American Bully, åsikter?
Som rubriken säger, vad är era åsikter kring rasen American Bully? Utveckla gärna era svar.
Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!
Så länge dem marknadsförs som bullys och inte som apbt samt att uppfödare kan avla utan att bryta mot djurskyddslagen så har jag inget problem med dem, eller att folk vill ha dem.
Men tanke på deras blommande popularitet så finns det ju uppenbarligen en efterfrågan på den typen av hund.
≧◔◡◔≦
Själv tycker jag att det är en ganska fin "ras" som iallafall borde få en chans att etablera sig i Sverige men då ska det banne mig avlas på hälsa i första hand, och utséende i sista hand!
Rasen är ju ännu inte upptagen i SKK och FCI (och lär kanske inte bli det heller i och med APBT:ns inblandning), men jag tror ändå rasen kommer växa sig rätt stor då pupulariteten ökat rejält vad jag förstått.
Jag är egentligen emot blandrasavel, och jag vet inte själv riktigt vart gränsen går för denna hund. Är det en ras eller är det inte en ras? Svaret på denna fråga finns nog inte, utan det beror nog helt på vem man frågar. Det är ju knappast en godkänd ras, men den har ändå avlats på i så pass många generationer att den enligt mina egna åsikter skulle kunna kallas en egen ras.
Sålänge man avlar efter ett uppsatt mål och inte sätter hundarnas hälsa eller temeperament åt sidan ser jag inget fel i att blandrasavla för att få fram en ny ras.
Jga sätter mig dock tvärt emot de typerna av Am Bullys som har grava hälsoproblem som orsakas av deras tunga kroppar, breda axlar osv. En av Am Bully typerna (jag tror det är typ 2 eller typ 3) är ju ganska "lagom", inte allför tunga eller bully, men har ändå en övergripande mer grov kropp än vad t.ex. en normalbyggd Amstaff har. Om man endast kunde avla på denna typ tror jag att rasen skulle nå större framgång, då jag också förstått att de flesta har ett väldigt trevligt psyke.
Kortfattat tror jag alltså man kan lyckas etablera denna ras sålänge man lägger fokus på att alltför tunga hundar inte skall gå i avel. Det krävs dock ett par riktigt duktiga uppfödare som är insatta i rasens historia, inte avlar för att det är en populär ras och för att de vill tjäna pengar, inte marknadsför rasen felaktigt som APBT och som kan ta emot eventuella bakslag då det kommer bli många på denna ras.
Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Jag har hört precis tvärtom om rasens psyke, att dom besitter extremt mycket aggressivitet gentemot andra hundar och är även rätt skarpa mot människor/andra djur.
Men jag tror aldrig att det kommer bli en godkänd ras, där spelar det ingen roll hur många generationer som avlats, det krävs betydligt mer än så för att en ras ska bli homogen, och det är inte denna i närheten utav eftersom det inte finns någon kontrollerad avel på det viset.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
#3 Jaha, ja det är ju just dessa typer av olika rykten som tråkigt nog är vanliga med raser som ej är etablerade. Det finns inga klara riktlinjer för hur rasen egentligen ska vara, vilket skapar en massa variation mellan hundarna.
Rent krasst tror jag nog inte heller att det kommer bli en godkänd ras, men jag har ändå ett öppet sinne.

Jo men visst är det så, sedan har ju alla sin personliga smak och tyckte över hur en "korrekt bully" ska vara och man då försöker eftersträva det i sin avel - om man är den som bryr sig om det.
Har man ingen rasstandard att gå efter som riktlinje så har vi en väldigt stor bredd på hur rasen mentalt, exteriört och hälsomässigt kan se ut.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/
Det finns de som är mer eller mindre sunda. American bully är klassad i standard, classic, XL, extreme bully och pocket. Men det är mest de två sista som folk reagerar på (och tror att alla bullys ser ut så), för de är de som får mest uppmärksamhet.
Men de andra typerna ser mer ut som lite biffiga AST.
Sedan finns det ju de av varje storlek som ser värre ut än andra (ffa. av de senare två). Jag försökte ta rättvisa bilder.
Och som jämförelse…
Vad jag menar med de är att folk är rätt selektiva med vad de tycker är vackert/okej vs. groteskt.😉Jag säger det för att jag praktiskt taget varje gång American bully tas upp ser kommentarer om groteska, steroid-pumpade flodhästar, medan jag aldrig ser liknande kommentarer om bulldoggar.
Det finns gott om osund avel inom Am. bully, helt klart, jag tycker de mest extrema är helfula och groteska också, jag kommer bara med pekpinnen (som det irriterande röv*** jag är) och pekar på att de flesta bullys ser inte värre ut än staffar, och vi har betydligt mer groteska hundar omkring oss som folk inte bryr sig alls om.
Det här var nog inte vad TS frågade efter, men det är vad jag har att säga om den här rasen.😛
#6 Tack för ditt inlägg! Denna tråd är ju till för att ventilera åsikter kring rasen, vilket jag tycker var precis vad du gjorde.
Däremot tycker jag att typer på dessa bilder var "för grova", men givetvis var vissa mer extrema än andra.
Jag håller med dig om att det finns många staffar som faktiskt är nästintill lika grova och "bully" som dessa Am Bullys vilket jag tycker är mycket tråkigt.
Har väl ingen direkt åsikt om dem egentligen, mer än att jag inte gillar när de blir för bully. Men det tycker jag inte om "min egen" ras, staffen, heller.
De flesta jag sett på bilder är groteska i mina ögon, i klass med Engelsk bulldog, hundvärdens motsvarighet till Belgian Blue på steroider.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
De är ju knappast mer groteska än mopsar.😇(Snarare tvärtom, med de mer typiska exemplaren jag visade.)