Annons:
Etikettallmänt
Läst 1296 ggr
Ragd0ll
2/25/16, 2:43 PM

Staff BT uppfödare som endast avlar på A/B hundar

Min fråga är vilka uppfödare av Staffar är de mest seriösa när det gäller hälsotester osv. Många verkar avla på C-leder vilket inte känns okej. 

Tips?

Annons:
NinniH
2/25/16, 3:20 PM
#1

Vilka som är mest seriösa beror helt på vad man söker. Är det uppfödare som har känd HD-status på sina avelsdjur och oftast avlar på A/B, då får man kika på sidan Staffinfo. Tyvärr har rasklubben i nuläget inget krav på känd HD-status på avelsdjuren.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ragd0ll
2/25/16, 3:35 PM
#2

#1 Ja, det är just hälsotester, känd HD-status osv jag tänkte på… Har varit inne på Staffinfo men många som finns med där verkar avlar på C/vissa D tom.. Dessutom verkar verkar flera hemsidor vara borttagna, vet inte om det beror på att verksamheten inte finns längre.. Sist jag kollade på Staffar var för ca 3-4 år sedan och det känns som att mycket har förändrats just när det kommer till vilka som föder upp…

Vad tycker ni? Är det okej att avla på C-resultat?

NinniH
2/25/16, 4:29 PM
#3

Då måste jag missat när jag kollat, men när jag kikade senast såg jag definitivt ingen som avlade på D-höfter av de som står med där.

Gällande att avla på C-höfter så beror det på. Dels hur ledstatistiken ser ut i resten av släkten och dels vilka övriga kvaliteter som hunden har. Men det ska alltid kombineras med A/B-höft och den ska definitivt vara ED u.a. Däremot tycker ju jag att det är att föredra att avla på A/B.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ragd0ll
2/25/16, 4:56 PM
#4

När tog SSBTK bort krav på känd ledstatus för valp- och avelshane?

NinniH
2/26/16, 7:44 AM
#5

#4: Jag kommer inte ihåg exakt årtal, men något år eller två sen i alla fall.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ragd0ll
2/26/16, 4:45 PM
#6

Detta var verkligen inget bra beslut känner jag spontant, varför valde dom att göra detta?

Annons:
NinniH
2/26/16, 5:34 PM
#7

#6: Nä, jag och flera med mig tycker inte heller att det var något särskilt bra beslut. Om jag inte minns fel var det bland annat snack om att det blev svårare att ex ha/låna utländsk hane, eftersom det ju utomlands sällan röntgas (beroende på land såklart). Och sen var det säkert fler argument som jag inte kommer ihåg. Nu har det blivit personer invalda i styrelsen som jag vet är förespråkare för just känd HD-status på avelsdjuren, så vi får se om det blir några ändringar där eller inte.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Ragd0ll
2/27/16, 11:38 PM
#8

Vi får hoppas på att det blir en ändring på detta! Kan man typ skicka ett mail till någon eller finns det kanske nån namninsamling att skriva under för att beslutet ska ändras tillbaka?

NinniH
2/28/16, 6:45 AM
#9

#8: Det har skickats motion till årsmöte förut, så det är väl om man skriver en sån. Men sen är det ju upp till alla medlemmar som medverkar på årsmötet att rösta.


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

Frida2011
3/1/16, 7:05 AM
#10

De kullar som annonseras på Staffinfo är endast efter hundar där föräldrarna har felfria höfter o armbågar. De sidor som är uppfödarnas skickar de själva in info om sin avel till mig , sen om de lägger ner hemsidor eller uppfödning o inte avregistrerar hos mig kan det bli så att deras sida på Staffinfo är inaktuell. Matheriz kennel avlar på hundar m bra resultat, väntar en kull i vår.

Ragd0ll
3/1/16, 8:40 PM
#11

#10 Räknas C-höfter som felfria?

thea_thea
3/1/16, 8:44 PM
#12

#11 Nej.

Ragd0ll
3/1/16, 10:37 PM
#13

# 11 Men då är det något som inte stämmer.. 

http://staffinfo.se/index_kennelsidan.htm Där har vi HD - C

Där har Staffjoy's Royal Questina "Gunnel" HD-C ?

Annons:
Ragd0ll
3/1/16, 10:53 PM
#14

Har faktiskt hitta flera HD-C på staffinfo.se.. 😐

Frida2011
3/2/16, 1:32 PM
#15

Finns inga med HD C under valpannonserna där kravet är fria höfter o armbågar. För att ha sin kennel med på sidan krävs att man har KÄND status på sina avelshundar, inte att de är UA. Men som sagt, för valpannonsering är kraven högre. Dock är mina krav mkt högre än rasklubbens

Frida2011
3/2/16, 1:36 PM
#16

REGLER FÖR ATT FINNAS MED PÅ STAFFINFO:
VIKTIG INFO!
Jag kommer from februari 2012 endast lägga ut uppfödare som 

från det datum de anmäler sin sida hit för publicering

testar sina avelshundar för HD, ED, L2Hga samt ögonlyser dem före avel.

Det är aldrig för sent att tänka om och börja testa sina avelshundar,

även om man ej gjort det förut -bättre sent än aldrig… 

Sidan vänder sig främst till Svenska uppfödare, men även övriga i Norden 

är naturligtvis välkomna att anmäla sin sida om de uppfyller kraven.

ANLEDNINGEN TILL FOKUS PÅ HD,ED,L2-HGA SAMT ÖGON ÄR ATT DE ÄR

TESTER MAN FÅR DOKUMENT PÅ. EP OCH HUD/ALLERGI,MENTALITET ÄR MINST LIKA VIKTIGT

ATT TÄNKA PÅ FÖRE AVEL, MEN DÄR FINNS DET I DAGSLÄGET INGA TESTER SOM KAN 

FRIA HUNDAR, UTAN UPPFÖDAREN MÅSTE VARA ÄRLIG OCH ANVÄNDA SUNT FÖRNUFT.

Trots att alla tester som går att göra gjorts, och resultaten är OK

finns tyvärr aldrig några garantier för att avkommorna ska bli friska, eller "snygga".

Avel är lite av ett lotteri, men har man testat för det som finns att testa för,

och undviker att använda djur som drabbats -eller har nära släktingar som drabbats- 

av någon ärftlig sjukdom, så har man som uppfödare gjort så mycket man kan för att få friska valpar.

N.B. att det finns uppfödare som uppfyller mina krav men som valt att ej vara med på sidan.

Ni - som vill -  är varmt välkomna att anmäla er kennel

GÄLLER ENDAST DE VARS UPPFÖDNING FÖLJER KRAVEN NEDAN

Information till uppfödare:

Krav för gratis annonsering med egen kennelsida på staffinfo.se

Föräldradjuren till valpar som föds hos Er from anmälningsdatumet skall i huvudsak* ha:

1. KÄND HD-status*

2. KÄND ED-status*

3. KÄND L2HGA–status

4. Ögonlysts (som vuxen)

*officiell ledstatus på föräldradjur registrerade i Norden 

För hundar registrerade utanför Norden finns ej krav på ledstatus även om det är önskvärt

*enstaka undantag från något av de 4 kraven kan godtas, om man i övrigt huvudsakligen avlar/avlat på testade hundar.

Vid anmälan för publicering på uppfödarsidan vill jag ha: 

ev. Kennelnamn, Ert namn, telefonnummer,emailadress och ev. hemsideadress.

En presentation (text) av Er verksamhet i korthet.

Några bilder på de avelsdjur ni har i dagsläget (inkl deras hälsostatus)

Övriga bilder ni önskar ha med (hemsidesbanner, tidigare uppfödda etc)

För annonsering av valpkullar och avelshanar är reglerna oförändrade.

(= vissa krav på hälsostatusen)

Upp till toppen
Annons: