Annons:
Etikettbet-ende
Läst 7098 ggr
Saaara
3/21/15, 11:05 AM

Amstaff temperament?

Hej!

Jag ska troligtvis få hem en liten Amstaff valp i sommar så jag har liten fråga =)

Hur är dom i temperamentet? Skälliga eller tysta? Hur mycket motion kräver dom?

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Annons:
Sealle
3/21/15, 11:15 AM
#1

… Är det inte sådant du borde tagit reda på INNAN du skaffar hund/väljer ras? 

Från SKK:
"AnvändningsområdeAmerican staffordshire terrier är en mycket social och trevlig familjehund, hos en familj som har den tid och det intresset som krävs för att uppfostra och tillfredställa den. Den fungerar även bra till t.ex. spår och lydnad.

Egenskaper / Mentalitet

Amstaffen ska vara stabil, glad, orädd och envis och utstråla livlighet, mod och självsäkerhet. En skygg eller rädd amstaff är mycket otypisk. Det är en väldigt social, nyfiken och förarvek hund och tycker därför om att vara med där det händer saker. Det är sällan den missar något som händer i omgivningen. Den har ett stort behov av närhet till människor. Rasen kan av en del uppfattas som påflugen och brötig. Rasen underkastar sig mycket sällan andra hundar.

Övrigt

En amstaff passar bäst hos en hundkunnig person. Den kräver en fast och konsekvent uppfostran. Att gå på kurs rekommenderas starkt. Med tanke på rasens bakgrund måste man som ägare vara extra ansvarsfull och visa stor hänsyn mot sin omgivning. Besök gärna rasklubbens webbplats för mer information.

http://www.skk.se/sv/kopahund/hundraser-valpkullar/american-staffordshire-terrier/

http://www.amstaffklubben.se/

neasfotografier
3/21/15, 11:19 AM
#2

Skulle säga att det är väldigt individuellt. Min bror har en amstaffmix kille på 3 år och han är tyst rent allmänt och brukar inte skälla så mycket om man leker. Då morrar han mest lekfullt, eller vi brukar säga att han låter som en gris - för det gör han!

De gångerna han skäller är när han tror att det kommer någon, han hör en ringklocka eller någon helt enkelt kommer. Han brukar "inbilla" sig att han hör saker och kopplar det till att någon kommer. För att vakta gör han så.
Rätt lugn hund i övrigt, var lite stressad (och är fortfarande) när han kom till min bror men blivit mycket lugnare.

Senaste tiden har min bror gått 1 mil nästan varje kväll med honom, ibland mer/mindre. Plus en massa lek ute någon gång om dagen och hjärngympa hemma.
Så jag skulle säga att de kräver rätt mycket, men är ingen expert. Och det beror väl kanske på hur hunden är individuellt. Alla hundar är olika, precis som människor. Man lär sig vad just sin hund behöver 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Saaara
3/21/15, 11:32 AM
#3

#1 Har kollat upp ganska mycket om just Amstaff men tänkte fråga dom som har en Amstaff själv. 

Tack för infon iaf och ska kika på länkarna. :)

#3 Åh, jag har ju själv haft en Amstaff mix innan och han var också ganska tystlåten av sej. Och han lät också som en gris ibland ;) hihi

Ja, jag antar att det är rätt individuellt det där. Förra vovven krävde inte riktigt så mycket motion. Han nöjde sej med kanske flera korta rundor varje dag :)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Wellcraft
3/22/15, 8:26 PM
#4

Amstaff kräver såväl mental som fysisk stimulans och värdefulla givande uppgifter i livet.
Jag skräms av att du ska ta hem en valp men inte vet det grundläggande om rasen innan.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Saaara
3/24/15, 2:02 PM
#5

#4 Hur ska jag veta om jag inte frågar? Valpen kommer i sommar så känner att jag har god tid på mej att lära mej allt jag kan om rasen. Undrar lite vad som får dej å tro att jag ska ta hem en valp utan att jag kan nått om Amstaffs? Vad jag vet är det inte sommar än iaf.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

vallhund
3/25/15, 1:37 PM
#6

Lämpligtvis tar man reda på sådant innan man väljer ras. Av din andra tråd framgår ganska tydligt att du inte har någon vidare koll.

http://blandrashundar.ifokus.se/discussions/54eb31c78e0e74122a000cbf-amstaffrottweiler-mix-sokes?discussions-1

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Saaara
3/25/15, 3:51 PM
#7

Nu känner jag att man kanske skulle skrivit lite mer och lite tydligare i mitt första inlägg så folk inte tar det som att jag skaffar en hund jag inte vet något om. 

Som sagt så har jag haft en Amstaff/rottis mix innan och han var väldigt lugn och snäll av sej. Han krävde inte alls mycket motion mer än en "vanlig" hund. Han vart underbar. Efter honom så bestämde jag mej för att om jag ska ha hund igen så ska det vara en Amstaff, Rottis eller en blandning av någon av dessa raser. Men jag kunde inte mycket om hundar överhuvudtaget om jag ska vara ärlig. Var först väldigt inne på Rottweiler men eftersom det är en bruksras så insåg jag till slut att den inte kommer få det den behöver av mej. 

Började sen läsa väldigt mycket om Amstaff och tyckte dens egenskaper passade mej mycket bättre eftersom det bland annat är en bra, social och trevlig familjehund vilket är viktigt för mej. Men sen vet jag också att Amstaffs kräver lite mer psykisk träning än fyskisk och det är jag beredd på.

Allt detta tog jag reda på innan jag bestämde mej för att skaffa en Amstaff valp. Har även tagit reda på allt jag kan om valpar samt vart inne på JBV sida och kollat upp lite olika regler/lagar som kan vara bra å veta när man har hund.

Ända anledningen att jag frågade här är för jag vill höra era personliga erfarenheter så jag kan lära mej ännu mer.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Saaara
3/26/15, 10:05 PM
#8

Såååå.. Vad har ni för personliga erfarenheter av rasen? :-)

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

vallhund
3/27/15, 1:39 AM
#9

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Saaara
3/27/15, 11:02 AM
#10

Tack ska fråga på inne på Amstaff.ifokus. Dom andra länkarna har jag redan kollat på.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Underbarn
5/31/15, 6:43 PM
#11

Lyssna inte på vad alla andra tycker. Du hinner lära dig. Jag skaffade en "amstaff" (ej SKK) som andrahund (nakenhund sen innan) och när jag ställde frågor här inne då var det många mothugg. Men idag ångrar jag det inte och har en fin ett åring, lydig, snäll och kan lätt slappa i soffan med kortare promenader flera dagar i rad utan att go bananas. Blir inte nå jobbig och tycker hon anpassar sig bra. När hon är ensam kan hon dra fram saker och tugga på allt men det blir bättre och bättre. Leker fint med alla olika hundar. Lekfull, social, vill göra rätt, skäller på andra hundar men annars inte särskilt skällig (tycker små terrier är värre, ättrig) vaktar familj/hushåll gör hon ju dock och det klart det är mycket arbete i jämförelse med tex mina små sällskapshundar. men värt det för hon är fantastisk och nu vill jag inte ha något annat än bullhund. Hon blir uttråkad på vanliga promenader (börjar tex gnälla) så hon vill alltid göra något, tex kasta pinne, leka med en kompis, dragkamp osv) hon går lös i skogen med mig jämt (jag tycker inte om koppelpromenader) Har var dock osäker som valp och vissa beteenden gick över genom att ignorera och förstärka det positiva istället. hade alltid godis i fickan och berömde när hon sökte kontakt osv. Lycka till

Saaara
6/1/15, 7:08 PM
#12

#11 Ja, som jag tänkte då. Tror det finns mycket svårare raser att välja än Amstaff. Din hund låter ju som en hund som inte kräver sådär överdrivet mycket ändå, men klart kan tänka mej att det är skillnad ändå om man jämför med dom andra du sa du hade.

Gick du några valpkurser eller så med henne? 🙂

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Underbarn
6/2/15, 12:53 AM
#13

#12 jag gick inga kurser. Däremot mkt social träning första månaderna som satt en bra grund. Hon levde i en flock med tre andra hundar av olika kön och träffade nya hundar iaf ett par gånger i månaden av olika ras, storlek, kön och ålder. Kanske därför hon fungerar så bra med andra hundar idag. Dock vaktar hon matskålen och där har jag tränat en hel del. Tex att hon inte får äta om inte jag säger att det är ok (hos mig tex är matskålen bara fylld när hon ska äta och hon fick INTE gå fram och ta maten av min andra hund som var underlägsen, men hos min mamma är matskålen alltid fylld och där får alla hundar äta när dom vill - men inte hon) jag tog matskålen av henne ibland när hon åt för hon inte skulle bli aggressiv når man är nära maten, ibland gav jag extra mat samtidigt som hon åt så hon skulle se mig som positiv vid maten. Hon leker jätte fint med våran hund på 2 kg (hon väger över 20 kg) och hade stor respekt och försiktig nyfikenhet när våran andra tik fick valpar. Alla 5 valpar kunde vara på och hoppa, smaka och leka med henne och hon stod lugnt och bara titta :) En annan charmig sida hon visa som 4 månaders valp var när min ena hund låg sjuk och inte kunde röra sig, då tog hon vattenskålen i munnen och bar den till min sjuka hund så han fick dricka :')

Annons:
Saaara
6/2/15, 8:15 PM
#14

#13 Ajdå, okej, va tråkigt att hon vaktar matskålen. Hoppas träningen ger resultat då. :) Men aw, va fint att hon är så snäll mot andra hundar iaf. 

Nu kommer min lilla valp på Lördag och gjort en följetråd på blandrashundar.ifokus för dom som är nyfikna. 🙂

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

Whippet
7/17/15, 9:02 PM
#15

#5 Det är inte som att skaffa en hamster eller dylikt, det är en hundras vi snackar om, inget man tingar eller bestämmer sig för att köpa utan att ha kollat dess egenskaper och tänkt efter om du verkligen vill ha den här rasen.

I'm out Vilar huvudet i handen

Whippet
7/17/15, 9:20 PM
#16

Såg att du redan köpt en lite amstaff, verkar gå super! Jätte söt!  ❤️🐶

I'm out Vilar huvudet i handen

Upp till toppen
Annons: