Annons:
Etikettallmänt
Läst 1710 ggr
Megapixxeln
4/26/14, 9:07 PM

Svar på frågor

Hej alla Staffordshire bullterrier-ägare! Jag behöver svar på dessa frågor till skolan, så skulle vara kanon om ni svarar Glad

Vad kännetecknar rasen?

Står din hund ut från ras-ryktet eller inte?

Varför valde du just denna ras?

Är det en frisk ras eller med många hälsoproblem? Om problem, vilka?

Bra/dåligt med rasen?

Skällig/vaktig ras?

Reserverad ras?

Populär ras?

Bäst som ensamhund eller familjehund?

Bra nybörjarhund?

Vad krävs av ägaren för att få en stabil och glad hund av just denna ras?

Hur mycket kostar i genomsnitt denna ras från seriös uppfödare?

Hur mycket aktiverar du din hund varje dag, och hur?

Berätta lite kort om din hund:

Annons:
NinniH
4/27/14, 12:41 PM
#1

Håller på och knåpar ihop svar på dina frågor, som troligtvis är klart ikväll. Det blir inte många lediga stunder med en 8 månaders bebis i huset. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

NinniH
4/27/14, 8:04 PM
#2

Kan väl börja med att säga att detta är mina personliga åsikter/erfarenheter och kan säkerligen skilja sig från någon annans åsikter/erfarenheter gällande rasen.

Vad kännetecknar rasen?
För mig är de största kännetecknen deras leende (även kallat "frog smile" av vissa), deras väldigt speciella ljud och deras härliga temperament.

Står din hund ut från ras-ryktet eller inte?
Det beror på från vilken sida ras-ryktet är. Från medias sida med alla tillhörande fördomar, eller från de som har lite mer intresse i rasen. Rasen överlag står ju ut från det felaktiga ryktet att de skulle vara blodtörstande hund- och människoätande kamphundar, som går runt som tickande bomber. Vad gäller hur de som är lite mer intresserade uppfattar rasen, så är mina inte särskilt mycket mer annorlunda än andra staffar.

Varför valde du just denna ras?
De kriterier vi hade var att det skulle vara en hund i mer smidigare format än vi haft tidigare (dvs rottweiler) men ändå vara robust, vilja vara med på det mesta, en hund med stor personlighet, kärvänlig och relativt lite vall- jakt och vaktinstinkt som möjligt. Rasens charm gick inte att motstå!

Är det en frisk ras eller med många hälsoproblem? Om problem, vilka?
Det är inte den friskaste rasen, men inte heller en av de sjukaste. De problemen som finns är bland annat problem med leder och huden, där främst demodikos (demodex). Men även problem såsom allergier, epilepsi och annat förekommer men är inte lika vanligt. 

Bra/dåligt med rasen?
Vad som är bra eller dåligt är ju väldigt individuellt. Det jag tycker är positivt med rasen kan exempelvis någon annan tycka är mindre bra. Jag kan tänka mig att de som hälsar på här hemma kan tycka att de blir lite för på, så att säga. Ibland verkar de nästan vilja krypa under skinnet på den som hälsar på, då de är så enormt förtjusta i snudd på allt och alla. En nackdel är väl folks fördomar, mest på så vis att många faktiskt går miste om att hälsa på en ras som i mina ögon är en riktigt trevlig en. Vad som är bra med rasen är att den faktiskt är väldigt mångsidig! Den har inga problem att följa med på en vandringstur på fjället, den funkar till agility, lydnad, spår, ja you name it! Likväl som den utan större problem tar en slappardag i soffan och myser med familjen. Huvudsaken att den inte lämnas utanför.

Skällig/vaktig ras?
Den är inte lika vaktig som exempelvis cane corso eller liknande typ av hund. Däremot larmar de ofta om någon är vid dörren. Mina två brukar kunna boffa till ett par gånger om det förs ett rejält väsen i trappuppgången, eller ett snabbt boff följt av att de springer till dörren när brevbäraren är på ingång. Särskilt skällig upplever inte jag att de är, däremot har de en helt del andra ljud för sig. Tiken här hemma skäller sällan och hanen skäller oftast när vi håller på med exempelvis godissök och han är riktigt uppspelt.

