12:52
#16

#15

Jag tror absolut att det existerar dominans i hundvärlden och att de med hjälp av detta avgör den så kallade alfa hunden.

Vissa hundar går inte ihop med vissa hundar precis som människor ej fungerar med alla människor.

Waymore_Hoss
2014-01-29 13:25
#17

#15

Nej det har jag inte kommit på själv, det handlar helt enkelt om vilken påverkan testosteron har på individnivå. Testosteron fyller en funktion.

Novelia
2014-01-29 13:36
#18

Jag tror att det som med allt annat finns för & nackdelar med kastrering. Testosteron fyller en funktion annars skulle det inte existera. Jag anser att man bör väga för och nackdelar, ta hänsyn till individen och sen ta ställning utefter det. Det finns risker med allt. Och jag tror fortfarande att fördelarna vid kastrering väger tyngre än fördelarna med okastrerat, även när det kommer till hälsa. Och det är främst hälsan som jag prioriterar högst när det kommer till mina djur. Där ingår även psykiskt välmående ofcourse.

I have no sympathy for people without empathy

PeerS
2014-01-29 14:04
#19

"Hundar är flockdjur" - Största skitsnacket som finns i hundvärlden. Så urbota korkat att tro något dylikt 2014 och speciellt när det kommer till dessa hundraser.

SLCH
2014-01-29 16:00
#20

#19

Och detta grundar du hur? Då är inte en collie som aldrig sett ett får en vallhund heller?

Annons:
PeerS
2014-01-29 17:09
#21

#20

Att du ens jämför en hund som är avlad för att valla en flock med får med en hundras som är avlad för att slåss mot andra hundar, är bara så… Ja, jävla korkat och hjärndött helt enkelt?

OM nu hundar skulle vara flockdjur, varför fungerar isf majoriteten av alla bull&terrier hundar inte med andra hundar? Kaaaan det bero på att skitpratet om att hundar ska leva i flock är just skitprat? Kan det bero på att hundraserna har avlats selektivt och framgångsrikt för att hundarna ska nå framgångar i att slåss mot andra hundar?

Nej, det hela grundar sig nog i att folk inte är bra nog "ledare". 
Ni borde nog starta kurser och bootcamps där ni tränar folk till ledare, ni skulle tjäna bra på det.

Novelia
2014-01-29 18:26
#22

#20 Säg till om jag har missförstått ditt inlägg helt & hållet.

Vi människor ska ju alltid förstöra & kontrollera allting. I GRUNDEN är arten hund ett flockdjur. Sen har vi genom år avlat fram olika egenskaper såsom kamp. Men ser man tillbaka till historien så är det onaturligt för en hund att kampa på det sätt som vi avlat fram. Skulle naturen få helt egen kontroll så skulle kampbeteendet sakta men säkert ebba ur för det är inte ett önskvärt beteende hos hundar, tex genom att aggressiva hundar inte skulle få komma till. En hundilsken hund skulle inte klara sig på ett naturligt sett då den är i behov av sin flock för överlevnad. Så jo hunden är ett flockdjur men pga år av sabbande från våran sida så krockar detta med vad som är naturligt för hunden. 

DÄRFÖR fungerar majoriteten bullhundar (ditt valda ord, inte mitt) inte med andra hundar. Pga OSS. Människan är ju allt annat än naturlig nu för tiden och vi drar djuren med oss i ner i skiten. Vi avlar på sådant som inte är natur & överlevnadskraftigt så att allt är så himla beroende av andra faktorer hela tiden. 

Sen tycker jag att det är rent underhållande att läsa att du inte tror att hundar är flockdjur men du tror på ledarskap… ? (åter igen, har jag missuppfattat?) Om hunden skulle vara en självständig art så skulle den ju inte behöva ha eller förstå en ledare.

I have no sympathy for people without empathy

Waymore_Hoss
2014-01-29 19:04
#23

#14

Det som skett inom den här hundtypen är att man medvetet premierat egenskaper som försvårar för hundarna att fungera i flock. En hundflock där varje slagsmål leder till svåra skador och dödsfall är inte fungerande hundflock. 

#18

För- och nackdelarna är också beroende av ålder och vilken typ av problem hunden i fråga har. För hundar som kastreras innan könsmognad kan det t ex vara direkt negativt för skelettutvecklingen med en kastrering.

Novelia
2014-01-29 19:23
#24

#23 Det är jag medveten om.

I have no sympathy for people without empathy

vallhund
2014-01-30 04:45
#25

#12 Läs på själv om kastrering! Du har uppenbart inte läst de länkar som fanns inbäddade i mitt inlägg, denna t ex om aggressivitet till följd av kastrering.

#24 Du skrev i #10 att man skall kastrera hunden (inte alltför sent), det betyder väl tidigt? Det finns gott om forskning som tyder på att intakta hundar, båda könen, har högre medellivslängd o håller sig friskare än kastrerade hundar. Naturligtvis med undantag för raser som har hög frekvens av cancer, pyo, juvertumörer o en del andra sjukdomar som finns kraftigt överrepresenterade inom vissa raser.

Jag ser ingen som helst anledning att kastrera friska hundar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

SLCH
2014-01-30 08:29
#26

#22

Jag tror du missförstod mig. Jag menar fullt ut att hundar är flock djur och en flock behöver en ledare.

Mitt syfte med mitt senaste inlägg var snarare att få den bekräftelse som kom. De flesta som sitter här verkar ha mer fördomar än erfarenhet av dessa typer av hundar. Och förlitar sig mer på det de läst och tror sig förstå fullt ut. Erfarenhet känner jag ger mer än en tro man skapat sig av någon annans fakta. I detta fallet är fakta inte din fakta förän du levt ut den.

Novelia
2014-01-30 08:44
#27

#26 oj . Mitt inlägg var riktat till #21. Jag skrev fel nr

I have no sympathy for people without empathy

Annons:
SLCH
2014-01-30 08:49
#28

#27

Ingen fara på taket du :P

vallhund
2014-01-30 09:42
#29

Novelia, vi kanske missförstod varandra, jag tände till när du gick i försvar för Ixectrona, en tjej som är väldigt duktig o kan mycket om hundar, med ett stort undantag o det är att hon tror att CM är guds gåva till alla hundar. Vi har slutat gå i klinch med varandra på diverse hundfora i ämnet eftersom det inte leder någonstans o ämnet är tämligen uttjatat.

kl

Visst kan det finnas skribenter i tråden som har lite eller ännu mindre erfarenhet av dessa raser, men det finns oxå några som jag personligen vet har gedigna kunskaper o erfarenheter av dessa hundtyper, t ex Mischa, Weymor_Hoss, samt även Ixectrona, åtminstone av Ca de Bou. Sen finns det en o annan som anser att muskelhundar är exakt lika dana som alla andra raser o kan has i stora flockar utan problem.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Novelia
2014-01-31 10:33
#30

#29 Okej. Jag gick inte i försvar, däremot gick jag emot PeerS & hans fattiga men snabba "cesar" varningar ;)  Alla raser är olika med olika förutsättningar, men det är inte bara rasen som utgör hunden utan även genetik, uppfostran, levnadsmiljö och så vidare, det är min åsikt. 

Vad gäller Cesar så är jag inte för alla hans metoder men han ska ha en eloge för alla okunniga hundägare som han har hjälpt samt alla hundar han har räddat livet på. Det är däremot en heeeelt annan diskussion, och jag håller med dig i att den är uttjatad :)

I have no sympathy for people without empathy

Upp till toppen
Annons: