Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdomar
Läst 4702 ggr
NinniH
2013-12-10 15:42

Symmetrisk lupoid onychodystrofi (SLO)

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

"Klolossning, eller symmetrisk lupoid onychodystrofi (SLO), är en kronisk klosjukdom som innebär att i övrigt friska hundar plötsligt tappar flera eller alla klor. Ny svensk-norsk forskning visar att ärftliga riskfaktorer bakom sjukdomen finns."

Källa: http://www.agria.se/hund/artikel/forskning-kring-sjukdomen-slo

Det hela började med att Grims sporre började ändra färg. Vi avvaktade lite för att se om veterinärbesök behövdes. Efter kvällspromenaden den 29:e november upptäckte jag att ena klon var trasig. Bandagerade om tassen och ringde veterinären dagen efter. Trodde då att han lyckats göra illa sig på något av allt skräp som omger hyreshuset pga fasadrenovering och hantverkare som knappt städade undan efter sig. Väl hos veterinären upptäcktes att en till klo gått sönder. Grim togs med in till operation och vi fick återkomma 1½ timme senare. Vid samtalet efteråt med veterinären blev diagnosen "sköra klor" och han skulle få äta tillskott på omega 3 samt biotin resten av livet. Återbesök gjordes veckan efter och då hade det så gott som torkat och såg jättefint ut. Då trodde vi att det var över, eftersom vi trodde det berodde på skada. Men sån tur hade vi inte…

Veckan därefter var vi tillbaka då en ny klo på ena tassen gått sönder. Medan vi satt i väntrummet trillade klokapseln på motsvarande klo på andra tassen av och det blev blod lite överallt. En sköterska, som träffade Grim förra omgången, kom med bandage och lade ett tillfälligt. Den här gången sade veterinären att hon starkt misstänker SLO. Jag hade själv googlat lite på det medan vi väntade och även jag instämde med misstankarna. Detta då det bara varit motsvarande klor som drabbats. Först klon näst längst ut på vardera framtass och därefter innersta klorna på vardera tass.

Denna gången fick vi bara med oss smärtstillande, varpå läkningen drog ut på tiden. När vi var på återbesök någon vecka senare fick vi antibiotika utskrivet och då började det läka bättre. 

Nu har det så gott som torkat upp och vad händer då? Jo, en klo på vardera baktass är nu drabbade och vi har tid på torsdag eftermiddag. Den här gången är det dock inte motsvarande klo, så dessa kommer säkert att trilla av de med. Vi kommer be veterinären kolla riktigt noga ifall de är på väg att trilla av och om de då kan ta dessa på samma gång. Vi hoppas även på att det nu kommer bli tal om medicinering utöver tillskotten han ätit sedan första besöket.

Bilden är tagen efter "operation" nr 2. Där syns också hur fula de första klorna är när de läkt.

Någon mer här som har haft oturen att ens hund blivit drabbad av denna sjukdom?


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Annons:
NinniH
2013-12-12 23:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Idag har vi varit på nästa besök och nu är 2 klokapslar borttagna på vänster baktass samt 1 klokapsel på höger baktass. Denna gången blev det en annan veterinär, som inte verkade särskilt engagerad. Så när det blir dags för nästa besök blir det att boka in till hon vi haft majoriteten av de tidigare besöken. Engagemang och empati anser jag är det minsta man kan begära av en veterinär.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Chilli10
2013-12-29 00:51
#2

Men fy, stackars vovven. :( 

Är det bara pulpan som blir kvar alltså?
Hur kommer det sig att det blir sådär?

Hoppas att det "läker"/ växer ur fort och att han inte tappar några fler.

NinniH
2013-12-29 19:24
#3

#2: Ja, det är bara pulpan som blir kvar. Vissa tappar som sagt hela klokapseln, andra går den sönder för och den blir då tvungen att plockas bort hos veterinär.

Varför det blir så har de väl inte med säkerhet kommit fram till, men att det mest troligt är autoimmunt. Så kroppen ser väl klorna som "främmande föremål" och attackerar dem.

Fler kommer det bli att han tappar, frågan är bara när. Innan jul började alla resterande klor visa tecken på att det är på gång, så vi bara väntar i princip.. Efter det borde det däremot förhoppningsvis lugna ner sig.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

NinniH
2014-01-02 13:36
#4

En ny klokapsel har trillat av och det var en hel. Undersökte alla klorna och kunde först inte se vilken som faktiskt trillat av. Hade väntat mig en helt blottad och ev blödande pulpa. Efter en till koll hittade jag vilken klo som var drabbad, men det hade redan så gott som läkt innan klokapseln faktiskt trillade av. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

NinniH
2014-01-15 22:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Det har lugnat sig med Grims klor och han har inte varit på något nytt veterinärbesök, tack och lov! Ytterligare en klokapsel har trillat av utav sig självt och även denna gången hade det redan läkt lite under, så inget behövde göras. Grim är tillbaka till sitt vanliga jag och har idag härjat som en galning i snön.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Upp till toppen
Annons: