StaffefrÄga
Hej! đ Jag undrar hur mycket krĂ€ver en staffe (staffordshire bullterrier)? NĂ€r man lĂ€ser pĂ„ internet sĂ„ sĂ€ger endel att den krĂ€ver mycket och endel sĂ€ger att den inte krĂ€ver mycket? RĂ€cker det med att gĂ„ ordentliga promenader och trĂ€na tricks, eller mĂ„ste man aktivera den med nĂ„got och isĂ„fall vad?
Agility kan ju vara nÄgot :) Tror de flesta hundar vill ha aktivering, agility Àr bÄde kul för husse och matte som hund, om bÄda tycker om det förstÄs :D
I'm out 
Agility verkar faktiskt roligt men mÄste man trÀna det varje dag för att hunden ska bli nöjd eller rÀcker det med nÄgon gÄng i veckan? :)
Tja, det finns vÀldigt variationer inom rasen. Vissa nöjer sig absolut med vardagliga promenader med lite vardagsaktivering (ex godissök, tricks odyl). Andra verkligen vill och nÀstan mÄste trÀna.
De som hÄller pÄ med agility trÀnar mig veterligen inte varje dag, utan nÄgra gÄnger i veckan.
Staffen Àr vÀldigt mÄngsidig och funkar till mycket, inte bara agility. ViltspÄr Àr nÄgot som mÄnga inom rasen tycker om och flera tÀvlas i lydnad och liknande.
Mina tvÄ Àr den mer lugna varianten som funkar helt ok pÄ promenader och vardagsaktivering. Jag försöker komma igÄng med lite rallylydnad dock, vilket gÄr sakta just nu.

Àr nog ganska olika, och det verkar vara fler och fler som anvÀnder hundar i avel som tycker om att arbeta. jag valde en staffe frÄn en uppfödare som avlar just pÄ arbetande hundar,och hon Àr verkligen jÀttehÀrlig att jobba med! jag trÀnar Nosework med min hund, och skulle ha gjort doftprov nu till helgen för att fÄ börja tÀvla. tyvÀrr kom det regler i jul om att hunden mÄste vara ett Är för att fÄ registreras i Noseworkklubben, sÄ jag fÄr vÀnta nÄgra mÄnader.
jag upplever staffen som vÀldigt "will to please". dom jag trÀffat Àlskar att jobba med sin husse och matte i olika övningar, trÀna och hitta pÄ saker. jag tÀnker anmÀla mig till tÀvlingslydnad med min tjej, och i sommar Agility,och jag tror verkligen att hon skulle Àlska det. promenader i all Àra, men inget gör henne sÄ nöjd och glad som att jobba med huvudet lite emellanÄt.
skulle sÀga att det Àr en aktivsÀllskapsras som funkar bÄde om man vill tÀvla, men ocksÄ som sÀllskap.nÄgot mer Àn promenader skulle jag nog dock rekommendera för en nöjd hund.
Tack för svaren! Ăr mer för den lugna varianten, Ă€r den nĂ„gon kennel som ni rekommenderar att kika in pĂ„? đ
#4 okej tack dĂ„ vet jag mer :) Ăr ute att ha hunden som sĂ€llskaps som följer med pĂ„ promenader, joggingturer, trĂ€nar tricks och testa pĂ„ agility. Ăr det nĂ„got som en staffe kan vara nöjd med?
#5: Först vill jag rekommendera dig att kika in pÄ Staffinfo.se, dÀr stÄr kennlar som uppfyller vissa hÀlsokrav för att fÄ stÄ med. DÀrefter fÄr man nog kika lite pÄ diverse hemsidor och se lite vilken inriktning de har. Det brukar synas tydligt vilka som har arbetande staffar och dÄ kan man lÄta bli att vÀlja dÀrifrÄn helt enkelt.
Tack sÄ mycket! :) nu har jag fÄtt svar pÄ mina funderingar