Annons:
Etikettdebatt-och-diskussion
Läst 3118 ggr
ratuoi
2014-06-26 21:55

Bullterrier

Min bror har alltid sagt att om han skaffar hund, så vill han ha en Bullterrier. Jag har planer på att eventuellt köpa en Bullterrier till honom, i present, men skulle gärna vilja veta lite mer om rasen så att jag kan försäkra mig om att det är rätt hund för honom.

Så, alla som har/haft eller träffat en Bullterrier, dela gärna med er av hur er bild och uppfattning kring Bullterriern ser ut. 🙂

Medarbetare på Social fobi iFokus

Annons:
Nikkis
2014-06-26 23:50
#1

Hur gammal är din bror? Är han påläst om rasen? För om hunden är ämnad att bli hans så är det han som ska ta reda på om det är en hund för honom i första hand.

För det första så är det en bra start att gå in på www.skk.se och läsa om rasen där, likaså på rasklubbens hemsida http://www.svbtk.com/site/ finns det massor med matnyttig information, valphänvisning och uppfödarlistor. (Dock är inte alla uppfödare med i rasklubben, det betyder inte att man är oseriös för det.)

Det finns också två varianter av bullterrier, en standard och en miniatyr.

Lite allmänt om rasen, enligt min personliga uppfattning och erfarenhet, är att det är en otroligt käck, robust och livlig hund. Det är en pansarvagn helt enkelt, men en väldigt atletisk sådan.
Dom är väldigt envisa och dom har egna åsikter - dom håller liksom inte alltid med en i allt och många kanske ser dom som "tröga och olydiga". 
Tvärtom säger jag (efter att ha ägt brukshundar och tränat och tävlat, så jag är liksom van vid hundar som lyder minsta lilla vink) så är det otroligt smarta hundar!
Jag kan verkligen se hur min tik tänker och hur hon fattar ett beslut, och jag kan oftast också se VAD hennes beslut blir och då gäller det för mig att ligga steget före.
T ex om jag kallar in så är det inte alltid så självklart att komma in direkt om hon är uppe i lite viktigare grejer i hennes ögon, eller att inte äta det där bananskalet som ligger på marken ute. ;)
Det där om att en bullterrier gör inget om den själv inte ser en personlig vinning i det stämmer otroligt väl.
Just den biten är en aktuell diskussion jag har med min unghund, ibland är livet tråkigt och man bara ska göra som matte säger för sitt eget bästa.
Men dom hänger gärna med på det mesta som erbjuds men kan utan problem lata sig i soffan framför TV:n  medan du käkar chips, men bara om du delar med dig!

Men dom är samtidigt hur roliga som helst att ha att göra med. Är du lite otränad så är inte det ett problem, sex-packet för beach 2015 är fixat, för du kommer att skratta - mycket, ofta och länge!

Jag tycker väl lite spontant sådär att man kanske inte ska vara så otroligt seriös själv och vara en prestige människa om man ska ha en bullterrier, man bör också ha ett gott tålamod och mycket humor.
Dom är också väldigt uppmärksamhets krävande och kelgrisar nummer ett, att ligga nära är liksom en underdrift, att ligga på matte eller husse däremot - det är top notch för en bullterrier!

Rent hälsomässigt så har rasen tyvärr en hel del sjukdomar som man bör passa sig för. Mer om dom kan du läsa på rasklubbens sida, där finns allt som är bra att veta skrivet.

Det här kommer låta lite tråkigt, men våga vara kritisk i val av uppfödare och ha krav på uppfödaren! Ta inte första bästa, lär känna lite folk - hör dig för, kontakta tidigare valpköpare osv.
Fråga också jobbiga frågor såsom hur uppfödaren ser på vissa sjukdomar (t ex demodex-en åkomma ALLT för många tyvärr myglar med!!!) och vad som kommit upp i tidigare kullar/individer.

För INGEN är perfekt eller felfri och garantier har man aldrig trots god avel. Det kan alltså skita sig för den bästa, och det är något som vettiga och seriösa uppfödare erkänner.
Du kommer alltså märka rätt snabbt vem som är ärlig eller inte. Den som lovar guld och gröna skogar eller undviker att svara på ett vettigt sett skulle få mina varningsklockor att ringa. Tänk att personen ska så gott som dela dina egna värderingar i god avel, för du ska trots allt sponsra den här uppfödaren och det går inte att undgå att din hund blir en vandrande reklampelare för uppfödaren.

På rasklubben står det också mer om de hälsointygen föräldradjuren måste ha godkända innan parning, det är hjärta, njurar och hud.
Ögon är en viktig fråga också, numer vet man genom vilken kombination man gör om avkommorna är PLL free eller carrier. Annars finns det DNA test för det.

Nu vet jag inte vart i landet ni bor, men i början på Aug (första helgen) så kommer det vara årets stora bullefest på Vilsta i Eskilstuna, rasklubbens stora rasspecial!
Tre dagar, "alla" kommer vara där, så det kan vara en god grej att åka iväg på, träffa flera hundar ur rasen, likaså uppfödare och ägare. :)

Hmm… Jag tror nog att jag fick med det mesta. Säkert glömt något men det fyller jag eller någon annan på det i efterhand. :)

Bullemor
2014-06-27 11:15
#2

Tror verkligen att du fick med det mesta Nikkis.   Håller med om allt, och kan möjligen tillägga att rasklubben även har "faddrar". Dvs Bullterrierägare man kan hälsa på och ställa frågor till innan man bestämmer sig för om det är rätt ras eller ej. Lista på dess personer finns på klubbens hemsida.

Vill också påpeka att jag tror att det blir svårt att köpa en valp i present.  Uppfödare vill träffa den blivande ägaren, och skulle inte sälja iväg till ett "ombud". I alla fall ingen seriös uppfödare!

  Att skaffa Bullterrier kan vara det bästa, eller sämsta beslut man tar.

 Dom är lite speciella och kräver konsekventa ägare med stort tålamod och en stor portion humor. Är man inte redo för den utmaningen så är det bättre man avstår.

Upp till toppen
Annons: