Bullhundar iFokus

Bullhundar

Etikett: träning-och-inlärning
Läst 4440 ggr
LillyB
0

Tips vid sök/spår

Är det någon här inne som håller på med sök/spår? Jag har pysslat lite smått med det på låg hobbynivå men skulle vilja ta tag i det lite mer på allvar nu. Det Liston har fått söka förut har varit godis och ibland har vi låtit honom söka en familjemedlem i skogen.
Men nu vill jag träna på allvar, och jag behöver tips då jag egentligen inte har några riktlinjer eller större erfarenhet. Till exempel, vad kan man använda för att göra spår? Vet att man kan köpa en påse blod och droppa ett spår, men jag har hört att vissa hundar kan bli omöjliga att ha lösa i skogen om man tränar blodspår?

Ja, som sagt så har jag ingen större koll. Du som tränar detta eller vet hur man gör, berätta gärna! :D

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus

myra82
0

Om du ska börja att lägga vanligt spår så går du bara ett rakt spår ca 10 m och lägger en grej sen går du en båge därifrån och ut. Vänta ca 45 min och gå sedan spåret med hunden, när den finner/luktar på saken du lagt ger du genast massor av beröm och gärna en godbit också.

Ang. blodspår som hundarna oftast tycker är jättekul så skiljer dom väldigt bra på arbete och när dom för övrigt är ute i skogen. Vet ingen själv ingen hund jag känner som har börjat spåra vilt helt plötsligt bara för att man har tränat blodspår.

LillyB
0

Tack så mycket!! :) Okej, jag kanske kan våga mig på blodspår också då. Är det samma längd på spåret mm som gäller då man använder blod?
Det vore bra om det gick med blod då Liston är ganska svårmotiverad vintertid. :P

\\\\\\\\\\\\\\\\_

myra82
0

Har själv inte sysslat så fanatiskt mycket med just blodspår men ett blodspår är givetvis lättare för hunden så ta det lite längre och sen när hunden förstår vad den ska göra så ökar du avståndet gradvis samt lägger in en del svängar. Tänk också på hur vinden ligger.

LillyB
0

#3: Tack så mycket!! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Mischa
0

Håller också enbart på med blodspår, viltintresset har ökat, men hunden får ju inte mer jaktlust än vad den redan har i "bagaget" så att säga…

Har provat lite ful-personspår med leksak istället för pinne också, uppskattat vilket som.

Men jag är världens sämsta spårläggare så fråga mig inte något om det :)

Man "skall" även söka tillstånd från SJV för att få lägga ut nötblod, vilktblod däremot får du lägga ut utan tillstånd.

Kika om du kan hitta böcker på bibblan att låna, det finns en del.

≧◔◡◔≦

Chilli10
1

Jag har läst att man även behöver ha tillstånd från markägaren för att lägga blodspår.

LillyB
0

#5: Okej! :) Det jag tänkte på är att han har Dogo Argentino i sig, som används till jakt. Men jag har inte sett några jakttendenser hos honom så det borde ju vara lugnt. :)

Aha okej! Kostar det pengar att ansöka om det? Tar det lång tid? Det är troligen nötblod jag får tag på.

#6: Gäller det även viltblod tro?

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chilli10
0

#7 Det vet jag inte, men blod som blod kan man ju tycka :) går säkert o hitta info om det på nätet. Skriver från mobilen nu så kan inte kolla just nu :P

Mischa
0

#7 Ja, det kostar runt en 300 spänn att få tillstånd tror jag (så gissa hur många som gör det)

Att kontakta markägare vet jag inte om det skulle vara "krav" på, men det tillhör ju kanske en god vana att fråga innan man droppar slaktavfall på nåns mark.

Jag anänder själv inte blod utan enbart klöv.

≧◔◡◔≦

LillyB
0

#8: Fast viltblod finns ju redan överallt i skogen, med nötblod kan man ju sprida sjukdomar mm från slakterier osv till de vilda djuren. Lite så jag tänkte. :)

#9: Oj, okej! :P Ja jag kan tänka mig att det inte är så vanligt isåfall. Kostar det så mycket så försöker jag nog med något annat först. Klöv har jag kört med en gång och det gick faktiskt bra men han var ändå lite svårmotiverad, innan han hittade den för då vart det plötsligt väldigt roligt. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chalin3
0

Ja det gäller att ha markägarens tillåtelse innan man lägger blodspår.

(eller jakträttsinnehavarens) Vi lägger mest personspår  men har tänkt lägga blodspår också. Simba ska förhoppningsvis användas vid sftersök, han har redanspårat två skjutna rådjur. Men vi har ännu inte lagt något blodspår. Fast när jag säger spår och visar med handen vet han ju vad han ska göra så det var inget problem.

Jag har ju fördelen att kunna lägga blodspår här i skogen eftersom sambon och hans familj har jakträtten där.

LillyB
0

#11: Okej! :) Även om det är viltblod?
Intressant med eftersök! Skulle vara kul om man kunde använda Liston till det. :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_

Chalin3
0

Hittar inte någoninfo som sägerexakt hur det ska vara, men på jordbruksverket ska man kunna hitta var man behöver ansöka. Fastpå jordbruksverket fungerar inte sökfunktionen just nu Rynkar på näsan Fast de som är intresserade kanske kan kika in där om någon dag och se vad de hittar.

Däremot finns det lite att läsa om spår och sök hos skk

http://www.skk.se/hundagande/tips-och-rad/vad-kan-jag-gora-med-min-hund/spara-och-soka/

LillyB
0

#13: Okej, tack! :) Ska gå in och kolla nån dag och se om det funkar! Ska kika på SKK-länken också! :)

\\\\\\\\\\\\\\\\_