Rottweiler-attack...
Jag fann en artikel lite slumpartat då jag sökte lite på google. Den är 2 år gammal och det förvånar mig inte om ni läst den, men jag blir så arg då jag läser den.
Kvinnan som blev attackerad har ju all rätt till att tappa sin tillit till denna hund, och hundar i överlag då jag själv blev hundrädd efter ett bett som barn. Men jag kommer aldrig sluta förargas över att människor drar alla hundraser över en kam, bara sådär.
"Sådana hundar borde inte få finnas i Sverige" säger hon, och hon säger även att det borde vara krav på munkorg.
Dessa hundar kommer aldrig få en lugn dag, inser jag.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Själv har jag fått mina fingrar sönderbitna två gånger av golden retrivers som barn. Första gången var lekis, andra gången 1-2 på grundskolan.
Blev piercad rakt igenom två fingrar och sönder riven på ett. Fick gå med skena både gångerna och sy. Andra gången var jag och min vänn ute och gick med grannens hund. Jag gick av från gång vägen för att hämta en pinne att kasta som vi alltid gjort. Men det slog slint på hunden som blev vaktig och gick till attack. Jag skyddade mig med armen, han gick på min arm. Men kom loss med lite ytliga märken. Men gick sedan till attack igen och jag skyddade med handen. Han högg tag och högg hål. Började slita och skaka. Lyckades hålla mig lugn nog att kräva minkompis att dra tag i kopplet. Blev inte värre än handen och armen.
På den tiden så var det inte alls som det är i dag. Var ingen som hatade hunden/rasen för vad den hade gjort. Ägaren frågade rakt ut hur vi ville göra. Anmäla och få hunden avlivad. Jag var inte gammal men kunde inte ens tänka tanken att hunden skulle bli avlivad fast den bitit sönder min hand. Så jag sa nej.
Några månader senare kom ytterligare en attack av den hunden, bet ägarens barnbarn rakt över ögat. De avlivade och obducerade hunden. Hittade massa tumörer som troligen gjort att hunden haft riktigt ont.
Finns så många skäl till varför en hund biter. Oftast är det pga fel uppfostran/hanteringen från ägarens sida. Bara så trisst när hela raser dras ned pga någon blir biten.
Är det inte så att det är fler bitna av vanligare "familje" raser än de som folk tycker är "kamp"hunds raser?
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Håller med dig, Zickan. När jag var liten så blev jag piercad nästan rakt igenom handen av en tax, och samma tax bet sin ägares son i ansiktet så han fick åka in till akuten innan han kvävdes.
Jag har aldrig blivit utsatt för en "kamphundras".
Många bara tar för givet att familjehundar, låt oss säga goldens, är snälla och gör ingenting, och jag tror nog att den tanken kan vara farlig. Ingen hund är i grund och botten elak, men man kan inte ta för givet att vissa hundar är det och att vissa är genomsnälla no matter what.
Tycker man ska sluta dra olika raser in till olika kategorier och visa alla hundar respekt istället. Och inför hundlicens så inte vilken idiot som helst får skaffa hund, för i h*vete.
Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?
Nej mer krav på ägare och främst uppfödare på vem de säljer till. Och mest av allt. Att folk håller koppel tvång där det vistas massa andra folk. Man ska inte släppa hundar lösa på parker och ängar där man vet att det kan komma någon. Ren respekt till allmänheten.
Hur snäll och lydig hund man tros sig ha. Så finns det gott om hundrädda och olyckor sker oftare med okopplad hund.
Är en till här på forumet som fått sin "kamphund" attackerad av en golden. Hennes bullterrier på ca 1½år blev attackerad vid stranden av en lös golden. Bullterriern fick en tand rakt in i underkäken men var så snäll att den inte gav igen.
Jag hatar sådana artiklar! aldrig att man läser om en golden, som biter jävligt mycket oftare men då står det bara "hund attackerade gammal kärring…"
jag har träffat så jävla härliga rottisar att man bara vill sparka folk i arslet som säger något dumt om den rasen!
en som har kennel med rottisar och äger tre stycken, jobbar som djursjukvårdare och veterinär, för höra när hon kommer till en klinik med sina hundar att hon måste ha munkorg på dem bara för att det är en rottweiler…
blir så arg!! det ända de vackra hundarna gör är att pussas när man träffar dem!
