******, m.fl.
Eftersom den förra tråden blev låst vill jag bara framföra detta som jag tycker är viktigt för egentligen alla att tänka på. Jag hoppas att inte Sajtvärd och Medarbetare blir arga på mig för detta. Jag vill inte bråka, och jag vill inte heller att det ska bli så mycket bråk kring Howard när det egentligen går att undvika. Vad som ska kallas blandras och inte ska alltså inte diskuteras här.
******:
Jag ifrågasätter inte din kunskap om APBT, däremot är jag helt säker på att din metod för att sprida den kunskapen motarbetar dig. Jag vet exakt hur frustrerande det är med okunskap, ignorans, fördomar, och så vidare, men du kommer att få det tufft om du vill försöka bekämpa allt det med de metoder du använder.
Som entusiast och representant för en ras, särskilt en så motarbetad en som APBT, kan man inte gå an som ett lokomotiv och sedan tro att folk automatiskt ska lyssna, bara för att man påstår sig veta vad man pratar om. Det är få människor som vill lyssna om talaren uppfattas som otrevlig, högdragen och nedvärderande. Man måste kunna diskutera på ett mindre tempererat sätt, med sakliga argument och trevlig ton, trots att man brinner för sitt intresse och känner sig arg och frustrerad när folk inte förstår eller verkar vilja förstå. Förolämpningar, förutfattade meningar, arrogans och ett nedvärderande sätt skapar och underbygger inga nya entusiaster, det skrämmer bort dem.
Du kommer att nå ut betydligt mer om du är trevlig. Tro mig, en gnutta trevlighet gör en väldigt stor skillnad. Sedan får du räkna med att det alltid finns folk som inte kommer att tycka som du, trots att det kanske är du som har rätt i det fallet. Sådana människor får man släppa, och gå vidare till nästa som vill och behöver lära sig.
Visst vore det tråkigt om folk stönar inombords och tycker att det är jättetråkigt när du skriver i en tråd, för att de tycker att du är otrevlig och hånfull? Visst vore det tråkigt om de viktiga saker du kan framföra inte får den uppmärksamhet de behöver, bara för att du antingen bäddar in otrevligheter i dem, eller för att läsarna inte vill lyssna på en person som de helt enkelt inte tycker om?
Vore det inte bättre både för dig och rasen du brinner för om du kunde anstränga dig lite för att framstå som en seriös och påläst person, en källa till kunskap och stöd, som de inte behöver vänta sig glåpord ifrån? Att det känns positivt och att folk hoppas att du ska skriva eftersom det du har att säga är viktigt?
Det uppnår du inte som din diskussionsteknik ser ut idag. Och det vore väldigt tråkigt om det blev så, både för dig och resten av de som läser och skriver på forumet.
Jag skriver inte det här för att vara otrevlig eller elak, jag tycker bara att du bör ha det i åtanke. Jag tycker ärligt talat att det är något som ALLA bör ha i åtanke.
Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor
Ett bra och tänkvärt inlägg, att alla ska respektera varandra.
Jag låter det därför stå kvar men jag måste låsa tråden då den är riktad till en enskild person och såna diskussioner hör inte hemma i det öppna forumet.
Ni får gärna diskutera detta med varandra via meddelanden då jag förstår att diskussionen inte är över, och det kan vara värt att diskutera.
Jag ska personligen prata med de jag anser har gått överstyr i diskussionerna.
\\\\\\\\\\\\\\\\_
Mvh Lilly - Sajtvärd på Bullhundar iFokus
Som jag skrev i den tidigare tråden, så betvivlar jag starkt att du har någon större erfarenhet utav APBTs samt div. blandningar samt problematiken kring detta.
Rasen APBT i sig är inte motarbetad det minsta egentligen, och bör inte heller vara det. Det är alla slaskavlade blandrashundar som folk promt och tvunget ska kalla för APBT när dom i självaste verket kanske har en APBT först i 8de generation i sin s.k stamtavla.
Efter mina många år i rasen och i kring rasen/övriga bull&terrierhundar så ha det bevisats sig flertalet gånger, att det inte hjälper att vara trevlig. Folk som inte besitter kunskapen men ändå skall diskutera kommer högst troligtvis ändå inte ta åt sig det som skriver, för "let's face it", hade personerna varit ute efter kunskap och velat lära sig så hade det inte varit spec. svårt att leta sig till kunskapen. Det finns ju trotsallt något som kallas för internet och google i dessa dagar.
Att folk med kampblandisar som promt kallar dem för APBTs tar på sig offerrocken när någon sätter dem på plats så att säga, kommer alltid att ske. Vad det beror på kan man diskutera i evigheter, personligen så tror jag att dom personerna så gärna vill äga en APBT, men i själva verket så vet dom knappt vad en är.
Vi serisa och engagerade APBTägare i detta land har inget problem alls med rasen i sig eller ägandet utav den. Det som däremot är ett problem för oss är alla urvattnade och dåligt avlade blandraser som gång på gång, på gång, på gång är inblandade i incidenter och säljs till personer som inte ens skulle få köpa en vandrande pinne.
Det har endast varit en incident med en renrasig APBT som uppmärksammats i tidningarna under hela 2000-talet, bara det bevisar att min åsikter samt teorier stämmer. Folk i allmänhet i detta land kommer troligtvis aldrig ens möta/se/träffa en rasren APBT i sina liv, trots att dom tror det pga varenda "rasförespråkare" med urvattnad blandras.