Blir jag med valp idag?!
Satt i bilen på väg hem från veterinären då en man ringer till mig. Han förklarar att han är min systers killes kompis och frågar om jag har en Amstaff. Jag blir väldigt fundersam på vad det handlar om men svarar ja. Då frågar han om jag känner någon som vill ha en blandrashund. Jag frågar lite om den och det är tydligen en 11 veckor gammal tik, en blandning mellan Amstaff, Pitbull och Mastiff. Hon är bruntigrerad och jättesöt! I väldigt akut behov av ett nytt hem sa han.
Sitter nu med lite ångest och vet inte vad jag ska göra. Jag har skrivit ett meddelande att jag tar henne om hon är avlivningshotad, men jag vet inte om jag kan behålla henne eller om jag vill behålla henne. Men om jag träffar henne så lär jag ju inte vilja göra mig av med henne haha. Jag hade ju tänkt mig en renrasig Amstaff på några månader, dels för att kunna ställa ut, veta lite om hälsan och mentaliteten bakåt och ev ta någon kull om jag flyttar till hus. Men det är väll bara det med hälsan och mentaliteten som får mig tveksam, det andra kan jag slopa.
Behövde bara skriva av mig lite, vad hade ni gjort om ni hamnade i den här situationen? Är så förvirrad! Men det kan ju vara ett bra tillfälle att se hur Liston trivs med en till hund? Funkar det inte så vet jag ju det sen och så kan jag antingen behålla henne eller hitta ett bra hem åt henne. Valpar ska inte avlivas enligt mitt hjärta! :P
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Det finns så ofanligt mycket hundar av diverse staffkombinationer, visst smärtar det i hjärtat att höra om en 11v. valp som skall flytta igen, samtidigt kanske det är just så unga valpar som faktiskt har större chans att få hem än säg… en hund av den blandningen som är runt året.
Jag tycker du skall avvakta, låt dom leta runt lite och hjälp till att söka nytt hem, men ändra inte fokus bara för att nån vill göra sig av med en valp.
≧◔◡◔≦
Vilket dilemma! Tycker också att du ska avvakta lite och försöka hjälpa till att hitta nytt hem åt lilltjejen. Nappar ingen så skulle du ju kunna ta hem henne och se om det funkar mellan henne och Liston.
Men oj vad svårt, förstår din förvirring!
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#1-2: Ja, en valp är nog lättare att omplacera. De har inte dragit på sig några större olater eller fått några starka rutiner, man kan fortfarande forma dom som man vill ganska lätt.
Ska försöka att inte tappa fokus! Det är ju en renras jag vill ha. Men det är svårt då man är så blödig som man är.
Jag har iallafall pratat med en kille vars kompis var intresserad, men han har barn så han ville veta lite hur valpen var först. Men förhoppningsvis så kanske han tar henne då. Gör han inte det och det blir avlivningshot så tar jag henne och gör vad jag kan för att hitta ett bra hem. Men det finns ju alltid en risk då att det där hemmet aldrig dyker upp och då gäller det att jag är berädd att ha henne kvar.
Håll tummarna att detta löser sig!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#3 Det låter klokt! :)
Håller tummarna!
Situationen verkar komplicerad, är det någon här som vet hur mycket vaccinering, chip, mm kostar för en valp? Två vaccineringar är det va?
\\\\\\\\\\\\\\\\_
#5: Tror vi betalade lite drygt 800kr när vi gjorde allt sånt på vår rottweiler 2007. Då var det chip, vaccinering och veterinärbesiktning när vi hämtade honom vid 8 veckor. Var liknande sits som din, men där skulle han hamnat hos en familj som absolut inte hade kunnat ha just denna ras.
#6: Okej! Tydligen så är inget sånt gjort med henne och polisen ringde nyligen upp mig ang valpen och hela situationen, så även dom är inblandade. Ägaren kräver minst 2000kr för henne men det kan jag ju såklart inte ge. Dom skulle förhandla med henne, så får vi se hur det slutar. Jag sa att jag kan ge 1000kr, så kan jag försöka få det av killen som är intresserad men förhoppningsvis lyckas hon övertala henne att ge bort valpen. Vill bara hjälpa den just nu, ge mitt samvete lite ro hehe :P
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Hon ägdes av en familj med stora problem, hon togs från mamman vid 5-6 veckors ålder, var varken chipad eller vaccinerad och skulle idag få åka tillbaka till ägaren och riskera att säljas till mycket olämpligt folk.
Men! Jag hittade ett jättefint hem till henne! :D Ett ungt par med ett litet barn som redan äger en amstaffhane, dom köpte henne med glädje för den summa som ägaren krävde! Hennes framtid är nu säkrad och jag är så otroligt glad att det löste sig! :D Polisen blev så rörd vid mötet och hon vill höra av sig igen om fler liknande fall dyker upp, vilket bara glädjer mig!
Så, det löste sig till det bästa!
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Underbart!
≧◔◡◔≦
#8 Så söt
Vad skönt att det löste sig och att hon får ett bra hem. Bra jobbat! 
Vad skönt att det löste sig :D Supersöt är hon 
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Vad härligt att det löste sig såpass bra!

Härligt at hon får bo med en vuxen hane. Togs hon för tidigt från mamman är det jätteviktigt att hon får vara mycket med vettiga hundar, så att det kanske går att reparera det hon saknat.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter