Annons:
Etikettraser
Läst 1924 ggr
calendrium
10/3/15, 5:18 PM

Råd vid val av ras!

Det här inlägget blev långt, hoppas ni har tålamod :) Skriver ett kortfattat inlägg längst ner om ni inte orkar läsa allt. 

Om mig: Jag arbetar på hunddagis och jobbar med hundar hela dagarna. Jag drömmer om att skaffa egen hund men jag har inte bestämt mig än för vilken ras. 

Raser som exempelvis amstaff och engelsk staffe är de som ligger mig närmast om hjärtat eftersom jag älskar kamphundar(ja, jag väljer att benämna dem så, jag hoppas ni inte tar illa upp! Vill dock påpeka att jag självklart inte tänker inte ha hunden till att kampa med). 

Jag har fastnat för deras deras positiva energi(de är ju otroligt charmiga, knäppa hundar) samt deras arbetsvilja. Skulle vilja jag träna lite WP, springpole, kanske lydnad, spår mm. Målet kommer inte vara att tävla då det blir min första egna hund, jag vill helt enkelt ha roligt med hunden och arbeta tillsammans med den, om det går bra kan jag ju tänka på tävling också men främst vill jag dela livet med en hund helt enkelt. 

Dock pendlar jag långt så när jag kommer hem är jag trött. Jag vill arbeta med min framtida hund, men jag går flera långpromenader om dagen på mitt jobb så jag ganska mätt på att aktivera hundar och vill vila när jag kommer hem. 

Jag tror på filosofin att vardagen med hund ska vara rolig så när jag varit hundvakt har jag aktiverat  dem i vardagen på olika sätt, men några superpromenader och arbetspass i skogen vet jag inte om jag orkar med - iallafall inte varje dag utan isåfall blir det på helgerna. 

Hur upplever ni andra amstaff  och hur är vardagen med dem? Kryper det i benen om de inte får ut och aktivera sig? 

Vi har haft några på dagis och överlag älskar jag dem, men jag känner inte så många privat så jag har inte riktigt fått någon helhetsbild av dem. Frågan  för mig är just det med aktivering. Jag läste en beskrivning där de beskrev amstaffen som en aktiv bruksras men det är inte riktigt det intrycket jag fått när jag träffat dem och en bruksras känns som lite väl mycket jobb för mig just nu. 

Vill inte skaffa en hund och sedan känna att det blir ett tvång att ständigt ständigt aktivera. 

Har tidigare passat en fransk bulldog  som kändes "okej" även om den jag passade var lite väl slö.. 

Rent mentalt tror jag ju att om man aktiverar man dem från tidig ålder kan man få en ganska rolig hund. Men då är ju kruxet deras hälsa. Vill ju absolut inte ha en sjuk hund som får problem med höfter, rygg och andning mm som ju frallan har. Det tar emot rejält att köpa en hund som har anlag för mycket sjukdomar. Jag misstänker att de inte orkar så mycket just pga sina andningsproblem :/ 

Så vad gör jag då? Jo jag tänkte att jag vänder mig hit för lite tips och råd, ni som har dessa hundar själv och är hundkunniga. Någon som har några förslag/tankar? Jag har kikat på hundar från "hundar utan hem" och jag kan tänka mig en blandras men jag vill gärna veta vad jag får för hund innan sas.  Jag har också kollat på dogos och molosserraser och gillar dem med men de är ju inte lika vanliga så jag har inte träffat så många. 

Är det kanske någon annan som arbetar på dagis här? Orkar ni ta er ut i skogen  med era hundar efter jobbet trots att ni varit ute med hundar hela dagen? Jag skulle nog tycka det var jättekul, men frågan är det blir i längden. Jag pendlar långt som sagt och behöver vila på helgen. Men det kanske är en vanegrej? Egentligen vore det nog bra för mig att röra mig mer när jag är ledig också och troligtvis kommer jag tycka det är väldigt roligt, men jag behöver som sagt vila också.. Vill bara inte att jag tröttnar och att det går ut över hunden liksom, för även om jag tycker det är väldigt roligt så ska det ju funka i min vardag också. 

Vill bara ha lite råd här från er som haft egna hundar och dessa raser! Ett köp är ännu inte aktuellt innan jag övertalat sambon… eller bytt karl ;)   

Längtar dock enormt efter att få skaffa en egen hund och är medlem i många grupper på facebook, jag blir imponerad av de som verkligen arbetar med sina hundar och kör hårt på aktivering genom weightpull mm - det verkar rentutsagt skitkul, men frågan är som sagt hur mycket man orkar med själv. Det är också min första egna hund så jag vill bara ha lite allmän guidning. 

Kortfattat: Jag vill skaffa hund, jag arbetar på hunddagis så jag "kan hund" men jag har aldrig haft en egen. Jag är van att vila på min lediga tid förutom viss lugnare träning, därför har jag svårt att bestämma mig för ras. 

Jag har verkligen fastnat för bullhundar och jag vill jag ha en hund jag kan jobba och träna med, samtidigt är jag rätt trött efter arbetet, så jag är lite kluven inför rasval. Vill ha en hund som gillar att jobba och hitta på saker, samtidigt som den kan tänka sig att slöa i soffan en helg också, och jag har ffa fastnat för alla dessa fina bull/kamp/molosser/muskelhundsraser. 

Jag vore väldigt tacksam över lite tips, råd och tankar ifrån er :)

Annons:
NinniH
10/6/15, 8:22 AM
#1

Jag har själv ingen erfarenhet utav amstaff, men äger däremot två staffar. Det varierar väldigt mycket inom rasen vad gäller aktiveringsbehov. Vissa klättrar väldigt fort på väggarna om de inte får något att göra, andra är rena soffpotatisar och sen allt däremellan. Mina två är mer åt soffpotatis-hållet och är nöjda bara de får vara med, oavsett vad vi hittar på (mestadels i alla fall).

Själv jobbar jag inom vården och det blir mycket gående under en arbetsdag, så när jag är ledig tar jag det gärna lugnt vissa delar av dagen. Men lugnt för mig kan ändå innebära att hundarna blir nöjda. En promenad i skogen med lite balansövningar eller godissök är något de älskar!


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

vallhund
10/9/15, 9:33 AM
#2

Själv kallar jag dem muskelhundar. Själv benämner jag rasnamnen amstaff o staffe, eller staffordshire bulldozer. Engelsk staffe finns det ingen ras som heter.

Båda raserna finns i mer utpräglade bruksvarianter. I Finland klassas amstaff som brukshund. Här i Sverige har du Capa Tosta som avlar på arbetande amstaffs. Luss/Lussebullen (på vovve.net) har avlat på arbetande staffar efter tik från Ballstaff.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Dyrendahl
10/9/15, 10:01 AM
#3

Långt svar och helt på egna erfarenheter! Vår familj har haft amstaff, har nu am. bulldogg och bullterrier. Nära kompisar har haft andra raserna inom de områden (pitbull, fransk bulldogg). Dock betyder detta att det är kanske bara en hund inom vissa raser som jag har erfarenhet av, men här är lite min uppfattning:

Amstaff: väldigt mycket energi! Vår tik var väluppfostrad så i äldre dar var det inget större problem med klättring på väggar. Hon älskade när man kastade pinnar och kunde springa tills hon spyde, hittade hon inte rätt pinne tog hon med sig en ny tillbaka som man fick kasta. Pappa motionerade mycket med henne, köpte sele som vi hade vikter i för att lyckas trötta ut henne.

Sen staffe, pitbull och bullterrier skulle jag säga är liknande, pitbull är väl lite mer energi (generellt) och bullterrier (har dock bara en valp) verkar vara mycket terrier!

Fransk bulldogg, ganska lat och envis, ingen som passar dig jättebra skulle jag säga.

Am. bulldogg, ligger mig nära hjärtat. Vi har haft flera, några hanar har varit ganska lata/sega. Alla har älskat långpromenader i skogen, weightpull etc. och sedan ligga och chilla i soffan, klarat sig flera dagar utan mycket motion, ända från att de var valpar. Vissa har dock haft mer energi, vår nuvarande tik älskar att leka, springa, långpromenader etc. hon hade mer energi som valp men nu (6år gammal) och de senaste åren har hon också insett att soffan är oerhört skön och gillar inte att gå långpromenader flera dagar i rad. Skillnad även i psyke, de lugnare är inte lika ivriga att lära sig massa trix men vår tiks mamma var en riktig cirkushund! Dock ganska vanligt med inavel (köp alltid med stamtavla!) detta har resulterat i att många har dåliga höfter. Finns bully=kort nos och standard=längre nos, skulle nog rekommendera standard för dig!

Det är svårt att välja ras, för det skiljer sig så mellan hundarna! Vissa säger t.ex. att schäfer behöver timtals med träning, sen säger kompisen att deras schäfer ligger mest på soffan och chillar och vill inte alls ha timtals med träning. Det är lite av ett lotteri som du säkert vet (kan tänka mig flera hundar av samma ras kommit och gått på hunddagiset och varit som från olika världar!). Min generella uppfattning är dock att hunden anpassar sig om du ger den måttligt med träning och mentalaktivering och konsekvent uppfostran.

Lycka till!

Ha en bäst dag!

Tea2
12/1/15, 8:22 PM
#4

Så som jag har uppfattat det så har amstaffar mer energi än staffar så om du inte orkar gå på dagarna så kanske en staffe är bättre? :)

Wellcraft
12/9/15, 4:31 PM
#5

#2 Mig veterligen finns det inte heller någon ras som heter "staffordshire bulldozer".

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

[Majbot]
1/9/16, 12:13 PM
#6

Har direkt erfarenhet av staffen, indirekt av amstaff. Men har du aldrig haft hund innan så skulle jag inte rekommendera att ta dig an en bullhund, om du inte vill lägga en del tid på aktivering. Har sett många som äter upp soffor och sängar när de inte får använda huvudet på ett  tag :P Generellt kräver de oerhört mycket tålamod från ägaren och mycket jobb, ovanpå allt så har de ju ett jäkla rykte som en inte vill göda mer 😐 i vilket fall så kräver de aktivering, märks tydligt när de är uttråkade 😛

Fick min första erfarenhet av familjehunden, en coton de tulear. Ettrig men inte alls envis och smart som terriers. Min första egna hund var en Jack Russell. Jäklar vilken utmaning säger jag bara haha, men med mycket tålamod i kombination med att ständigt läsa på om allt om vovvar, och våga testa olika metoder med hunden så har jag idag en samlad(inte alls ettrig, bjäbbig, "all over the place" som många har fördomar om att jack russells är), glad och framåt russell. Staffen skaffade jag två år senare, så idag är staffen typ 9 månader och min russell 3 i mars.

Jag säger inte att det är omöjligt att ha en staffe/amstaff/annan bullhund som första hund men jag skulle absolut inte rekommendera det. De är väldigt speciella och speciellt bullterrier lever verkligen sitt egna lilla liv, envis som en åsna haha(finns garanterat individer som inte är så). Mitt tips är att skaffa en lättare ras först och få kött på benen 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: