Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 3086 ggr
[pelan]
0

pitbull och minipitbull

Hej!

Asså vilken storlek är en äkta pitbull? Jag skulle vilja skaffa mig en liten pitbull. Sen finns det de som blir större och muskulöösare. Vad heter dom korta? Är det någon skillnad på pitbull terrier och bara pitbull? :s Tacksam för svar :)

Cahira
0

Tror du tänker på American Staffordshire Terrier vs Staffordshire Bullterrier. Riktiga pitbulls är jätteovanliga i sverige.

Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning. 
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur. 

Cahira
0

Tillägg: Pitbull är en ras, American Pitbull Terrier. :) Googla alla tre får du se.

vallhund
1

Varför vill du ha en American Pittbull terrier (APBT)?

Hur många renrasiga, registrerade APBTs har du träffat? Vad har du tänkt göra med hunden?

Det finns ca 400 renrasiga, registrerade ( = stambokförda) hundar i Sverige, numerären är ganska konstant. Det är extremt svårt att få köpa en om man är ung o utan tidigare hundvana. 

De flesta som påstår sig ha APBTs har hundar som förmodligen inte har någon eller ytterst få andelar av rasen i sig.

Eftersom de inte stambokförs/registreras i SKK så klassas de som blandraser vilket utesluter tävlingar i bruksgrenarna, typ spår o sök.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Mischa
8

En pitbull kan variera kraftigt i utseende och storlek eftersom de i huvudsak inte avlas för utseende.

Rasen heter American pitbull terrier (allt annat är enbart förkortningar), en hund av rasen bör vara stamboksförd i lämpligt register annars är risken övervägande stor att det är en blandras.

Ta istället reda på vad för hund utöver utseendet som passar dig, kanske är en staffordshire bullterrier eller am. bully mer vad du söker.

≧◔◡◔≦

thicha
0

1# apbt är inte alls så pass ovanliga i sverige. träffade en i förrgår..

Mischa
2

Ovanlighet är väl relativ, det finns ju enbart uppskattade siffror att gå på, i relation till alla de blandrashundar som kallas "pitbull" så är rasrena hundar ovanliga.

Jag har träffade en broholmer helt spontant i sommras, skulle inte kunna påstå att dem är vanliga pga det.

≧◔◡◔≦

vallhund
0

#5 vilken klubb är den stambokförd i?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Cahira
1

#5 Om du lyckas träffa en av de ca 400 registrerade djuren i sverige säger inte hurvida de är vanliga eller ej. :)

thicha
0

Frågade inte, Jag vet flera som har registrerade pitbull som dem tävlar med i tex wp osv.. Mycket trevliga hundar, min förra gick som blandras eftersom bara hans pappa hade stamtavla och inte hans mamma så han var inte reggad.

Finns ju så många olika linjer så själv ser jag inte skillnaden på en apbt och amstaff vissa gånger.

Cahira
1

Registrerade vart?

Waymore_Hoss
1

Kollar man i tävlingslistorna från WP-tävlingar så brukar det sällan krylla av pitbulls, det är en handfull som tävlas inte mycket mer.