kan inte folk se den som den snälla, vackra hunden som den verkligen är?? <3
jag har varit med om en hund attack en gång som tur är min kompis och jag vart ute och gick då det kom en lös springande labrador min kompis som hade just en rottweiler tog sin hund bakom sig när labben gick till attack men rottisen som mål det slutade med att rottis attackerade tillbaka efter att ha blivit biten i frambenet eller vad man ska säga och labrador blev så skadad att den fick avlivas och min kompis fick behålal sin hund i livet just pga av att ägaren till labben hade fått en varning innan för att den attackerat deras grannars hund. jag är väl mest glad att min kompis hund inte blev allvarligt skadad för det var den mest underbara hunden jag någonsin träffat men kan säga att min vän hade tur som inte blev biten av labben för det såg ut som labben skulle på honom men rizzla som rottisen hette gick emellan min kompis och labben där av den tyvärr våldsamma bråket. ägaren då till labben visste först inte vad han skulle göra men han ringde till polisen som kom till plats jag och min kompis fick berätta vad som hände och det gick ju som det gick men tyvärr ärligt talat hade inte ägaren mycket vett i skallen. tyckte ändå väldigt synd om labben för det som hände hade ägaren haft koppel hade det inte hänt. men det är enda ja varit med om i sånt läge och det slutade ju tyvärr inte bra :( men rizzla va en sådan hund att hon skydda alla hon tyckte om vila i frid lilla rizzla :(
#6 skönt det där iaf. Finns stor risk att den hund som blir attackerad men beskyddar sig själv och ägaren. Är den som måste avlivas för att den utdelat bett.
#7 mest var det väl för att den andra hunden hade attackerat en hund tidigare men den hade inte fått några skador men som sagt rottisen försvarade sig bara och det anser jag alla djur har rätten att göra precis som alla människor får försvara sig i nödvärn
#8 jag är med på dig där. Men hur andra tänker och hur lagen är uppsatt är bara fuckt up. Så det är skönt att det inte blev värre.
Skulle en inbrottstjuv bli hundbiten eller snubbla över något i mörkret och skada sig. Så är det hund/husägern som får betala.
#9 det är bara sjukt när lagen är sån :/
Just Rottweiler är en populär hund, själv här där jag bor skaffar många rottweiler utan något syfte med hunden, vilken jag tycker är synd.
Man ser hur hunden växer upp och blir mer "olydig" och ägaren "pallar" inte gå ut för att bla bla bla..
= hunden blir värre.
Tror de händer många olycker pgr ägarna.
#11 Ja 98% av olyckorna är ju pga ägarna. Man släpper inte en hund lös hur som helst. Man låter inte småbarn leka med vilken hund hur som. Man kan inte skaffa en hund bara för att. Men tyvärr är det ett par hundägare som inte tänker sig för. Borde bli mer böter på de som håller hund okopplad där man vet att det går massa folk.
#12 kan inget annat än att hålla med dig :)
t.ex en väns kille har skaffat en rottis för att dom är stora.. det var den enda anledningen. Sen låter han sin 9v valp leka med sina småsykon varje dag för att den ska vänja sig. vilket jag inte höll med om… inte varje dag med en såpass liten hund. Men alla är vi olika :/
En annan skaffade en rottis för att han ville ha en elit hund, endast, var de fel på höfterna eller något annat vid 1års ålder så skulle han lämna tillbaka hunden.. snällt?!
Min syster dotter fick 2fingrar nästan helt av varav 1 obrukbara.Tyvärr tillåter samhället okunskap bland ägare allt mycket.Man ska inte få inneha en stor kraftfull ras och inte besitta någon kunskap för det.Precis som bil eller dyl krävs viss kunskap likaså skall det vara med hund.Har haft 4st Pit Bulls och 1 rottweiler.Nu 1 amerikansk bulldog,jag har sett så mycket tråkigheter under mina år som hundägare pga allt från idioter till personer med nonchalant attityd som hade noll koll på sina hundar.Och jag klandrar ingen ras bara ägare.Det lämnar bara tråkigheter och olyckliga hundar.
Obs i upphetsningen när jag skrev blev rasen som nästan kapade 3 fingrar till min systerdotter,Golden Retriever.Plus rasen leder bit statestik även med utgångspunkt av ägarantal!
#15 Alla har hört den där om Golden Retriever, men ingen har hitintills lyckats verifiera det med en källa.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag tycker också att det är riktigt tråkigt att prata om hela rasen som en dålig ras bara för att en hund gjort någon illa!
Min kompis granne har en miniatyr bullterrier, vi tre var ute med hunden och började springa när det var nedförsbacke. Grannen tappade kopplet, jag sprang före dem och hunden springer efter mig, hoppar upp och försöker bita tag i min arm.
Hunden fick inget grepp så tänderna rev mig på huden bara, jag var oskadd men i chocktillstånd.
Dock så har jag aldrig haft något hat mot denna rasen och jag har träffat samma hund flera gånger efter händelsen, jag vet inte vad som fick honom att hoppa på min arm men det var så länge sen så jag har släppt det, och jag har alltid varit kompis/bekant med grannen så jag har inget emot grannens familj heller 🙂
Jag förstår inte varför alla inte tittar på hundar som HUNDAR, bara för att de ser olika ut så betyder det inte att de är olika till lynnet! De har exakt samma behov allihopa!
Om en HUND biter en människa, varför hatar ingen ALLA hundar då, oavsett ras?
Det är så typiskt i dagens samhälle att dra alla över en kam när en individ gjort fel, oavsett om det gäller djur eller människa. 😕
Är det bara vissa raser som du tycker man ska ifrågasätta angående påståenden vallhundar?Kan backa upp min story.Plus har varit med om påståenden som aldrig skulle få passera ostraffat om det varit annan ras.
#18 Är det mig du svarar? Jag vill gärna se det faktaunderlag som visar på att Golden Retriever skulle vara den ras som biter oftast.
Skall försöka ge mer än bara hörsägen och sakliga och påtaglig fakta,vilket i och för sig är mer än rätt.Det hade jag krävt om mina raser.:-)
För mig är det ganska oväsentligt vad det är för ras som bitit folk eller fä. Jag tycker inte heller att det är ett bra sätt att ställa bull & terrierhundar i bättre dager genom att säga att "de där bits oftare" eller "de där är opålitligare än våra" . Vi som har hundar av Bull&terriertyp borde vara tillräckligt vana vid folks fördomar utan att behöva "ge tillbaks" med samma mynt.
Varje gång en hund orsakar skada så är det ett nederlag för både ägaren och andra hundägare, eftersom folk har en förmåga att dra alla över en kam.
Till #17 så låter som att erat springande triggade igång en jaktinstinkt hos hunden. En instinkt som alla hundar har (mer eller mindre).
#21 Visserligen, men myten om den farliga GDn florerade redan på den tiden då dobbisar o schäfrar var the bad gays i samhället.
Jag förstår inte riktigt hur folk kan dra en hel ras över en kant när det gäller en hund. Vi själva äger 2 rottweiler, men har ägt 3 stycken. Vi fick ta bort den näst äldsta då hon "bet" grannens brors 1-2 åriga dotter i hälen. Det var inget rejält, men hon började blöda.. och det räckte för oss för att hon skulle få tas bort. Vi har alltid älskat rasen, därav ser vi inget ont hos dom. Utan det är ägarnas fel, om det inte är något mentalt på hunden då.
Min mamma, jag och min bror har under de senaste åren (hon var 3, så under de 2 senaste) märkt att hon har varit lite konstig mentalt, men min pappa har vägrat inse det då det var hans hund. Men nu när hon är borta, så har han börjat tänka om att det antagligen var något fel med henne.
Men hon var hur go som helst, men problemet var bara att hon hade konstiga idéer för sig, såsom att skälla åt andra hundar eller djur, eller människor på teven. Våra andra två rottweiler är också supergoa, men de är det inget direkt fel på mentalt. De lever tillsammans med min egna lilla engelsk cocker spaniel kille nu, och de är hur goa som helst mot varandra.
Om det är ägarnas fel, varför dödades hon, varför omplacerade ni inte henne till någon som kunde uppfostra henne bättre, och se till att hon inte hamnade i en situation där hon kan skada någon?
#24 Antar att du menar mig? Som jag sa så var det redan något fel i huvudet på henne, vilket inte går att göra något åt. Vi ville inte riskera att hon skulle göra om samma sak, fast nästa gång kanske göra en ännu värre skada, om detta nu skulle ske vilket man inte kan veta säkert. Därför tog vi det tuffa beslutet att hon fick somna in istället för att vänta på den nästa gången.
Och som jag även sa, så är det antingen ägarnas fel eller så är det något som inte stämmer i huvudet på hunden redan från början, vilket gällde våran ena rottweiler då. Hon har alltid varit lite knepig, men aldrig direkt visat tendens på att bita någon tidigare, men jag antar att det var då det slog slint i huvudet på henne helt och hållet.
Och ursäkta, men uppfostra henne bättre? Vi uppfostrar våra hundar på bästa sätt. Hon var 4 år, och som tidigare skrivit i detta inlägget så ville vi inte riskera att det skulle hända en gång till fast värre. Det var något som var fel i huvudet på henne.