sy egna hundkläder
tänkte sy en egen hund ''jacka'' för nu är det iskallt ute!
är det nån som har erfarenhet och sytt eget som har lite tips?
Jag har sytt både varsitt täcke åt dem samt en overall i fleece till tiken. De tips jag har är väl att om man använder sig av mönster så lär man få modifiera en hel del, eftersom mönstren sällan är gjorta för muskelhundarna.
Täckena gjorde jag genom att klippa isär ett gammalt för litet täcke, som ändå var trasigt, göra ett mönster och sen lägga förstora det så mycket som det behövdes.
Bild på deras täcken, som är sydda i ett vindtyg från Jonic-textil och sen fodrade med fleece. De används främst på hösten/våren, då mina redan har ett ordentligt vintertäcke vardera.

Här är tikens overall. Hittade ett mönster för strl 45, men var främst gjort för nakenhundar. Så jag fick modifiera det ganska ordentligt! Benen är nedvikta på bilden, men kan vikas upp om så önskas. Hon trivs väldigt bra i sin overall, även om det inte ser så ut på bilden.
Kan kombineras med hennes blå täcke ifall vintertäcket hänger på tork.

Just overallen fick jag mäta, "skarva" (syns på frambenen) och sprätta upp och sy om ett par gånger för att få det att se vettigt ut.
ojojoj va fina! och tack så jätte mycket för infon, beställde hem bävelnylon och fleece, vadd har jag här hemma.hört mig runt och många tyckte bävelnylon va bäst.
hoppas det blir bra, skickar en bild när jag är klar! :)
#1 vad fina! Har du mönster till overallen som är klart? Tänkte nämligen också sy en overall till vår tik, men precis som du skrev så finns det bara för nakenhundar och de "tunnare" raserna :/
#3: Nej, jag har tyvärr inte det. Just eftersom det behövde modifieras så himla mycket.. Det mesta av modifieringen skedde inte på själva mönsterpapperet, utan jag klippte ut mönstret på en gammal t-shirt som skulle slängas och såg då vart jag behövde förlänga osv.
#4 okej, vad synd! ;P
#5: Det är dock många som efterfrågat ett mönster, så ska se om jag kan lyckas knåpa ihop något ändå. Får ha overallen som mall och se. 
skicka mallen till mig med om du får ihop det!! :D sydde för fulla muggar igår och insåg sen att jag sytt helt fel, så la ner det och beställt hem nytt tyg. haha
#6 det vore super! :) jag är beredd att betala en slant för det om det är så!
#1 Vad fin hon är i fleecedräkten! :)
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
#9: Och hon är väldigt glad i den.
Maken märkte också en rejäl förbättring nu när hon är ut. Annars är hon den som är mest motvillig att gå ut, men med overallen på är hon först ut.
Hur har du sytt overallen vid insida bakben och svansen? Skulle du kunna visa med någon bild? :) Jag får verkligen inte min att se vettig ut alls.. Och hade ju varit en fördel om hon kunde kissa utan att göra det i overallen :P
Mvh Jenna
Ska se om jag kan ta en vettig bild när hon har den på sig. :) Men såhär ser den i alla fall ut när den ligger platt på golvet, där syns lite att hålet går upp en bit på magen också.
Hur mönstet ser ut för rygg+sidor. Overallen skulle behöva finjusteras en del mer, men det som behöver justeras får bli när det är dags att sy ny overall (dvs när jag har tillgång till symaskin).