Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: allmänt
Läst 2427 ggr
Nikkis
0

Viol/körtelfläckar

Det är ju väldigt vanligt förekommande att framförallt bullhundar får dessa violfläckar på huvudet/en bit ner på svansen.

Vega har fått en liiiten fläck på huvudet, den syns inte fören man slätar ut hennes rynkor, men jag tycker det är grymt fult ändå. 😃

Jag har inte helt fått grepp om dessa körtlar riktigt. Ni mer insatta, varför uppkommer dom egentligen? Kan man smörja in med något, i så fall vad? Kommer och går dom eller är dom permanenta?
Berätta allt! 🙂

Mischa
0

Har ingen erfarenhet alls av synliga violkörtlar, men vill följa tråden.

≧◔◡◔≦

Bullemor
1

Fullt normalt på Bullhundar och således alltså även på mini-bebbar.

Fläckarna brukar kunna komma och gå lite beroende på årstid och hormonpåslag (hos vuxna). Kallas ju studtail på engelska och googlar du på det så hittar du en hel del.

Det är alltså inget sjukligt på något vis, och tyvärr är det inte lätt att förebygga det heller! Har inte kommit på något sätt mer än att se till att de får i sig ordentligt med omega 3-6 så att hela pälsen håller sig i fin form.

Min 20v tikvalp har även hon en liten flintisfläck på huvudet, men svansen ser bra ut för tillfället.

Okunniga brukar börja prata om atopier, hudproblem och annat , men så är det inte.