Annons:
Etikettbet-ende
Läst 1844 ggr
denizecarmen
4/14/14, 5:38 PM

Dogmanship och uppfostran?

Hej! Är det någon som har info eller vet någon hemsida med info om Dogmanship? Hur går det till, metoder, fakta osv?? Eller info, hur det går till, fakta m.m. Om hur man uppfostrar hundar på hundars vis? Jag har hört om de som uppfostrar hundar på hundsätt och hundspråk men hittar ingen info. Jag menar alltså hur tiken uppfostrar sina valpar och hur alfahanen beter sig som flockledare? För i det vilda säger knappast alfahanen "nej! Fy!" Till en bråkig hund hahaha :)

Annons:
PeerS
4/14/14, 10:57 PM
#1

Såå… Du vill alltså kortfattat ha tips på hur du säger nej till hunden genom att morra och ev. bita till? Har jag förstått dig rätt då?

denizecarmen
4/15/14, 6:49 AM
#2

Nej inte direkt, vet du ens vad horsemanship (då dogmanship) är för någon ens? Om inte så behöver du inte kommentera

Waymore_Hoss
4/15/14, 12:13 PM
#3

Är det inte dogmanship Chico Lopez brukar tala om? Men det är som sagt något helt annat än det jag misstänker att TS talar om.

Bullemor
4/15/14, 2:16 PM
#4

Det finns ju en hel del engelskspråkiga sidor på temat dogmanship, men de känns rätt flummiga. (Google is your friend!) Personligen tror jag att det krävs att man är bra på hunden/vargens etologi för att ens kunna omsätta något av det i praktiken på ett vettigt sätt. Blir nån slags halvdan Ceasar Milan av allt ihop annars..

shaneekung
4/16/14, 5:12 PM
#5

#3 Jag tror inte att det är samma sak som Chico talar om. För jag antar att du menar Chico från TCF?

PeerS
4/16/14, 7:52 PM
#6

#3 
Jo, det måste ju vara samma! 😃

Annons:
vallhund
4/17/14, 1:22 AM
#7

#4 O vi vet alla att om det är något CM inte har ett hum om så är det hundars o vargars etologi.

TS kanske är ute efter någon ännu mer ovetenskaplig metod som t ex Jan Fennell?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Bullemor
4/17/14, 9:20 AM
#8

Kan ju mycket väl vara så…

Vi får helt enkelt invänta TS beskrivning på vad det är den är ute efter att lära sig :)

denizecarmen
4/17/14, 3:55 PM
#9

Jag vill lära mig om natural dogmanship. Det måste väl finnas liknande till hundar som det finns till hästar? För er som inte vet vad NH är så kan ni få ett kort hum här http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Natural_horsemanship … Jag vill alltså veta mer om att förstå hunden och hundens sätt och uppfostra den på ett sätt som är tryggt o mer naturligt för hunden. Har inte sagt något om morra o bita o sånt idioti (jag är väl ingen hund o inte elak heller) vill min hunds bästa., men men hur gör hundar i det vilda? Ja, tex i Turkiet finns det många gatuhundar haha kanske borde studera dom för jag bor ju här ;) För om man säger så, även om vi gör på ett sätt som känns bra o normalt för oss så betyder inte det att det är naturligt för hunden egentligen? En annan sak jag tänkt på också; Hur "berömmer" mammahund sina valpar? Hur gör pappahund för att visa att något inte är okej? Hur väljs flockledaren ut i flocken? Ja jag är nyfiken på allt haha. Jag tycker natural horsemanship är kanon så undrar om de finns samma för hundar..

Mischa
4/17/14, 4:50 PM
#10

Mycket vet vi inte, och kommer heller aldrig med säkerhet att veta.

Med ditt tänk så är hela relationen hund och människa fullständigt onaturlig eftersom vi aldrig kommer kunna kommunicera som en hund, studier visar att hundar läser av delar av vårat kroppsspråk bättre än vad schimpanser gör (vill minnas att det finns dokumentärer som tar upp det).

Kan rekommendera den här föreläsningen av etologen per jensen som tar upp lite av det, om du är nyfiken.

http://www.ur.se/Produkter/162012-UR-Samtiden-Hunden-i-tv-Hundar-ar-inga-vargar

≧◔◡◔≦

Ixectrona
4/19/14, 2:11 PM
#11

Jag tror tyvärr inte det är politiskt korrekt att fråga om sådant på ett svenskt hundforum. Här följer de flesta (eller den högljudda minoriteten, enligt mina undersökningar) religionen av klick-och-godis, och att överhuvudtaget behandla sin hund som en hund anses vara ondska utan dess like.😈

Mischa
4/19/14, 2:55 PM
#12

#11 Ingen har väl nämnt vare sig klick eller godis? Det är ju fritt fram om du sitter på den informationen som TS söker. Var och en är saliga på sin tro….

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: