Annons:
Etikettraser
Läst 13826 ggr
Levijo
2015-01-09 22:36

American Bully

Jag är jättesugen på att ev. skaffa en american bully i framtiden. Har pratat med ägare, uppfödare och andra intresserade, men skulle vara kul att se om någon här har en sådan. 

Sen har jag lite svårt att välja storlek. Jag tycker att många pockets har så fula framben, vissa ser nästan ut som ett mcdonalds-M. Men jag tror jag föredrar den storleken över XL ändå. Standard är min favorit. Vad tycker ni?

Annons:
thenameless
2015-01-09 22:42
#1

När jag var barn skaffade  man kniv eller tårgas el, dyl, Men tiderna förändras

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

molam
2015-01-09 22:50
#2

#1 Varför tror alla Att bullhundar är nå Vapen för att döda`? Bullhundar är inga mördar maskiner

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

molam
2015-01-09 22:51
#3

TS Fö så måste du ju välja själv vilken storlek du skulle kunna tänka dig och du får tänka på vad dom behöver, Det behöver ju olika utrymme olika mycket motion och aktivering och dylikt

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Levijo
2015-01-09 23:13
#4

#1 Haha what. En Bully ska ju vara en typ amstaff/staffe/"pitbull" utan gameness. lol

#3 Jodå, självklart ;) Menade mest vilken storlek andra föredrog. 🙂

oh-la
2015-01-09 23:26
#5

#1,tänk på att Bullyn inte har någon direkt avelsstruktus,och det är mycket inblandning av både staffe och amstaff i hundarna. gameness, kan du förklara det mer? är det frånvaro av kamplust? för det är en egenskap som jag skulle säga är ganska trevlig att ha hos en hund, oavsett ras. med kamplust får du både ett lätt sätt att belöna och en hund med lite go. kamplust ärinte stridslust eller vilja att slåss. 

om det handlar om vilja att slåss kan man ju säga att staffen inte har avlats för att slåss på 200 år,och amstaffen är en ras där man aktivt försökt få ner det reaktiva. bullyn är en blandning av just dessa hundar, så jag förstårinte hur den skulle kunnaskilja så mycket från en amstaff/staff i lynnet. amstaff och staff verkar fortfarande blandas in i bullyn i sverige idag.

sedan tycker jag det verkar riktigt lurigt när en "rasklubb" menar på att rasen inte har några sjukdomar. de raser man blandat in ärkända för att ha problem med både hud och leder. 

den svenska bullyn verkar inte vara riktigt så extrem som vissa amerikanska linjer, men jag skulle verkligen hållamig borta från de mer extrema. sedan ser jag inte vad bullyn har som man inte får hos en staff eller amstaff i sverige idag. plus att de raserna hälsotestas. verkar inte vara en bullyuppfödare i sverige idag som röntgar sina hundar.

Levijo
2015-01-09 23:33
#6

#5 I stort sett alla bully-uppfödare i Sverige röntgar och hälsotestar alla sina hundar innan de börjar ta valpar efter dem, till skillnad från amerikanska uppfödarna. 

Men nej, de svenska är inte alls så extrema som de amerikanska (som tur är. Gillar INTE de med så extremt överdrivna vinklar eller vad man ska kalla det.. Mcdonalds-M:en typ)

Annons:
Waymore_Hoss
2015-01-10 12:34
#7

#4

Gameness är ointressant för en vanlig hundägare av den anledningen att egenskapen enbart syns i hundkamp i dess mest extrema stadier. Amstaff har f ö aldrig varit en ras som förknippats med egenskapen utan den är förknippad med staffar och pitbulls.

#5

Har inte staffen avlats för att slåss med andra hundar på 200 år? En av rasens upphovsmän, Joe Mallen som ägde Ch Gentleman Jim, hade en "pit" under sin pub. En annan tidig inflytelserik avelshund dog efter de skador han ådrog sig efter badger drawing. I rasens tidiga dagar på 1930-talet fanns det alltså en utbredd kampavel. Denna tod återigen fart på 1960-talet på Irland i samband med badger drawing. Ur dessa hundar kom senare ett par linjer som används än idag för hundkamp. Många av dessa staffar har också importerats till Sverige.

Ixectrona
2015-01-13 16:10
#8

Alla Shar-Pei ser inte ut såhär:

Alla Napolitanska mastiffer ser inte ut såhär:

All Engelska bulldoggar ser inte ut såhär:

Och alla American bullys ser inte ut såhär:

På de här forumen (hundforum i Sverige överlag, vilket är varför jag övergett alla andra) är det helt enkelt ett motstånd mot "otraditionella" raser. Köper man något annat än en golden retriever, chihuahua eller schäfer så blir folk arga. (Nu överdriver jag, men generellt.)

Otypiska, "nya" raser på något sätt är det alltid något fel med tydligen.
De ska folk inte få äga.
Medan problem med gamla "traditionella" raser är man helt blinda mot några problem med.

Trist attityd.

molam
2015-01-13 17:24
#9

#8 Förstår precis vad du menar, och Golden Retriever som ska va "Perfekta" är också sönder avlade nu, dom är nu tunnor som rullar fram så kanske dags för folk att gnälla på dessa också, för hundens hälsa om inte annat, Labbarna lika så

Alla hundar är framtagna på ett eller annat sätt och vissa ser miffade ut tex som Bullyn i #8 men dom som ser ut sådär (Har jag för mig) är proppade med Steroider, men det betyder inte att deras valpar är proppade med Steroider och kommer därför inte se ut sådär.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Mischa
2015-01-14 11:08
#10

Bully intresserar mig inte personligen, men jag förstår att det finns människor som attraheras av dem. Det verkar vara en ganska kluven ras både till utseende (alla olika klasser) och åsikter om hur en Bully skall vara. Vissa dras till rasen för att kunna kombinera utseendet de söker med en bekvämare mentalitet medan andra verkar vilja framhäva sin ras (liksom inom många andra raser) som att de ska fungerar till allt.

≧◔◡◔≦

redstaryena
2015-01-18 23:53
#11

#8 tror inte att folk , här inne i alla fall motsätter sig rasen som sådan men om det inte finns ett regelverk eller kontroller för dessa uppfödare ( med tanke vilka raser som kombinerats ihopa och dess kända sjukdomar ) så är det klart att folk drar öronen åt sig.

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

redstaryena
2015-01-18 23:58
#12

Sen är det ju Bullyn vi pratar om och lite dumt om vi plötsligt började prata om Goldens . För det är jag övertygad om att det finns dom som gör! Hade jag gjort i alla fall, om jag varit intresserad utav en

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Levijo
2015-01-19 12:02
#13

#12 Förstår inte riktigt vad du menar med sista meningen. Kan du förtydliga?

Annons:
redstaryena
2015-01-19 12:26
#14

Aha glömde skriva. Det var riktat till både 8 och 9 . Och menade att folk visst kollar upp känd sjukdomar även hos en golden , om det är rasen man ska köpa😊

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Upp till toppen
Annons: