Överslagshandling
Har en omplaceringshund sen 9 mån ca. Fick honom när han var 1 år, jag var då hans 7e hem. Han är troligtvis en dogo argentino, 60 cm i mankhöjd o väger 31 kg, är kastrerad. De som hade haft honom tidigare var olika jourhem o alla hade jobbat något men honom, trots det var han mkt orolig när han kom o hade klara problem att lägga sig o vila tex.
Nu har han inte det utan det är hundmöten av vissa individer han har problem med, är de lika osäkra som honom börjar de skrika och skälla på varandra, min hund börjar då hugga mig i armarna o händerna för att komma loss, 2 ggr nu har han utan ett ljud bitit sig fast i andra hundar, lätt att få loss honom, jag greppar i hans ljumskar så släpper han. Men ändå, jag har försökt allt, klicker, skvallerträning, nedsättning o hålla fast för att lugna, men nej inget fungerar. Han hugger även som en kobra när klorna ska klippas, så då är det munkorg som gäller.
Vissa hundar som är lugna brukar gå bra, men innan han märker det, ställer han sig på bakbenen o skriker, först när han märker att den andra hunden inte är "farlig" lugnar han sig (sura o griniga tanthundar älskar han däremot). Börjar bli trött på det här, nej kommer inte ge upp men skulle behöva lite tips o ideér om hur jag ska göra för att hjälpa honom?
Inte så himla enkelt att ge råd när man inte sett hur han beter sig live, men… Jag skulle nog börja passivitetsträna honom mer i närheten av andra hundar. Bara sitta still och glo. Inte prata med honom, och inte röra honom. Och göra detta så pass mycket att han kan hålla sig skapligt lugn oavsett vilken typ av hund som passerar. Börja på låååångt avstånd , och flytta sedan närmare (tex. en gångväg) vartefter han klarar av det. När passivitetsträningen fungerar på rimligt avstånd så skulle du kunna försöka lägga till skvallerträning. Men naturligtvis inte innan han har lugnat sig så pass att han är kontaktbar. Alternativt att han skall sätta sig vid dig när någon hund passerar.
Skippa allt vad "hälsa" heter under den här tiden. Finns ingen anledning att han skall hälsa på så mycket hundar när han trissar igång som han gör. Om han har några kompisar han redan umgås med så håll er till dem, och introducera inga nya. Det här kan nog ta lite tid. Han är ju inne i sin "muppigaste" ålder och även om han är kastrerad så kan de vara jobbiga ändå. Ni kan säkert ha nytta av lite extra hjärngympa i form av spår eller liknande, men det antar jag att du redan tänkt ut. Vad gäller kloklippningen så fortsätt med munkorg, men kräv att han ska stå/ligga still. Inget tjafs. Börja träna det utan att klippa till att börja med och ta inte av honom munkorgen förrän han är lugn och sansad. Han är ingen bäbis längre så var inte rädd för att kräva saker.
Det var väl det jag kom på rent spontant. Lycka till!
Tack så mycket, låter vettigt med passivitetsträning, gjorde det i början, satte mig på torget då o glodde på allt, där var han lugn, misstänker att första ägaren stod mkt på torget med honom. Det är när vi går vanliga promenader på gångbanor i skogiga o lugna områden som han blir värst när vi möter andra hundar. Får väl sätta mig på en stubbe med honom o titta på förbipasserande hundar igen. 🙂 Tack igen!
Hoppas det fungerar bra på honom, och tänk på att börja på långt avstånd och att det kan ta tid innan en virrig unghundshjärna coolar ner sig :)
#3 Det ska jag göra. 🙂 Jo, tämligen virrig är han ju emellanåt..
Hej igen! En liten uppdatering… Min lilleman har blivit mycket bättre. 🙂 Kan numera sitta vid trottoarkanten o äta godis medans hundar går förbi, utan större utbrott, även se hundar på avstånd går fint. Ang kloklippningen gav vi upp gällande klotången..min sambo blev sur på klapprande klor o plockade fram multislipen..den går utmärkt! Sitter/ligger fint äter lite godis o får klorna slipade, utan munkorg o utbrott. 🙂
Vad skönt att det går så pass mycket framåt. Fortsätt kämpa så ska du se att du kommer få en exemplarisk vovve framöver 🙂
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Å så skönt att det går bättre! Bra jobbat!! 🙂
Det skulle förresten vara superkul med en bild på honom! 😃
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Gud vilken sötnos! 😃
#10 Tack så mycket, ja han är en riktig liten raring..🙂 Empatisk o kelsjuk, gör allt helhjärtat.. (på gott o ont..)
Stilig kille!