Annons:
Etikettfoder-och-skötsel
Läst 2994 ggr
denizecarmen
2014-03-21 10:58

28 dagar gammal valp! (cane corso)

Hej!
Vi har en 28 dagar gammal valp som vi fick igår.
Mamman slutade dia och bry sig om sina valpar så ägaren (en bekant) gav bort valparna (vi bor i Turkiet, det är lite annorlunda här så inga påhopp och taskiga kommentarer tack! Jag vet mycket väl att valparna egentligen ska vara minst 8 veckor när man får hem dom!)
Hur som helst vi hade inget val och inte ägaren heller så…., nu har vi vår lilla Lucy och jag har lite frågor angående hur vi ska på bästa sätt ta hand om henne. 
Jag har haft hund tidigare men aldrig en så liten valp såklart.
Hon är ganska stor, lagom "tjock", skäller, gnäller, leker, äter osv.
Vi ger henne junior torrfoder uppblött i vatten och mjölk-ersättning.
Även lite getmjölk ger vi henne blandat i maten.
Har hört att det funkar bra med getmjölk eftersom det "liknar" hundmjölk till skillnad från tex. komjölk.

Det jag undrar är hur jag ska lära henne att hon måste dricka vatten?
Hon är inte alls intresserad av vatten, endast när det är blandat i maten tillsammans med getmjölken.

Hon sover mycket, har henne i en liten korg med filtar så hon inte fryser och på natten sover hon bredvid mig i sängen.

I eftermiddag ska vi ta henne till veterinären för en undersökning.

Någon som haft så små valpar tidigare och har några tips?

När kan man börja ta ut dom för att börja lära dom bli rumsrena? När hon är 8 veckor eller tidigare?

Läste någonstans att man inte ska ta ut dom alls förrens man gjort alla vaccinationer?

Alla tips och råd uppskattas.

Tack!!

Annons:
Em_
2014-03-21 11:23
#1

Har inga egna erfarenheter men följer tråden :)

Om man kollar runt bland svenska kennlar släpper många ut valparna i trädgården innan de fått första vaccinsprutan. Man får se till att de inte träffar främmande hundar eller är på platser där det går andra hundar bara.

Om tiken hade tagit hand om valparna hade de fått mycket social träning den kommande månaden. Vet inte om man borde försöka hitta en ersättare på något sätt. 

På kennel iFokus finns några uppfödare, du kanske får bättre tips om du frågar där :)


Emelie
2014-03-21 12:39
#2

Jag har inte heller några egna erfarenheter av valpar som är yngre än 8 veckor, så jag väntar tills någon kunnig och erfaren svarar. 

Det jag kom att tänka på är ifall det finns någon annan hund i er närhet som har förlorat någon valp eller liknande? Eller en trygg hona som ni kanske kan "låna" då det är bra för en så ung valp att ha någon som lär henne viktiga grejer som inte en människa kan göra. 

Vi väntar på svar från erfarna så får vi se vad de säger 🙂

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

vallhund
2014-03-21 23:28
#3

Massera magen försiktigt då o då, massera rumpan med en fuktig trasa/bomullstuss så att den kan bajsa.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Bullemor
2014-03-22 08:50
#4

En av de viktigaste sakerna att göra är att avmaska valpen. Vet inte om det redan är gjort, men det bör göras med två veckors intervall (lite beroende på preparat förstås) tills valpen är ca 12 v.

Nu vet jag inte om mamman var vaccinerad, men var hon det så fick valpen i sig skydd mot tex. parvo, valpsjuka, rabies osv med råmjölken första dagarna efter valpningen och därför inte behöver isoleras från omgivningen. Om ni inte vet om mamman var vaccinerad så bör valpen vaccineras redan vid 6 veckors ålder, och veckorna före och efter endast vistas i sådana miljöer där den inte kan träffa på ovaccinerade hundar osv. Tänk också på att så små valpar blir väldigt trötta väldigt fort, så korta stunder räcker.

För valpens sociala utveckling vore det väl jättebra om det fanns någon snäll och stabil vuxen hund som kunde agera barnvakt. De behöver ju få det där samspelet för att förstå att de är hundar..så att säga.

Angående fodret så är getmjölk helt ok om ni inte får tag i modersmjölk ersättning. De flesta tikar börjar ge sina valpar mycket mindre di från den där åldern, då de ändå börjar vänja in sig med "riktig" mat. Ge ett valpfoder av bra kvalitet (gärna uppblött nu i början) och se till att valpen gör ifrån sig ordentligt. Så länge den får uppblött mat, getmjölk etc. så behöver ni inte vara så oroliga för att den inte får i sig tillräckligt med vätska.

vallhund
2014-03-22 09:31
#5

#4 Mycket viktiga saker du påpekar. Eftersom TS bor i Turkiet så kan man inte utgå från att tiken är vaccinerad o avmaskad. Uppfödaren verkar ha dålig koll på det där med avel.

Förhoppningsvis vet veterinären de besöker vilka avmaskningar o vacciner som behövs.

TS, kolla upp vilka foder som finns att köpa där du bor, så kan vi efter bästa förmåga ge dig råd.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

denizecarmen
2014-03-22 16:33
#6

Hej! Tack för svaren!

Kom precis från veterinären och han sa att hon såg frisk ut och vi tog röntgenbild på benen för o se att de ser bra ut… cane corso kan ju ha problem med höfterna ibland.

Alla vaccineringar ska vi göra från 6 veckors ålder och framåt och då även avmaskning (det är tydligen en spruta?) Inte som i Sverige…

Så vi håller henne inomhus tills vi gjort alla vaccinationer.. 
Efter vaccinationerna ska vi vänta 2-3 veckor innan vi börjar ta ut henne, sa veterinären.
Är det "sent" att börja träna rumsrenhet när hon är 3 månader? För det lär hon ju bli innan hon har fått alla vaccinationer och tiden efter det.

Foder!

Här finns de flesta märkena så som hills, proplan, eukanuba, royal canin osv. Får beställa det från internet.
Nu har vi gett henne pedigree och hundmjölk-ersättning men ska beställa bra foder idag, men vill gärna ha tips på vilket som är bäst!
Antar att det ska va för "large breed"… 
Viktigt upp till 1 år att de äter kvalitetsfoder sa veterinären eftersom det är under denna tiden ben/skelett osv växer så han sa någon av ovanstående märke.
Vilket torrfoder rekommenderar ni???? :)

Annons:
vallhund
2014-03-22 23:59
#7

Ev HD/ED kan man inte se på en så ung valp. Hur bor ni? Finns det ingen liten hundfri gräsplätt nånstans dit ni kan ta hunden för att rastas o njuta av alla dofter o intryck utomhus?

De foder du nämner är ingen höjdare, kolla om de har Acana, Orijen, Taste of the wild.

Här kan du läsa om de flesta torrfoder som finns, ställde in sökningen på spannmålsfria till stora hundar:

http://animail.se/hund/hundfoder?cat=1103&rasstorlekarflerval=146

Hoppas det var till någon hjälp.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Upp till toppen
Annons: