Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: bet-ende
Läst 2518 ggr
redstaryena
2

lite orolig.

Detta inlägg hittar man även hos iFokus amstaff. Men lägger det även här. Hoppas det går bra. Jag vill höra om nån här har haft samma problematik med någon hund och hur ni gjorde för att komma till rätta med det?

En utav våra hundar, som varit hos oss i ca 6 månader har, har igen börjat uppföra sig "konstigt" i närheten av min son. Märkte av detta redan för nån månad sedan, men sen blev det bättre med hjälp av att jag och sonen gjorde avledande övningar med henne. Fast nu har hon börjat igen.

Situationerna är lite olika men det artar sig som så att hon "vaktar" min son när han eller jag har vänner på besök. Händer även att hon ger ifrån sig grova morr när vår andra hund passerar.Mig vaktar hon inte eller så och inte i heller vaktar hon sonen när jag kommer i närheten (tack o lov) Detta är ju ingen liten hund och skulle hon bita, hade det kunnat gå riktigt illa! Vad alla människor får göra när de kommer är att inte ta kontakt med henne,inte titta men ändå vara "som vanligt".          Nån liknade  att besöka oss var som att simma med hajar . . Ska också tilläggas att hon är mycket fäst vid min son. Och sedan han faktiskt räddade henne , är de varandras värld! De klickade direkt  medans jag "bara är" Glad 

Detta gör mig förstås inget  men vill inte att detta eskalerar. Borde jag försöka "fjäska" lite för att få henne ännu tightare med mig haha? För hon är sat*** svårflörtad

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Bullemor
2

Låter som hon tar sitt "jobb" på lite för stort allvar, och det här behöver ni bryta omedelbart. Låt henne inte vakta, låt henne inte ta sig friheter överhuvudtaget. Ni måste visa att ni klarar er alldeles utmärkt utan att hon leker ordningspolis. Jag vet inte om/när hon löpte senast, men en del tikar kan bli lite allmänt knäppa i samband med skendräktighet. Om det är 2-3mån sedan hon löpte så kan det vara idé att skaffa Galastop till henne och se om hon ändrar sitt beteende. Fungerar det så kanske man skall överväga kastrering.

Om hon inte redan kan "GÅ OCH LÄGG DIG" så lär in det. Minsta tendens till att börja vakta er, så säg åt henne att gå och lägga sig. Stäng undan henne om hon inte sköter sig när ni har gäster osv. Inget daltande, inget klappande och berömmande när hon uppför sig illa osv.

Sen till det som kanske är allra viktigast. Öka hennes fysiska och mentala motion! Hundar som "har mycket i huvudet" börjar lätt hitta på hyss och avvikande beteenden. Mycket hjärngympa, spåra, balansera osv. En hund som är trött och motionerad i både kropp och knopp brukar vara harmonisk.

Lycka till!

redstaryena
2

Hon hade sitt senaste löp i april, ,men det där hade jag ändå inte tänkt på (har inte haft en "flicka" förut) Har testat "gå och lägg dig" vänligt men bestämt men då blir hon tokrädd. Fast klappar henne gör vi inte, utan ignorerar. 

Men tänker om jag skulle haft ännu mer egentid med henne,trots ett visst motstånd??  Och jag försöker verkligen hitta sånt som intresserar henne, men hon är måttligt imponerad.  Däremot så räcker det med att Benjamin ( min son) tar kopplet…och ja då är det en annan hund. Fattar inte.🤔  

Nu vet jag inte allt hon varit med om, fast  vi har jobbat på som bara den och  hon har blivit mycket bättre. Dock kvarstår detta problem och vissa andra fin-justeringar. 

Balansövningar kan jag inte så mycket om men menar du att gå på stockar och liknande ? För just det har vi gjort. Finns det andra bra övningar inom samma genre?

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Bullemor
3

Även om hon blir "tokrädd" så är det klart mycket bättre att hon vet sin plats, än att hon börjar leka polis i sin omgivning. Hon kommer ju ganska snart märka att det inte händer något farlig om man går och lägger sig . Vill man förstärka det positivt så lägg något gott på hennes plats och kommendera sedan "gå o lägg dig", så hon inte enbart ser det som en bestraffning.

Ganska typiskt med en hund som egentligen inte vet sin "position i flocken" att börja hitta på sånna där egenheter. Att vara lugn, trygg och konsekvent kommer man långt med.

Med balansera menar jag tex. klättra över stock och sten. Funkar bra att göra i stan också på stenfundament, bänkar osv.

Finns ju en hel del aktiveringsspel man kan köpa också. Nina Ottossons serie är omtyckt av både ägare och hundar.

Det där med personkemin mellan människa och hund kan vara ta tid att jobba sig igenom. Vissa hundar är ju enmanshundar, medan andra lär sig att acceptera fler med tiden, och andra älskar alla oavsett vad.

Visst kan egentid hjälpa och försök i sådana fall att använda den till aktivering. Kul saker ihop med någon brukar kunna få dem att tina upp lite. Det är ju också viktigt att sonen styr upp situationer när hon vaktar och tydligt visar att han inte behöver någon hjälp med det. I grunden är hon nog en riktigt osäker hund, men kämpa på så kommer det säkert att bli bättre.

redstaryena
3

Helt klart att hon är osäker. Tycker det är synd, då hon går miste om annat skoj. Ska kolla upp Nina ottosson , tack förresten

Bullemor
1

Ingen orsak

Viktor1111
0

Det är aldrig bra när dom blir överbeskyddande . Det får du styra upp

redstaryena
0

Jo tack det vet jag .