Annons:
Etikettraser
Läst 1732 ggr
Whitemouse
11/30/16, 9:51 AM

Bullterrier

Hej! Jag har sedan flera år tillbaka velat köpa en bullterrier, men precis som jag gör varje gång jag vill ta åt mig ansvaret över ett till liv så väntar jag tills jag känner mig 100% redo för det.  Så nu undrar jag om några här har en bullterrier? 

Har ni standard eller miniatyr och vad anser ni är skillnaden mellan dem förutom storleken? Har hört både det ena och det andra om skillnaden, t.ex. som att miniatyren är mer "terrierlik" och standarden är mer "bullig". När man är intresserad av att köpa en bullterrier, vad borde man tänka lite extra på? (Förutom det man alltid ska tänka på när man köper en hund då). Jag har inte planerat att skaffa en bulle än på ett bra tag eftersom jag vill ha det ordnat med hus, jobb, ekonomi och framförallt tid för en till hund :) Men man kan ju aldrig bli för rik på information :) Bifoga gärna bilder på era bullar om ni har några och berätta om ert bulleköp och hur ni tänkte/resonerade när ni skulle välja uppfödare och sånt :)

Annons:
Grapne
12/15/16, 10:18 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#1

Hejsan! Fantastisk ras som du är sugen på!

Här bor två standard bullterrier. Min ena tik är 9 år och den andra 1,5 år.
Jag tycker nog att miniatyrerna överlag är piggare, mer terrier om du så vill. Men min yngsta bulle har en helt annan energi än min äldsta så nog är det individuellt också :) Buffalo Bulls har jag valt att köpa ifrån. Hon har fina goa hundar och jag har en bra kontakt med henne! Tycker överlag att de flesta uppfödarna i Sverige är väldigt bra och seriösa! Några kanske jag inte skulle köpa ifrån men det beror helt och hållet på personlig kemi och har ingenting med uppfödningen i sig att göra :)

Whitemouse
12/15/16, 12:05 PM
#2

Tack för svar! Så härliga bilder du skickade med! 

Har faktiskt kikat lite på deras hemsida (och massa andra också).😃 Tycker de flesta verkar väldigt seriösa. 

Är lite fundersam också vilket kön man skulle välja när man bestämt sig för att köpa, tik eller hane..? Skulle du säga, utefter dina egna erfarenheter, att det är stor skillnad på tikar och hanar i rasen?   

Hur är de med andra djur, som katter och små hundar t.ex? Vet ju att det säkert är väldigt individuellt det med men ibland finns det ju ganska rastypiska egenskaper. :) 

Samt en liten fråga till. Vad ska man tänka på i uppfostran och träning med en bullterrier? Alla jag pratat med hittills säger att de är envisa som få och helt omöjliga att träna med. Även att de flesta är väldigt vilda och gärna massakrerar ens hem så fort man lämnar dem själva en liten stund. Är det någon sanning i det hela, att de är så svåra att träna och uppfostra?

Grapne
12/15/16, 12:56 PM
#3

Haha! Du talar med en av få i bullterriersverige som hävdar att de är väldigt bildbara ;) min äldsta är utbildad terapihund och den yngsta är på gång! Med henne kör jag också agility, parkour och mycket terräng! Mina hundars bästa polare är chihuahuaor och en fralla. Små hundar med andra ord. Det funkar jättebra men man måste vara med och styra upp lek för bullar förstår inte hur hårt de busar! De funkar fint med katter också men samma sak där, styr upp så att de inte ser det som en lek att jaga katten. Jag vet en som har bulle, kanin och råttor ihop och dr sover ihop till och med! :) Det här med att de skulle förstöra ens hem… ja, om man låter dem. Jag tror att de hundar som riven hem är hundar som fått för lite ensamhetsträning och sysselsättning. Har själv aldrig haft problem med det. Förutom småtugg när det kliat i tänderna i valpstadiet. Mycket tuggben och leksaker löser den saken. De ÄR envisa som stryk. Det gäller bara att inte ge upp först ;) Jag föredrar tikar, det är viss skillnad. Men jag skulle rekommendera att du försöker träffa både och så får du känna på själv! Försök att åka till My Dog i januari om du kan! Jag sköter bullterriermontern där och lovar att du ska få kela dig trött! :)

Upp till toppen
Annons: