Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 1440 ggr
elvirawz
0

Reflektion av dig själv

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ååh, detta kanske blir ett väldigt rörigt inlägg, men jag måste bara få skriva av mig!

Jag är så himla arg! Bara för att staffar och andra bullhundar hamnar i fel händer så tror alla att rasen är farlig! Jag blir så irriterad när man är ute och går med sin Staffordshire Bullterrier och människor bokstavligt talat väjer undan på gatan när de får syn på en. Jag var ute med min staffe igår, och en pappa och sitt barn gick framför mig. När pappan såg mig lyfte han upp sitt barn i famnen och bytte sida på gatan. Jag blir så irriterad!

Min staffe (eller min och min, är dagmatte) är världens snällaste. Hon har aldrig gjort något dumt, aldrig. Hon som äger henne har en son, och han brukar klänga över henne och hon gör ingenting, men deras pudel däremot morrar.

Jag blir så ledsen över att dessa raser fått så dåligt rykte pågrund av att de ofta hamnar i fel händer, för de är så himla snälla om de inte hamnat fel. Vet ni att Staffar brukar kallas Nannies Dog (barnflickans hund) för att de är så snälla mot barn?

Förlåt för rörigt inlägg, behövde skriva av mig…

elvira.horseworld.se

Waymore_Hoss
5

Är det så svårt att inse att det finns nyanser i det mesta? En staff kan vara oerhört trevlig mot barn men den behöver inte vara lika trevlig mot andra hundar och djur. Det finns alltså inget motsatsförhållande i det hela.

Bilden är oerhört problematisk av den anledningen att hundarna som ställer till det för sig ofta kommer från bildens högra sida. Alltså från personer som inte har en susning om vilka egenskaper deras hundras har och som tror att en hund blir vad man gör den till. De som tror att bara man är en kärleksfull ägare så kommer allting lösa sig. Det kommer det inte och det kan sluta riktigt illa när dessa personer i skarpt läge inser vilka egenskaper deras hund har.

[AmstaffLeo]
5

Varför blir du irriterad? Varför ska någon som byter sida av gatan störa dig. Kan vara allt från allergi/ren rädsla. Bara för att man röker och ser skum ut behöver inte hunden vara helt misslyckad. En hund med familj kan vara lika ouppfostrad. På mina promenader har jag ofta mörka kläder, oftast hoodie. Bryr mig inte ett dugg om någon byter sida/kollar för länge på mig.

Nikkis
3

#1 och #2 Skrev väldigt bra inlägg.

Oavsett vilket så kvarstår det faktum att bullhundar är hundar med egenskaper som särskiljer sig från de flesta andra rasers vilket då gör att denna typ av hund också attraherar fel typ av folk och är mer benägen för vissa saker, därav ryktet.

Men den största otjänsten man kan göra en hund, oavsett ras och egenskaper - är att förneka dennes arv!

Emelie
1

TS, jag förstår din poäng! Men som de andra nämnt så får vi inte glömma att bullhundar i grund och botten är avlade för en sak, och att detta kan visa sig även på de snällaste hundar. Att människor har fördomar och är rädda har jag överséende för. 

En sak jag reagerade på; Låt aldrig en unge klänga på en hund hur snäll den än må vara. Rätt som det är kan det faktiskt smälla även om Staffen är känd som "The Nanny dog". 

Jag är trött, därav mitt svamliga inlägg!

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Lilllens
0

Men varför lägger folk ner SÅ mycket energi om vad andra tycker? Jag förstår inte. Vill man göra hundar av denna typ en tjänst hjälper det inte att låtsas som att hunden inte har några instinkter.

Bullemor
1

Håller med alla föregående talare, och till TS så kan jag bara säga:

Man vänjer sig!