Amerikansk bulldog
Någon som känner till denna rasen och vet ungefär vad som krävs av mig som ägare om jag skulle äga en?
"Lycka och jubel att äga en pudel!"
Följer, är nyfiken på rasen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
Min familj och jag har ägt ett par am. bulldogg i några år nu, haft ett par kullar etc.
Rasen är jättemysig och väldigt snäll. De behöver ganska mycket motion, fast det är stora skillnader mellan Amerikansk bulldogg bully och Amerikansk bulldogg standard. Vi har bully som då har kortare nos och kan ju då vi hög ansträngning eller varmt väder få problem att andas och kan därför inte motionerar lika mycket. Detta är dock bara i vissa fall och man får själv avgöra hur mycket ens egna hund klarar. Våra tikar har aldrig haft problem med detta, medan flertalet av våra hanar har haft någorlunda till stora problem med det.
Det som passar min familj så bra med am. bulldogg är att den är väldigt anpassningsbar. Visst när den är valp behöver den en stadig hand, motion och regler för att inte bli ostyrlig när den blir äldre, men våra vuxna hundar kan gå från 0-100 på 2 sekunder! De kan ligga inne en hel dag och chilla med små kissepauser i trädgården, sen tar man ut dem och springer och hur långt du än springer, så fort du stannar så märks det knappt att man varit ute med dem.
De är väldigt kärleksfulla och oftast väldigt stabila, de är lekfulla och vill gärna vara med när saker händer och folk är på besök etc.
Vi har haft en problem tik som vi köpte när hon var 6månader och hon utvecklade hund aggressivitet som vi fick jobba hårt med. Vet ej vad hon var utsatt för innan men hon var ganska nervös av sig tyvärr. Hon krävde en väldigt konsekvent och stabil hand när man hanterade henne. Fast, hon var en av våra smartaste och lyhördaste hundar, väldigt kärleksfull och jag tränade agility med henne på fritiden (kunde ju ej delta i tävlingar pga aggressiviteten). Runt 5år så blev hon allt mer stabil, vi fick en kull på henne och hon kunde massor av tricks.
Rekommenderar denna ras om man har tid, är konsekvent och vill ha en familjehund
Ha en bäst dag!