Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: raser
Läst 8059 ggr
Cazzos
0

Skillnad på APBT och Amstaff

Hej!

Är lite nyfiken på bullhundar i allmänhet och tycker att det är så sjukt fina hundar. Men jag har svårt att se skillnad på APBT och American Staffordshire Bullterrier (Amstaff). Utseendemässigt så är de ganska lika, eller har jag helt fel? Mentalt osv, hur är de?

Olga RW
0

American Staffordshire TERRIER.

APBT och AST på det stora hela avlas på totalt olika premisser.

FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"

Cazzos
0

#1 Haha förlåt! Tänkte på APBT!

Mischa
1

Förutom att dom stamboksförs av olika register ( huvudsak) så är American staffordshire terrier avlad för utställnings och sällskap, därmed så följer rasen också en rasstandard vad det gäller utseende (såklart finns variation)

APBT kan se ut lite hur som, rasen är mer eller mindre prestationsavlad, även om dom hålls som sällskapshundar så är blodsportsmeriter sällan många generationer tillbaka.

≧◔◡◔≦

Waymore_Hoss
1

Exteriörmässigt är det ingen större skillnad mellan UKC-registrerade APBTs och AKC-registrerade Amstaffs om vi enbart kollar på utställningshundarna. Utöver det har vi APBTs som avlas efter ADBAs standard vilket rent exteriört är en betydligt lättare variant än UKC- och AKC-varianterna. Sedan har vi prestationsavlade APBTs som avlas ör hundkamp, här finner vi en stor variation och av den anledningen är det också svårt att säga något generellt om deras exteriör.

bandi43
0

Jag men det är min personliga erfarenhet tycker bättre om ren Pit Bull.Utseendet kan variera mer och kan i och för sig variera beroende på linjer.Själv haft illusion med släkt ifrån Sydafrika och Pat Patrick med flesta släkten från Florida i USA.De var väldigt förar veka vilket gjorde dem lättare för lydnadsträning.De från Sydafrika var lättare till allmän träning och de från USA var lite svårare och fick träna med kortare stunder men oftare. Min egen favorit var bullison och den sista blev en god följeslagare i nästan på dagen 16 år.Många önskar att få äga en sådan lydig hund någon gång i livet.Hur mkt som jag älskar min nya Amerikanska Bulldog 3år finns alltid min sista Pit Bull alltid i mina tankar. Variationen är stor på utseendet och beteende men var bara mycket noga med att kontrollera båda föräldrarna i beteende och hälsa.Finns många oseriösa och alla valpar är söta.Speciellt 2000kr utan papper och som kan ha alla typer av sjukdomar och blandningar som kan skapa vilket beteende som helst och kan bli en mycket obehaglig upplevelse.Men ge tid använd hjärnan och hjärta då kan du ha den bästa av vänner i många år.

Cazzos
0

Jag hittade en bild på instagram där de jämförde olika bullhundar. Jag vet inte om jag får lägga upp den här då jag inte har någon direkt källa, men på bilden så visade de iallafall ganska tydligt att APBT är större än amstaff.

Hur vanligt är det med renrasiga APBT i Sverige? Importeras dessa från t.ex. USA?

Mischa
0

Lägg ut en länk.

Variationen inom rasen är ju som nämnt stor både gällande utseende och storlek, ADBA's rasstandard (om det ens är relevant) nämner ex. inget om höjd/vikt, mer än att de skall vara i relation till varandra.

Antalet finns ingen exakt uppgift på, med uppskattningen har länge legat på ca 3-500 individer.

Det finns både svenskfödda och importer.

≧◔◡◔≦

Cazzos
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

http://instagram.com/p/ekoTe2hLzb/

Jag har sett en del klipp på youtube på amerikanska "bully" uppfödare som försöker avla fram hundar som ser ut som rasnamnet, bull. Ser så obekvämt ut 🥶

Vill man ha ett tjurliknande djur, skaffa en bondgård och ställ in några kor och en tjur i stallet 🤔

Mischa
2

En American bully är en separat ras där vissa tyvärr fortfarande finns stamboksförda som "pitbulls", men bullys är ju rena karikatyrer av hundtypen i synnerhet de mer extrema exemplar som visas i videon.

≧◔◡◔≦

Cazzos
0

#9 Har man avlat fram denna ras m.h.a. staffen? Tänkte på att de är så himla låga, som staffen.

shaneekung
0

Rasen am bully var en korsning mellan amstaff och apbt. Jag tänkte på stamhundarna. Men många av dagens bullys ser inte ut som dom gjorde från början. Många uppfödare har blandat in mastiffs och bulldoggar för att få fram utseendet dom har nu. Det finns otroligt fina bullys men dom är få enligt mig. Skillnaden på amstaffen och apbt är aveln. Amstaffen är oftast större och har mer massa. Amstaffen används först och främst för utställningen medans apbt är en prestations avlad ras, därför kan utseendet skilja sig otroligt mycket på apbt.

