Tejpat öronen
Något ni gjort? en vän funderar på att göra detta och frågade mig hur man gjorde, men jag har faktiskt ingen aning hur man gör, eller hur länge man ska ha de, jag antar till öronen har lagt sig som de ska (?)
Någon som har en före/efter bild? eller en bild MED tejp så man kan kika hur de sitter? Ni behöver inte föreslå lim eller något annat, nu frågar jag hur man gör med tejp.
kan tillägga att det är en Amstaff om det nu är frågor om det.
Rent generellt kan man säga att det knappt är någon idé att tejpa fel-liggande öron innan valpen bytt till vuxentänder. Även de snyggaste rosenöronen kan fladdra iväg när mjölktänderna är på tappning. Börjar hunden däremot bli uppåt året, och man inte tejpat tidigare, så kan det vara lögn i helsike att få till dem snyggt.
Det är lite småsvårt att ge råd om tejpning när vi inte vet hur öronen ser ut nu. Handlar det om totala ståndöron eller bara hängande öron man vill få till rosenöronen på?
Försökte hitta några bra bilder på tejpade öron, men det var inte lätt….
Rent generellt: vik till örat så det får ett veck där rosenörat skall vara vikt. Tejpa runt själva örat med tex. Micropore/sårtejp så att vecket hålls på plats. Räkna med att det kan ta några veckor innan man ser resultat. Byt tejpen så fort den börjar bli skabbig, men sätt på ny tejp direkt igen. Se till att inte tejpa för hårt, utan bara så pass att vecket hålls snyggt. Ju lösare man kan tejpa men ändå hålla det på plats, desto mindre irriterad kommer hunden vara av tejpen.
Det är ingen valp som har valptänder och ingen vuxen hund heller. De är inte uppåtstående öron heller de är hängande.. Ja jag har med försökt hitta men utan lycka.
Jo, men de ska tejpas iallafall, Men frågar ju hur man "gör" och hur länge?
Man gör som jag skrev: Tar sårtejp, lägger örat i den vinkel man vill ha det och lindar sedan tejp runt örat så det ser ut som på bilden. Tejpen har man kvar tills man fått det rsultat man vill ha. Kan ta allt ifrån en vecka till fyra månader , eller inte alls…
Min hund (som iofs inte är någon bullhund, men iaf) hade öron som hängde rakt ner när vi hämtade honom vid 4 månaders ålder.Fick tips av uppfödaren att klippa bort så mycket hår som möjligt på öronen och massera dom dagligen. Och det funkade. Han har iofs fortfarande inte perfekta öron, men dom står upp iaf.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#6 Tyvärr finns det ju inte så mycket hår att ta bort på Bullrasers öron, men annars brukar det vara ett bra knep på lurvigare hundar.
Vissa brukar också experimentera med Dolomitkalk för att få upp öron, men om huruvida det verkligen funkar tvistar de lärde…
#3 Man kan tejpa så, men ofta formar sig öronen efter tejpen och ser ut som flygplansvingar… Eller att örat ser ut som ett liggande S, typ så: ~
Mycket bättre att tejpa runt både det nedre och det över vecket.
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"
#8 Du måste väl ha någon bra bild så jag kan se på ett ungefär 
Har kollat på din kennelsida, och Nero & Beatty har ju öron att dö för. Önska min hade lika :)
Beatty kunde ha något mindre lätta lurar, men de är OK :)
Här finns en liten guide - http://www.mountaingarden.nl/index.php/en/taping-ears
FI & SE UCH Basic Blue Angel Eyes "Lillan"
FI & SE UCH Basic Blue All Sparks "Sparky"
Basic Blue Axess To Fame "Maya"
SE & FI UCH Kendi HaGa Zanavykas "Kendi"
#10 Tyckte Beattys va snyggast :) Tack för länken! ska kika in direkt.
Jag hade sheltie när jag var lite yngre och där ska halva eller om det är en tredjedel av örat tippa ned, vissa satte häftmassa på öronen och andra tejpade, en uppfödare sa till mej att det går inte att göra något efter som att örats muskler blir starkare och det blev i stället tvärt om, att öronen tippade över åt andra hållet i stället när man plockade bort det man hade satt dit..
#12 Tror det är ganska individuellt. Det är många, många Shelties, Collies, Foxterriers osv osv som tejpas/limmas med gott resultat också. Just att få till de där "tipp öronen" är det knepigaste av allt tror jag.
När jag hade Wheaten körde vi med textil-lim. Fungerade utmärkt
Får jag puffa upp en gammal tråd istället för att starta en ny med att fråga om det är på tok för sent att börja tejpa på en 14 månaders?
Rent generellt skulle jag säga. Ja. tyvärr kört, men det beror också helt på vad det är för ras och hur mycket som behöver korrigeras