Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 2784 ggr
Oshibwa
1

Jobba och ha hund?

Har man hund så är det väl nästan givet att man måste jobba, måste man jobba så är det givet att man kanske inte kan ha hund. Så jag har en fråga till er alla. Hur funkar det med hunden och jobbet? :)

Bullemor
1

Har haft förmånen att kunnat ha med mig mina hundar på jobbet tidigare om åren. Senaste åren har jag inte haft den möjligheten, men både jag och gubben har jobbat så nära att vi kunnat gå hem på lunchen osv.

Har dessutom hundgård med ett rejält hundhus där hundarna kan vara vid behov.

Förstår att det kan vara svårt att få ihop det med rastning om man jobbar/studerar heltid en bit bort. Hunddagis/dagmatte/hundrastare kan ju vara ett alternativ. Ibland finns det också snälla grannar som kan hjälpa till. Viktigast är att man har en plan för detta innan man sitter där med sin valp.

Hoya
1

Jag har med Bella till jobbet. Jag jobbar på gruppboende och Bella är terapihund, så vi jobbar ihop :) Det var dock okej att ha med henne även innan utbildningen var klar. Då jobbade hon självklart inte med brukarna.
Innan dess har jag haft en på hunddagis en period. Men mycket har löst sig i och med att jag jobbar skift och sambon är hemma på dagarna. De gånger det krisar har jag haft vänner till hjälp.

Om jag inte kunde ha med henne hade jag nog velat se en permanent lösning i en dagmatte. Så att hon får komma hem till samma person hela tiden och jag vet att det är någon jag litar på och som tar väl hand om henne.

vallhund
0

Nattmatte.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Fialialej
0

Jobbar inte nu men tror att jag och min sambo kommer ha olika arbetstider, och i annat fall har jag tänkt ha dagmatte. Har räknat med det i min hundbudget, även om det kanske inte ens blir så.

"På natten är alla katter svarta"

Susanna_w
0

Jobbar kvällar/Nätter 4 ggr varannan vecka (15h pass) och och sambon jobbar dagtid så hunden behöver vara ensam 1,5 h dom här 8 ggr i veckan :)

_All animals deserve a home, a family that cares, and a life to live.
_

Emelie
0

Jag är också lite intresserad av att veta detta då det för mig inte gått ihop med hund och jobb på ett optimalt sätt tidigare.

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

VT4ever
0

putt! :)

Fialialej
0

Jag har en tanke apropå detta (som kanske kan sätta igång diskussionen lite också); hur skulle det funka att vara två om en hund? Alltså att man skaffar hund tillsammans med nån och har någon form av delad vårdnad? Det borde ju vara en bra lösning, lika väl som att betala stora summor för dagis osv. Men det förekommer väl knappast? :)

"På natten är alla katter svarta"

Emelie
1

#8 Hm, en väldigt intressant fråga! 

Egentligen är det ju ingen vidare skillnad på att vara två ägare på en hund och att ha hunden hos t.ex. dagmatte/dagis. 

Nu har jag inte funderat på denna fråga tillräckligt länge för att komma med en tanke eller åsikt om detta, så det ska bli kul att se vad andra svarar och tycker. Sen finns det ju inget rätt eller fel i denna fråga heller, men alltid lika kul och intressant att läsa folks åsikter!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Bullemor
1

Finns ju ganska många som separerar och sen har delad vårdnad om hunden. varannan vecka osv.

De som har barn ihop brukar ofta dela på hunden samma veckor som de har barnen osv.

Trivs hunden med det så ser jag inga problem. Det som kanske kan ställa till det är att hålla sams, ägarna emellan…

[poppy91]
1

Om man kom överens och redan innan hunden satt upp tydliga regler och verkligen är on the same page med hundhållningen, så tror jag delad vårdnad hade varit en toppenide för många människor.

Själv jobbar jag inte, men kommer ju göra det under min hunds livstid, dock kanske aldrig heltid. Men min plan är och har alltid varit att då skaffa dogwalker, om det inte löser sig på annat vis.