Waymore_Hoss
3

Vad läser jag? Skillnad på sydafrikanska och amerikanska APBTs?! Du har alltså ägt rasen i 16 år och saknar helt koll?

bandi43
1

Sydafrikanska och Amerikanska Pit Bulls.Du som hade en åsikt om n kunskap om rasen ser jag.är en riktig höjdare på det där med pitbull,eller vi kan förkorta pb för enkelhetens skull.Vad var det som gjorde experten så förvirrad i påståendet?Om du tror Bergsjön eller Rosengård var först i världen med rasen undrar jag vem av oss saknar koll.De Första som kom till Sverige var från bla kriminal kommissarie Ryding.Var kom eller införskaffades dessa från?Experten kanske kan ge en Nolla som mig lite info.Inte,jo då,kan jag ge lite till dig.Sydafrika kom dessa gener från.De andra hundarna besitter jag fortfarande både papper samt stortavlor adresser telefonnummer i busenkel Florida.Så snälla innan man försöker sänka någon och spela storföretagen read a Book or Two. Vad gäller am staff shelby ville ha en mer bruks och utställningsbar hund och valde avla därefter.Du har inte usel kunskap men tror ni att dessa linjer eller raser finns på USA el Balkan typ Balkan boys eller Ryssland.Nä Du eller ni som tror gjort sig lustig på något som jag skrivit eller kunskap som besitter.Har stam tavlor som är 40 år och äldre.Kan gärna föra en hyfsad konversation men sitter knappast och blir dissad av personer som tydligen inte förtjänar att läggas tid på.Diskutera med respekt och fortsätter gärna svara om det är något som är oklart.

vallhund
5

#13 Du kan börja med att själv visa respekt istället för att i tråd efter tråd avfärda i stort sätt alla andra så som varandes mer eller mindre kretiner.

Sen får du gärna använda dig av något ordbehandlingsprogram eller liknande så att dina texter blir mer läsvänliga. Avstånd efter punkt (.), nytt stycke då o då så man inte möts av en ogenomtränglig textvägg.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

bandi43
0

Om jag på något sätt trampat på någons tår eller på något sätt även där omedvetet avfärdat någons åsikt ber jag om ursäkt.Skulle uppskatta att få i ord berättar om vad så jag inte upprepar samma misstag. Kan hålla med om att mitt skrivbord i min iPad är inte bäst tänkbara bla kommer ett komma lätt istället för mellanslag.Är gärna mottaglig för kreativ kritik även om jag uppenbarligen inte lyckats så bra själv,får.ursäkta mig med att jag är väldigt ny på detta.Och ursäkta mitt skrivande innan men jag tycker inte jag i alla fall skrivit på ett så sänkande sätt.Men återigen ska tänka på din kritik.:-)

Waymore_Hoss
2

För det första finns det inte någonting som heter sydafrikansk eller amerikansk pitbull och av den anledningen kan det inte heller finnas en skillnad mellan dessa. De hundar jag förmodar att du syftar på som GH tog in är alla av linjer som importerats från USA till Sydafrika. Dessa har sedan avlats efter samma principer som i USA i någon enstaka generation innan de hamnat i Sverige. Det finns alltså ingenting unikt med hundarna eller avelsprinciperna. För det andra är det en internationell ras där hundar från alla linjer importeras och exporteras fram- och tillbaks. Det är alltså inte nödvändigtvis någon större skillnad mellan vilka linjer som finns representerade i Sydafrika eller i Sverige. 

Att svepande generalisera om amerikanska pitbulls känns inte heller särskilt genomtänkt då du kommer hitta nästan varenda linje representerad i det landet och av den anledningen blir det helt omöjligt att generalisera.

Vad Bergsjön eller Rosengård har med saken att göra har jag också svårt att förstå. Jag vet att GH bodde i en mindre ort väster om Östersund med sina sydafrikanska importhundar men att nämna den med namn för att visa att jag känner till orten känns onödigt. Vad gäller Ryding har jag också svårt att förstå hans koppling till det här då hans hundar varken var från USA eller Sydafrika utan baserade sig på linjer från Storbrittanien.

Men ijag har svårt att förstå hur något av detta skulle kunna anses stödja påståendet om att det skulle finnas en amerikansk och en sydafrikansk pitbull.

Jag slänger in stamtavlorna på dessa sk sydafrikanska pitbulls.

Hagströms Riot

http://www.apbt.online-pedigrees.com/modules.php?name=Public&file=printPedigree&dog_id=53636

Hagströms Zelda

http://www.apbt.online-pedigrees.com/modules.php?name=Public&file=printPedigree&dog_id=135156

Hagströms Warlock

http://www.apbt.online-pedigrees.com/modules.php?name=Public&file=printPedigree&dog_id=25679

Hittade tyvärr ingen stamtavla på Hagströms Dayan. Det är mycket ovanligt att finna någon av dessa hundar i stamtavlorna hos dagens svenska APBTs och det finns en anledning till det.

bandi43
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vill bara visa ett par bilder från mitt album på sajten. Den krämfärgade är USA import de mörkbruna är avkommor av Sydafrika import.Ursprungligen gener från USA .Ville bara göra en klarare bild av vad jag tidigare skrivit.Om det undras något fråga gärna.

bandi43
0

Va kul att se de gamla goda.Jag får buga för informationen,då jag vid tidpunkten för inköp av de två första av mina Pit Bulls fick jag se papper från exempel hannes mamma som var Zelda och sades med alla papper och lovord vara Sydafrika medan pappan från Kroatien.Kanske var jag mer lätt trogen för 20 år sedan.Samtidigt så finns det goda och bra gener även därifrån så lät mig kanske övertygas.Självklart har jag aldrig trott eller försökt påvisa att ursprungligen var genera från sin allra första början där ifrån.Men att Zelda kom uppenbarligen inte där jag fått information ifrån.Tackar för ditt inlägg och förändrar vad jag trodde i 20år snart.Men däremot de andra 2 är Amerika imponerad.Där finns då bättre belägg.Tack igen!!

bandi43
1

Obs visar att man inte ska skriva i irriterat tillstånd,tänker på mig själv.Lovar kolla mina fakta bättre innan de kommer på något skrivet.Måste fråga varför det är så svårt att få dessa stamtavlor,ärligt undrandes?

shaneekung
1

#19 du har haft otroligt fina hundar! Vad menar du med att det är svårt att få ut stamtavlor? Det går nog att hitta det mesta på nätet. Det finns bra hundar i SA med men det gäller att ha kontakter. Mannen som hämtade SA hundarna verkade inte ha något vettigt mål med sin avel. Det krängdes valpar till höger och vänster efter import hanarna. Hundarna hade bra gener men dom användes inte rätt.

Cazzos
0

#17 Vad är det för skillnad på importer från USA respektive Sydafrika, har de avlats på två olika håll resulterande i mindre skillnader eller är det bara exportlandet (eller vad man ska säga) som avgör om den ska kallas för sydafrikansk/amerikansk?

bandi43
0

Nej det var många som for väldigt illa.Men jag vet med mig själv när jag var ny inom rasen och inte mer än ett par år över tjugo år och min medvetenhet och kunskap om rasen och hundar generellt är mycket större vilket gör att jag har större insikt i vad man skulle gjort annorlunda.Har dock aldrig accepterat djurplågeriet och att ha det som nöje. Vet många såg raser enbart som gladiator.Men ganska snabbt insåg jag vad fel de hade och vad både djuren fick lida och till absolut ingenting,kanske lite ego för de som saknade det. Jag hade tur och fick fina hundar som skänkt mycket glädje under många år.Som längst nästan 16år,och tror aldrig någonsin någon hund hur mycket jag än älskar dem kommer älska dem lika mycket som den äldsta tiken.Ändå är jag lyckligt lottad att fått en så underbar och vacker Amerikansk Bulldog tik.Till och med fått en underbar kull som jag är otroligt stolt över.Tackar för tipset för hitta stamtavlor på nätet.

bandi43
0

Till cassos så tror jag precis som i flertalet delar av världen med Pit Bulls så grunderna har väl lagts från början (tvistas lite om var exakt eller vad som är den första början)men för hundra och några år till har dock om man ser till det bevis tex bilder näst intill samma utseende som de är idag.Sen har dessa gener tagit med över land och hav och fortsatt med avel på denna ras och med stort sett samma avelsfilosofi.Avel kunde variera beroende på vad dess avlare hade för syfte.Men oavsett så fanns vissa kriterier som var gemensamt för denna ras och det som fascinerar oss än idag som tex deras oerhörda vilja när den presterar,dess mkt höga smärttröskel,dess önskan att vilja glädja sin ägare mm mm.Och så har det fortsatt till idag(enligt min åsikt).Hoppas det är till hjälp:-)

Cazzos
0

#23 Tack så mycket 😃

Ja det stämmer ju, pitbulls och amstaffs är ju tyvärr väldigt utnyttjade pga deras personlighetsdrag, så att säga. De är väldigt fina raser, jag är glad att det ändå finns organisationer m.m. som försöker hjälpa deras rykte 🙂

vallhund
0

#15 Tack för svar, ursäkta oxå att jag dröjt med att svara (ett långt svar försvann i cyberrymden).

Man har bäst chans att nå fram till andra om man är saklig, påläst o ödmjuk (just ödmjukhet är inte min starka sida).

Min kärlek för rasen började med Pluto det tog oss (matte o mig) många timmar på nätet för att identifiera vad som kunde vara fel, diagnos ställdes först efter hans död. Genen för Ataxi var inte hittad när han dog, vävnadsprover visade postumt vad som hänt.

På sidan hittar du hans stamtavla i 20 generationer o massvis av gamla bilder.

Vilken/vilka klubbar har dina hundar varit stambokförda i?

Waymore_Hoss
2

Talar man om sydafrikanska och amerikanska pitbulls och vill vara konsekvent så ska man rimligtvis också tala om svenska, norska, danska, engelska pitbulls osv.

Denna uppfödare från florida som beskrivs som Pat Patrick misstänker jag är Bert Sorell. Sorells Mad Rex var en hund som importerades från USA på 1990-talet och som om jag inte kommer ihåg helt fel kom från just Bert Sorell om var boendes i Florida.

http://www.apbt.online-pedigrees.com/modules.php?name=Public&file=printPedigree&dog_id=55110

Shaneekung:

Sydafrika har haft en fortsatt import från USA och Europa och för de som känner till Novoselhundarna(Frisco/leeling) som kom till Sverige i slutet av 1990-talet så exporterades också enstaka av dessa hundar till just Sydafrika. Men i övrigt så är det i stora drag inte någon större skillnad på vilka hundar som finns därnere och i Sverige.

vallhund
0

Cazzos
0

#25 Gud vad fin han är. Beklagar sorgen 😕

PeerS
2

Ah, denna gamla skröna om Sydafrikanska Pitbulls.. Att den fortfarande, än idag, lever vidare är nästan mer komiskt än tragiskt.

Men som tidigare har förklarats så spelar det ingen roll ifrån vilket land eller världsdel som hunden ursprungligen kommer ifrån. Rasen heter desto samma, m.a.o Amerikansk Pitbull Terrier.

Skrönan om s.k "Sydafrikanska Pitbulls" används oftast av folk med låg kunskapsnivå som försöker sälja valpar av okänd härkomst och helt enkelt vill få det att låta som att det är lite exklusivt över dennes valpar.

Annars så kan det mycket väl vara så att hunden besitter härkomst ifrån dom tidigare nämnda hundar som importerades hit, längre bak i stamtavlan. Men det gör ju den inte till en Sydafrikansk Pitbull för det :)

Cazzos
0

#29 Jag tror att man använder "sydafrikansk pitbull" som ett alternativt ord för "en amerikansk pitbull som härstammar från sydafrika" 😉

PeerS
3

Ja, om man nu ska spela speciell så gör man nog det. Annars så säger man helt enkelt APBT eller Pitbull bara, oavsett var ifrån man har köpt den.

bandi43
0

Det var inte min mening att verka speciell,jag har älskat och visst har jag varit stolt över dem men det har nog mer handlat om vad jag lyckats med mina hundar.Fanns folk som aldrig trott det skulle bli hund av ett par stycken men med viss stolthet visade sig motsatsen.I efterhand kan jag hålla med om att det såg kanske ut som jag trodde förmer om mig och om det,då får jag ursäkta.Är ganska ny på att skriva offentligt.Hoppas istället på att generellt få utbyte,förhoppningsvis kan jag bidra med något sätt.Jag brukar säga PB sen landet precis som allting ha ett annat land som det kommer ifrån.

bandi43
0

Ursäkta vallhund men varit lite sjuklig så inte varit inne på ett nån dagar.Mina 2 första som jag av fel info i väldigt många år Sydafrika.Fick se stamtavlor på både hane och tiks föräldrar.Rasen var ny så mina krav på medtanke på papper så hade jag inte papper själv.Tiken som jag köpte först var med mig till hon blev nästan 16.Hanen blev 5 men fick cancer tyvärr och fick somna in.De andra sista 2 kom egentligen mer av tillfällighet.De köptes ifrån USA av personer som inte hade mig anledning att lägga så stora pengar på att importera dem och när de togs över var de er döda än levande.Fick kontakt med den i Florida de köpt dem av och höll kontakt under nåt år.De hundarna fick komma till andra hem efter över 2år.Ändrade omständigheter gjorde det omöjligt tyvärr att ha dem alla(utan berätta min livshistoria)men fick dem att bli ordentliga hundar och fick bättre liv än de skulle nånsin fått där de kom från.Skal plocka fram lite brev i källaren och annat och skriva mer om dem.De har varit undanlagda under några år.Men ska nog få fram :-).ser till och med fram emot att se igen.