Annons:
Etikettavel-och-genetik
Läst 1434 ggr
[TeamGolden]
6/6/14, 11:50 PM

Red nose

kollade runt lite på blocket och föll in på en sockersöt liten bullhunds blandning såg ut som pitbull mestadels men kan ha haft amstaff eller liknande i sig. 
Det fick mig att tänka på att nån en gång sa till mig att amstaffs inte kan ha red nose om de inte har pitbull i sig (från rednose gener då förmodar jag) är detta sant? 

Isåfall kom jag och tänka på alla dem som säger att det inte finns pitbullblandingar i sverige då folk tydligen inte hade det intresset….

Annons:
Mischa
6/7/14, 3:15 PM
#1

I teorin så skulle en amstaff mycket väl kunna vara rednose eftersom rasen stammar helt och hållet från apbt.

Rasstandarden för American staffordshire terrier tillåter däremot inte hundar med röda nosspeglar så oönskade färger har ju selektivt gallrats ut, det krävs i huvudsak dubbel uppsättning av anlaget för ex. leverfärgat för att det ens skall finnas en chans att avkomman får det.

Pitbullblandningar existerar, men man kan många gånger fråga sig hur nära inpå som "pitbullblodet" verkligen finns.

För i dagsläget så är ju många av dessa amstaff/pitbullkorsningar avkommor från flertalet generationer av hundar med okänd härstamning, och eftersom vissa färger/utseende premieras även bland blandraser så är det inte så konstigt att hundar med röda nosar har blivit allt vanligare.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: