Staffe som terapihund?
Hej allihop!
(Varning för lång text!)
I slutet på nästa år (2014) kommer jag vara en färdigutbildad socionom och har som mål att arbeta med barn som på olika sätt har det svårt i samhället.
Nu är det så att jag länge har tänkt skaffa en staffe när jag känner att tiden är inne. Både jag och min sambo är hundvana och vill båda vänta tills vi känner att vi har mycket tid och en säker ekonomi, så det kommer inte bli något problem på den fronten.
Det jag undrar är om det är någon som har erfarenhet av att äga och arbeta med en terapihund?
Jag har planer på att gå på bruksklubben och träna på grundlydnad ett år först och sen utbilda min staffe till terapihund. Jag vill kunna ha med hunden i mitt arbete med barn då jag tror att en hund kan ge barn och ungdomar mycket positivt utbyte.
Jag undrar om ni som äger staffar tycker/tror att de skulle kunna arbeta som terapihund? Såklart beror allt på individen, men nu menar jag staffar överlag. Vad tycker ni man bör tänka på när man ”väljer” individ? En valp med mycket fart och fläkt eller en av ett lugnare slag? Jag vill ju ha en arbetsvillig individ som vill använda hjärnan mycket på jobbet.
Som terapihund ska hunden både kunna ge och ta av arbetet, exempelvis kärlek och motivation är sådant som hunden bör kunna förmedla tydligt. Lek och spring ska snabbt kunna varvas med ansvar och allvar i arbetet. Hunden ska ”tåla” både hårda och mjuka tag, kunna utstå mindre vredesutbrott utan att värdera personen i fråga, etc. Allt detta får man alltså utbilda sig själv och hunden för i ett år. Det praktiska arbetet kan med rätt fantasi varieras i oändlighet.
Det underbara i arbetet med terapihundar är att hunden aldrig värderar barnen utifrån hur de ser ut, vilket humör de är på, hur de luktar osv. Alla är värda lika mycket kärlek och uppmuntran.
Vad tycker ni, låter detta som ett jobb för en staffe? Jag undrar detta då jag vanligtvis har sett lite ”mjukare” raser som Golden, Labrador, Schäfer och Pudel som assistans- och terapihundar. Jag är lite rädd för att en staffe kan bli för ”hård” eller framfusig i sitt sätt. Vad tror ni, staffe-erfarna hundmänniskor?
Detta är alltså inte aktuellt just nu, utan jag vill förbereda mig för framtiden. Ställ gärna frågor om det är nåt som låter oklart! :)
Jag lånade en bild från google!
Källa: http://www.dn.se/Images/2012/09/23/terapihund-2.jpg
Ni kan läsa lite snabbt på den här hemsidan om ni vill veta mer
[http://www.svth.se/om-foreningen/terapihunden/
//Jossan
Personligen tycker jag absolut att en staff kan bli en utmärkt terapihund, så länge den har rätt mentalitet. Vissa har ju mer fallenhet för det än andra, helt enkelt. Ett tips om du vill diskutera saken, bli medlem i gruppen Staffinfo på facebook. Har för mig att det finns åtminstone en som är certifierad terapihund och några som jobbar på boenden.
Jag hade själv gärna utbildat mig och vår ena staff (hanen), då jag tror han skulle passa kanon. Han är väldigt duktig på att läsa av vilka han kan vara burdus med och vilka han måste vara lugn och försiktig med.
Jag har haft med mig min ena blandrastik (dogo argentino/amstaff) i mitt arbete som terapihund till äldre sjuka människor, det gjorde susen. Hade jag varit du skulle jag välja en lugn valp som lättare hinner läsa in människors signaler. 🙂 Lycka till!
#1 - Tack för tipset! Ska kika in där på FB :) Kul att du är intresserad! Jag själv tycker definitivt att fler terapihundar behövs då de gör ett fantastiskt arbete. 😉
#2 - Ja, en lugn valp låter som en bra idé! Tror du val av hane/tik har någon betydelse? 🙂
//Jossan
#3 Nej, har ju både hane o tik o tycker båda hundarna är lika empatiska. Nackdelen med tiken är ju löpen då..
Hade även för många år sedan en boxerhane, jobbade i hemtjänsten då o kom inte min hund med till brukarna blev de djupt besvikna. 🙂 Han anpassade sig snabbt till olika personer, de som ville ha en hund i knät kastade han sig över, de som var dåliga på att gå o hade balansproblem satte han sig hos o "tvingade" dem att klia han på ryggen.😃 Så tikar o hanar gör samma bra jobb, bara de är nervfasta o gillar människor.
Hörde på radion för inte så längesen om en som hade en pitbull som terapihund på äldreboende. Ändå ganska kul med tanke på deras rykte :)