Reserverad ras?
Enligt mig - absolut inte! Snarare tvärtom. Det är väldigt få människor som mina två inte vill hälsa på, på gott och ont. Så det är absolut en träningssak redan från valpstadiet, om man får en sån som verkligen vill hälsa på allt och alla man möter.

Populär ras?
Faktum är att Staffordshire bullterriern gick om Jack russeln under 2012, som den mest registrerade terrier-rasen. Vilket jag definitivt tolkar som att den blir mer och mer populär. Det kommer även upp mer och mer annonser med staffar och jag börjar se fler runtomkring.

**Bäst som ensamhund eller familjehund?
**Den är mer familjehund på det viset att den inte enbart tyr sig till en person i hushållet. Överlag fungerar staffen bra i en familj och brukar kunna vara lite extra förtjusta i barn. Även om det såklart alltid finns undantag.

**Bra nybörjarhund?
**Det beror på tycker jag. Är man väl påläst och rasen och kan ge vad den behöver, ser jag inga direkta hinder från att ha en som första hund. Däremot är det inte alla som passar ihop med rasen. För även om den har ett hjärta av guld så kan man inte helt ignorera dens ursprung och det faktum att vissa individer kan ha problem med hundar av samma kön. 

**Vad krävs av ägaren för att få en stabil och glad hund av just denna ras?
**Konsekvens, en stor portion tålamod, humor, kärlek och aktivering.

**Hur mycket kostar i genomsnitt denna ras från seriös uppfödare?
**De flesta kostar ungefär 12-14 000 kr, men vissa kan kosta lite mindre eller lite mer.

**Hur mycket aktiverar du din hund varje dag, och hur?
**När det kommer till hanen är han väldigt förtjust i sök och då främst godissök på "sitt" fält. Kommer nu även att börja med sök/spår i lägenheten, där han kommer få lära sig sniffa rätt på olika föremål. Tiken tycker också godissök är roligt, men hon är mer för trick och där det är lite fart. Hon och jag ska bege oss ut på inlines och även jogga ihop. Försöker hitta bra ställen som är relativt ostörda där vi kan hålla på med lite god parkour för nöjes skull. Vi har lite funderingar på att börja med freestyle tillsammans. Vilken form av aktivering och hur mycket varierar från dag till dag och anpassas efter vad som behövs helt enkelt.

**Berätta lite kort om din hund:
**Grim är en 4 år gammal hane, ganska enveten i sitt sätt och jag brukar skoja om att han egentligen skulle hetat Alfons. För han verkar alltid säga "jag ska bara…" när man ropar på honom. Harmlös och gör inte en fluga förnär. Tyvärr har han haft lite otur vad gäller hälsan, med både lokal juvenil demodex (läkte ut när han var året) och nu även klokapselavlossning. Det bröt ut i slutet på oktober, fick diagnos i november och sen lugnade det ner sig i slutet på december/början på januari. Alltid fungerat bra med smådjur och en av hans bästa kompisar var en guldhamster jag hade som hette Arthur. Grim har en stor arsenal av ljud och har alltid haft, vilket folk vi möter ofta blir både förvånade över samt skrattar gott åt.

Evi är en snart 3 år gammal tik, väldigt lyhörd och en ganska känslig fröken som lätt tar åt sig (på gott och ont). Föredrar sin matte framför husse. Kan bli lite väl intensiv när hon hälsar på folk, trots försök att träna bort det. Numer verkat hon utse sig till blivande vapendragare åt vår son. Inte fullt lika pratglad som Grim utan är den mer tysta sorten.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Megapixxeln
4/27/14, 8:14 PM
#3

#2 Tack ! 🙂

Upp till toppen
Annons: