Annons:
Etikettraser
Läst 10140 ggr
Heidi
1/7/14, 8:03 PM

Olde English Bulldog

Hej!

Jag och min sambo har planer att skaffa hund och vi samlar så mycket kunskap vi bara kan. 

Tänkte fråga om det finns folk här som har erfarenhet av Olde English Bulldog?

Vet att man ska vara mycket noga med kennel och jag tar gärna tips på kennlar ni har bra erfarenheter av. 

Vår uppfattning är att OEB är ganska lik Bullmastiff men en mindre variant. Kanske något mer vaktig? 

Vi är även förtjusta i Amstaff och Pittbull men de känns som de generellt sett har väldigt mycket mer motor (även om de så klart finns undantag) och vi vill ha en lite lugnare hund även om vi självklart kommer jobba med vår hund. Tanken är att gå till en hundinstruktör från första början så vi får in en bra grundlydnad. Instruktören vi planerar att gå till kör med positiva och mjuka metoder. 

Tanken med att ha hund för oss är vi får en trevlig familjemedlem som hänger med på det mesta. Blir mycket härliga skogspromenader och olika aktiveringslekar. Då vi har katter som också är våra kära familjemedlemmar så måste hunden funka med katterna. Katterna vet jag kommer acceptera hunden då de träffar hundar då och då. Ni som har OEB, fungerar det bra med katter?

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
Heidi
1/7/14, 8:06 PM
#1

Ps. Ska tillägga att tanken hela tiden varit Bullmastiff men då det är en väldigt stor hundras så får det vänta tills vi kan köpa hus. Vi har därför börjat kolla raser som är mindre än Bullmastiffen men som också passar oss eftersom hus kommer dröja men vi vill gärna inte att hund ska dröja lika länge.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[fabienne]
1/8/14, 2:18 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Jag ägde en tik som jag köpte som ettårig omplacering. Det var en helt fantastisk hund - man hade aldrig tråkigt runt henne. Hon var underbar. Dessvärre är hälsan skit inom OEB, och vi tvingades avliva henne innan hon fyllt två eftersom hennes kropp gick sönder. Hennes syster avlivades också någon månad efter eftersom båda korsbanden pajade. De andra syskonen hade också hälsoproblem men jag hade ingen fortsatt kontakt med dem efter att gruppen uppfödaren gjort stängdes ner pga en massa trådar om dålig hälsa.

Nu minns jag inte exakt för vi var in så många gånger till veterinären under de 11 månaderna jag ägde henne att jag tappat räkningen, men hon fick uvi, analsäcksinflammation, ögoninflammation, svamp, hade klåda, korsbandet pajade, röntgade höfterna med C/D, artros i knäna, tonsillit. Jag har säkert glömt något.

Klådan och svampen löste sig med ändrad kost, men knäna var det inte mycket att göra åt. Hon fick äta så mycket NSAID och antibiotika att det kraschade magen på henne, och när hon återigen började halta efter korsbandsoperationen kändes det inte värt det längre.

Jag har varit med i ett par OEB-grupper och pratat med uppfödare och ägare till andra OEB och jag kommer aldrig söka mig till den världen igen. Den var inte vacker. Som jag uppfattar det verkar det inte finnas några riktigt seriösa uppfödare i Sverige som enbart vill hundarnas bästa och är ärliga och avlar på friska, grundligt hälsotestade hundar. Det verkar mest vara skitprat och ljug och ledsna valpköpare som jag uppfattat det. Väldigt sorgligt.

Så tyvärr, jag kan inte rekommendera att köpa en OEB efter min 11 månader långa väldigt sorgliga erfarenhet av OEB. Är du ändå inne på rasen så se till att uppfödaren kollat upp ALLT noga, och känns något minsta oseriöst så avstå hellre än att chansa för det är inte på långa vägar "den friska rasen" som jag sett ett flertal gånger att rasen marknadsförs med.

Lycka till med alltihop! 🌺

Heidi
1/8/14, 4:46 PM
#3

#2

Väldigt tråkigt att höra att din hund var så sjuk 😕Väldigt fin var hon ❤️

Har du möjlighet att skicka PM vilken kennel hon var i från? 

Jag har hittat en kennel som verkar seriös och gör tester både mentalt och fysiskt. De röntgar höfter, armbågar och rygg. Har du hört något om denna kennel. Svara också gärna i PM. Jag tycker de känns seriösa men vill gärna höra mig runt. 

Vi är väldigt inne på denna ras då den känns som den passar oss perfekt. Men vi vill så klart inte ha en sjuk hund och kommer verkligen kolla noga.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

[fabienne]
1/8/14, 5:28 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Ja hon var väldigt vacker. Riktigt snygg hund tycker jag, kunde se både gullig och väldigt bastant ut. 😃Ovanligt liten dock, hon vägde bara runt 23 kilo medan syrran vägde 35 så hon var en liten mini-OEB. Jag har skickat ett roman-PM till dig!

[poppy91]
1/11/14, 2:04 PM
#5

Beware of uppfödare som försöker placera foderhundar med förbehållningen att du som ägare ska ha valpkullen de första sju veckorna eller dylikt. Finns ett par sådana OEB uppfödare i Sverige och ingen uppfödare som gör så är seriös (DISCLAIMER: enligt MIN uppfattning och MIN erfarenhet, subjektivt, yadayada hugg inte mot strupen om ni inte håller med…).

Hälsoproblemen har du redan informerats om, usch så sorgligt att läsa… 

De rasrepresentanter jag träffat har varit verkligt underbara hundar på alla sätt och vis :) Hoppas ni hittar rätt!

Heidi
1/12/14, 1:14 AM
#6

#4 Ååh så söt ❤️ Gör hon high five? 

Tack för PM! 🙂

#5 Tack för varning. Vi kommer vilja ha en hane så inga valpkullar här. Jag är inte den som hugger mot strupen, diskutera ska man kunna göra även om man tycker olika 🙂. Tycker nog dock inget i den frågan då jag har för lite erfarenhet av hundvärlden. 
Ja hälsoproblemen har jag läst mycket om och kommer vara noga, men tycker det är bra att det påpekas. Ja de OEB verkar urgoa ❤️

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
vallhund
1/12/14, 1:38 AM
#7

Nån som kan hitta vilka hälso o mentaltest som gjorts/görs på avelsdjuren?

Kan passa på att påpeka att UKC som rasen tydligen har som "moderorganisation" inte sammarbetar med FCI, det gör AKC.

Personligen så förstår jag mig inte på folk som vill profilera sig genom att kasta skit på andra/alla andra.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Sandruuuw
1/21/14, 1:19 PM
#8

Jag har en OEB och han har inga hälsoproblem eller liknande. Väger runt 40kg och är en underbar gris! En riktig familjehund med våra 3 barn. Har aldrig träffat en snällare!

Heidi
1/21/14, 3:17 PM
#9

#8

Vilken kennel är din sötnos i från? 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Sandruuuw
1/21/14, 3:46 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#10

Jag köpte honom faktiskt från en privatperson på blocket. Jag kanske har haft tur att inte ha några hälsoproblem eller liknande men han är som vilken hund som helst! Har ni skaffat en OEB än? Här är min :)

Heidi
1/21/14, 8:36 PM
#11

#10

Vet du vilken kennel han är i från, från början då? Supersööööt ❤️Min favoritfärg, brindle.

Vi har inte köpt vovve än. Vi kikar runt på kennlar och ska besöka några för att prata och träffa rasen. Vi kommer kika på andra raser också bara för att jämföra och se vad vi fastnar mest för. Vill helt enkelt att de ska bli rätt.

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

chade
1/24/14, 7:32 PM
#12

ojoj, välkommen in i djungeln. Jag virrade bort mig helt där i våras när jag letade uppfödare, läste om rasen osv. Så jag la bara av rent ut sagt i somras och är väldigt osäker på om jag vill bege mig tillbaka dit.. känns som det är skör mark man går på, usch 😛 hoppas det går bättre för dig!

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Heidi
1/25/14, 2:53 AM
#13

#12

Inte den lättaste djungel det håller jag med om. Funderar faktiskt på eventuellt import om jag inte hittar något bra i Sverige. Hojta till om du vill höras och hjälpas åt och importera.

Ska besöka en kennel imorgon för att träffa rasen i alla fall 🙂

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Annons:
chade
1/25/14, 3:35 AM
#14

#13 jag var också i de banorna, att importera. men nu har min situation ändrats, så jag kan inte skaffa hund på ett tag ( glad att det hände nu och inte sen när jag väl stod där med en valp och allt gått åt pipsvängen, ångest av bara tanken!)

om man får fråga, vilken kennel ska du besöka? hade vart kul att veta 🙂

EDIT: sen vill jag bara säga att det är så himla bra att fabienne är med i de flesta OEB trådar som dyker upp. Hon har gett mig så himla mycket kött på benen i detta ämne, och lyssna verkligen på vad hon säger. Hon är lite av en mentor (om man kan kalla det så) inom denna rasen för mig och hjälpte mig enormt när jag var intresserad av OEB! 😘

Små stjärnor lyser också i mörkret.

Heidi
1/29/14, 4:33 PM
#15

#13

Åh skönt att det inte blev tokigt där.

Vi besökte Rocket bull kennel. Underbara hundar och tyckte uppfödarna var trevliga 🙂Nu vet vi att vi verkligen vill ha en OEB. Dock föredrog de kortare nosar än vi så vi kikar på uppfödare i Tyskland nu. Det blir nog en import så småningom. 

Alltid bra när de finns erfarna att fråga!

//Heidi - Webbtidningen för djurintresserade- Vimeddjur.se

Upp till toppen
Annons: