Hjälp med ras!
Hej allihopa. Har tidigare gjort ett inlägg på hundar iFokus, men gör ett här också! Jag behöver hjälp med val av ras. Inom en snar framtid kommer jag skaffa en till hund. Just nu har jag en chihuahua/mops blandras. Jag har alltid tyckt om just bullhundar. Jag älskar att gå promenader i skogen, och har nu fått annorlunda arbetstider så har mer tid på dagen så hunden kommer vara ensam max två timmar och då med min andra hund. Har en skogsrunda på ungefär 2 timmar som jag brukar gå en men oftast två gånger om dagen, samt en skogsrunda vid huset som är på 40 min som jag brukar använda till morgonpromenader och kvällspromenader. Vill helst ha en lite större hund, som är trevlig, barnkär, gärna slappar i soffan men som samtidigt vill ut att gå och som kan användas till sök, lydnad etc. Skulle uppskatta era tips på raser!
fransk bulldog låter som ett bra alternativ?
Nja lite för liten för min smak, vill gärna ha en större hund..
Vad innebär "större"? snackar vi amstaff eller mastiff?
≧◔◡◔≦
Runt 50 i mankhöjd och uppåt :)
Cane corso kanske kan vara intressant? beroende på vad mer du önskar.
Eller en frisk boxer.
≧◔◡◔≦
Dom kräver ju lite mer jobb med skallen vilket hon inte skrivit om när hon berättar vad hon har tid med o vad hon skulle göra med en hund.
Hon gillar bullhundar och ska ha en större? vilket kräver sin del i tid,uppfostran och så vidare vilket det inte låter som hon tänkt i sin beskrivning.
"… som kan användas till sök, lydnad etc."
Det skrivs däremot inte på vilken nivå, men i mina ögon är det mer än vad genomsnittshunden får i både aktivering och motion.
Jag vet inte vart du läser in att det saknas tid till att fostra hunden, har man tid att gå 2h i skogen en till två gånger varje dag så har man nog tid till att fostra den med, eller?
≧◔◡◔≦