Annons:
Etikettraser
Läst 2151 ggr
Levijo
2015-03-02 19:49

rastips?

Jag har en mops just nu, och tycker att hon påminner om vissa bullhundar (typ vissa bulldogs) och skulle gärna vilja ha något liknande till nästa hund. Jag vill dock ha en så hälsosam ras som möjligt, och det behöver inte nödvändigtvis vara just bulldog (har tex varit inne på bully), men vill ha det temperamentet. 

Alltså en ganska lugn hund, men som har lite mer motivation till att arbeta, dock inget överdrivet - vill främst hålla på med fysiska sporter (dock inga hetsiga såsom agility), men enbart lätt mentalt, så ingen "för arbetsvillig" hund. 

Vet ni någon?

Annons:
NinniH
2015-03-02 21:11
#1

Rent temperamentsmässigt skulle en fransk bulldogg eventuellt kunna funka, men de tillhör ju inte de hälsosamma raserna tyvärr. Beroende på hur du menar med "för arbetsvillig" hund och lite mer specifikt vilka fysiska sporter, så skulle eventuellt en staffordshire bullterrier kunna funka. Men där styr nog individen. Jag tycker inte att staffen behöver jättehård mental aktivering, även om de såklart tycker om viss sådan. Vad gäller fysiska sporter så funkar de till de flesta, såsom weight pull, rallylydnad, viltspår etc. Staffen kan väl dock inte påstås vara en lugn hund överlag, utan är bra fart i när de kör igång.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Levijo
2015-03-02 21:50
#2

Hälsan faller lite på frallan tyvärr. Annars tycker jag om de som hundar.. Men har lite svårt för att gå med en hund som låter som den har andnöd (Den turen har min mops att hon inte har problem med sånt).

Det jag menar med för mycket arbetsvilja är alltså en hund som vill vara ute och arbeta asmycket, typ arbetsavlade raser. 

Sporterna jag tänker på: drag weight, flirt pole, spring pole. Det är främst det jag vill hålla på med och vill inte behöva hålla på med massor av saker utöver det. För det mentala vill jag bara göra enkla saker, såsom trickträning + shaping typ. Därför har jag funderat på bully. Det är ju typ den lugnaste av bullhundarna.

Alla säger helt olika om staffen, haha. Vissa säger att den är riktigt intensiv, andra en soffpotatis som måste släpas upp ur soffan x)

NinniH
2015-03-02 21:58
#3

#2: Tja, att alla säger olika beror lite på vilken typ av individ man får helt enkelt. 😛 Sen kan de vara lite både och också. Det finns vissa individer med en hel del energi som älskar att arbeta och sen finns det individer som mest tittar på en som om man vore dum i huvudet om man ber den arbeta. Men jag har inte upplevt någon som inte kan koppla av hemma och vara en riktig latmask stundtals. 🙂 Är det väder som inte passar staffens tycke, då blir den helt klart en soffpotatis som måste släpas upp ur soffan. 😎 Men soffpotatis som ras - absolut inte! Inte heller är den riktigt intensiv. 🙂


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Levijo
2015-03-02 22:04
#4

Tror du en staffe skulle passa till det jag vill göra då? Eller erbjuder jag för lite för att en staffe skulle må bra hos mig?

NinniH
2015-03-02 22:12
#5

#4: Tja, mina två arbetar i princip ingenting mer än tricks och godissök just nu, i övrigt enbart familjemedlemmar. Och dem går det ingen nöd på. Men det är väldigt individuellt.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Levijo
2015-03-03 08:38
#6

Självklart, men ska man endast tänka på individnivå är det ju nästan onödigt att leta ras öht :P 

En kennel som inriktar sig på utställning skulle nog passa då?

Annons:
oh-la
2015-03-03 13:12
#7

Jag har en sportavlad staffe, men jag tycker ändå att hon har en grym av och på knapp. Om vi ska ut och jobba, då ger hon allt, tränar vi intensivt en period jobbar hon för kung och fosterland. Just nu har jag börjat nytt jobb, så jag orkar inte så mycket mer än lite trixträning och promenader, och då är hon helnöjd med det, softar på soffan, busar själv med en leksak och gör sin grej. Man kan jobba med en staffe, och dom är många gånger snabba att komma igång, men vill man softa en dag eller fem är hon helnöjd med det också. Jag drar med min, kör nosework och tränar vardagslydnad och lite lydnadsmoment. Till sommaren är det tänkt att vi ska satsa på agility. Oavsett vad vi kört bjuder hon upp och jobbar. Tror faktiskt att du kan göra allt med en staffe :P

Levijo
2015-03-03 17:45
#8

Då ska jag nog leta efter någon staffekennel även fast de är i minsta laget storleksmässigt :P Har ni några tips på uppfödare? Eller ska man kanske vända sig utomlands? Tycker det är väldigt få staffar med bra hd-status och/eller bra armbågar

NinniH
2015-03-03 20:16
#9

#8: Om du är ute efter kennlar som HD/ED-röntgar, så ta en titt på Staffinfo. 🙂 För att få stå med där är kraven bland annat HD/ED-röntgade avelsdjur, liksom även känd L2HGA-status och ögonlyst.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Levijo
2015-03-03 20:31
#10

Tack! Hoppas det finns flera kennlar där med friröntgade hundar 👍

Mischa
2015-03-04 16:17
#11

http://friskstaffe.se/

Kan vara till hjälp.

≧◔◡◔≦

Upp till toppen
Annons: