Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 2365 ggr
Emelie
0

Kastrerade hanar får ej ställas from 2017

Viktig info för oss som har eller tänker skaffa hanhund och ställa ut!

Från och med 1 januari 2017 så kommer det inte vara tillåtet att ställa ut kastrerade hanar oavsett om man har intyg eller ej.

Mer info: http://www.snkk.se/pdf-filer/Kastrerad.pdf

Sajtvärd för Bullhundar, medarbetare på Borderline & Djurtransport.

Står i stargroparna för en förhoppningsvis framgångsrik avel av tan-tecknade möss!

Novelia
4

Tycker det är rätt tråkigt. Utställning borde vara en kul grej som alla kan göra men det blir mer och mer bara för uppfödarnas skull? Har hört att en anledning till att kastrerade ej får medverka är för att dom tar priser ifrån hundar som ska gå i avel. Vet dock inte om det är sant eller bara spekulationer, är inte så insatt i utställningsvärlden.

I have no sympathy for people without empathy

Crazzysazza
3

Dom borde ju kunna göra en speciell klass för kastrerade hanar om det är som #1 säger. Då kan de inte förstöra för avels hundarna.

shaneekung
3

#1 hundutställningar var menat för utvärdera avelsdjur. Jag förstår inte varför man skulle vilja ställa ut en kastrerad hund. Det är lika värdelöst i mina ögon som att ställa ut en blandras. Just my opinion!

Sofy
4

Otroligt trist för de som tycker att det är roligt att ställa sin hund utan att ha avelsintresse eller bara vill få en bedömning av hunden för skojskull. Uppfödare som är nyfikna på hur även deras kastrerade avkommor blir rent rastypiskt osv.

Det bör finnas en klass för kastrerade hundar som det gör med katter.

Följ min och mammas matblogg på Instagram Frosserian

vallhund
3

#4 Kastrerade avkommor, speciellt hanar kan knappast ge uppfödaren någon bild av huruvida deras hundars avkommor blir rent rasmässigt, varken fysiskt eller psykiskt, lite beroende på åldern vid kastrationen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Sofy
1

#5 Hur kan en hund inte bedömmas fysiskt eller psykiskt om den är kastrerad?

vallhund
3

#6 Klart den kan bedömas, men det säger inte så mycket om aveln eftersom kastrering förändrar hundens fysik, vid tidig kastrering samt även dess psyke.

Sofy
3

#7 Tyvärr kan jag inte hålla med dig. Det är självklart att det säger mycket om aveln oavsett om hunden är kastrerad eller ej. Det förändrar inte hunden så pass mycket som du påstår och det är bland annat därför kastrerade hundar bör ställas i en separat klass just för att de är kastrerade.

vallhund
1

Dags att läsa på? I min profil hittar du intressanta/relevanta länkar.

Mischa
2

Det beror ju på hur man ser det, skulle utställning enbart vara avelsutvärdering så ja, då känns kastrater överflödiga.

Men i dagsläget så är det väl mer en konkurrenssport i det stora hela?

≧◔◡◔≦

Novelia
3

Möjligtvis O.T men har alltid tyckt att utställning är värdelöst. Det förstör raserna, gör dem osunda, får uppfödarna att bortprioritera psyke och hälsa i vissa fall. Utan utställningar så gissar jag på att inavelsgraden hos dom flesta idag skulle ligga runt 0%

Ixectrona
2

Jag har redan sagt mitt på det här ämnet (på Hundar Ifokus), men varför får kastrerade tikar fortfarande ställas ut?

Sofy
4

#9 Läst på har jag redan gjort och haft kastrerade hundar i min ägo har även kikat lite på dina länkar men jag håller fortfarande inte riktigt med. Tack ändå.

shaneekung
1

#11 Utställningarna har igentligen inget ting med hur raserna har blivit. Det är uppfödarna som är problemet. Sen att dom har värdelösa domare på vissa utställningar är en annan femma. En uppfödare kan välja vad den vill avla på.

Ixectrona
3

Men man föder ju upp det som domarna vill ha, och det som eftertraktas. Om domarna inte premierade extremer så skulle ingen föda upp sådana hundar.

Man kan inte skylla på en enda sak här, alla är skyldiga.
1) Om ingen födde upp dem, skulle de inte finnas. -Uppfödarna
2) Om ingen premierade extrema hundar, skulle de inte födas upp. -Domarna
3) Om ingen köpte dem, skulle de inte födas upp, då det inte skulle löna sig. -Valpköparna

Novelia
1

#14 bortsett från dom arbetande raserna som fyller en funktion (dock förekommer det även där som på exempelvis schäfer) så har utställningar i allra högsta grad en påverkan på hur raserna har utvecklats utseendemässigt. Tror dock att det är domarna som i grunden bär mest skuld och därefter uppfödarna följt av valpköparna. Tex mops, napolitansk mastiff och även kattrasen perser skulle aldrig extremavlas i samma grad som dom gör/gjorts om det inte vore för utställningar och en vriden syn på rasstandarden. Som tur är blir vi mer medvetna och allt fler valpköpare söker sundare hundar, uppfödarna prioriterar hälsa mer och mer och vissa utseenden är diskvalificerande på utställningar! (Raserna är tagna fär att det är klassiska exempel som dom flesta känner till, inte fär att kritisera raserna i sig)

Novelia
0

#15 såg nu efteråt att du redan hade skrivit i princip samma sak =]